Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Wypadek w Bolonii pokazuje, że standardowe OC czasami może nie wystarczyć
kalendarz 19/08 2018

Wypadek w Bolonii pokazuje, że standardowe OC czasami może nie wystarczyć

Ubezpieczenia

Firmy transportowe powinny posiadać ubezpieczenia dodatkowe w postaci OC przewoźnika i polisy środowiskowej.

Niedawny wypadek pod Bolonią we Włoszech pokazuje, do jak rozległych szkód może doprowadzić wypadek drogowy. Wybuch cysterny z materiałami łatwopalnymi, do którego doszło wskutek kolizji, spowodował śmierć dwóch osób, a rannych zostało 70, są wśród nich również przedstawiciele służb ratowniczych i mundurowych. Co więcej, wynikiem eksplozji było nie tylko zniszczenie i uszkodzenie wielu pojazdów na drodze, ale i samochodów zaparkowanych w pobliżu, jak również zawalenie część wiaduktu. Niektóre doniesienia wspominają także o uszkodzeniu okolicznych budynków.

Biorąc pod uwagę skalę zniszczeń spowodowanych tym wypadkiem drogowym, może się okazać, że koszty ich likwidacji przekroczą wysokość standardowych sum gwarancyjnych OC komunikacyjnego. Dlatego przewoźnicy powinni rozważyć ich zwiększenie w momencie zawierania umowy ubezpieczenia. Skutkiem zdarzenia może być również skażenie okolicznych terenów. W związku z czym właściciel cysterny, której kierowca jak wynika z opublikowanych w mediach materiałów, ponosi prawdopodobnie winę za wypadek, powinien się liczyć także z kosztami likwidacji ewentualnych szkód środowiskowych oraz karami administracyjnymi. Środki na pokrycie tych wydatków nie są uwzględnione w warunkach polis komunikacyjnych. Są one przedmiotem specjalistycznych ubezpieczeń środowiskowych – zauważa Łukasz Zoń, prezes Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych.

Jakie ubezpieczenia wykupić?

Ruch drogowy jest najbardziej niebezpieczną formą transportu na świecie. W związku z czym właściciele pojazdów ciężarowych oraz autobusów powinni zadbać o zakup szeregu ubezpieczeń minimalizujących ewentualne straty finansowe wynikające ze zdarzeń drogowych. Oprócz standardowych polis OC powinni oni pomyśleć przede wszystkim o zwiększeniu sum gwarancyjnych tego ubezpieczenia oraz skorzystać z innych rozwiązań przeznaczonych specjalnie dla działalności transportowej. Najważniejszymi są ubezpieczenie OC przewoźników drogowych oraz polisa środowiskowa.

Polisa OC przewoźników zapewnia pokrycie kosztów wynikających z uszkodzeń mienia w transporcie powstałych z winy przewoźnika, np. wskutek wypadku, czy kradzieży środka transportu. Może także zapewniać wypłatę odszkodowania za opóźnienie spowodowane wypadkiem drogowym, zwrot kosztów przeładunku i podstawienia dodatkowego pojazdu, czy też przechowania materiałów w czasie naprawy uszkodzonego pojazdu. Co do zasady podstawowy wariant polisy pozwala także na refundację kosztów postępowań sądowych i mediacji, czy postępowań pojednawczych. Ochronę można również rozszerzyć o dodatkowe klauzule uwzględniające skutki rozboju, przewóz materiałów niebezpiecznych, czy zwierząt oraz szkody powstałe w czasie postoju poza strzeżonym parkingiem.

Nie wolno zapominać o środowisku

Ubezpieczeniem, o którym niektórzy zapominają, są polisy środowiskowe. Owszem, zazwyczaj polisy OC posiadają dodatkową klauzulę obejmującą szkody w środowisku, ale należy pamiętać, że zapewnia ona wyłącznie wypłatę odszkodowania dla osób poszkodowanych, a nie uwzględnia odpowiedzialności administracyjnej, czyli obowiązku likwidacji skażenia.

Polisy środowiskowe zapewniają m.in. nakłady finansowe na przeprowadzenie działań zapobiegających rozprzestrzenieniu się skażenia, likwidacji szkód oraz przywrócenia środowiska do stanu sprzed wypadku. Istotnym elementem jest także zabezpieczenie kosztów ewentualnych postępowań prawnych oraz kar administracyjnych. Należy pamiętać, że efekty zanieczyszczenia mogą mieć długofalowe konsekwencje lub ujawnić się dopiero jakiś czas po zdarzeniu powodującym niekontrolowane uwolnienie szkodliwych substancji. W związku z tym koszty działań naprawczych mogą osiągnąć poziom setek tysięcy – dodaje Łukasz Zoń.

Wydawać by się mogło, że zakupem tego ubezpieczenia powinni zainteresować się przedsiębiorcy współpracujący z przemysłem ciężkim, chemicznym, czy firmami zajmującymi się gospodarką odpadami. Jednak brzemienne w skutkach skażenie może spowodować również zwykły wyciek oleju silnikowego, o ile nastąpi w nieodpowiednim miejscu, gdzie może spowodować skażenie środowiska.

źródło: Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych


Tagi:
wypadek cysterny w Bolonii, dodatkowe ubezpieczenia OC i polisy środowiskowej

Zobacz podobne artykuły:

Co drugi kierowca nowego auta w Polsce może stracić 24,4 tys. zł
kalendarz 13/11 2018

Co drugi kierowca nowego auta w Polsce może stracić 24,4 tys. zł

Finanse / Ubezpieczenia

2018.11.13

Powodem strat finansowych może być niedoubezpieczenie samochodu.
Nowe przepisy nie zwalniają z obowiązku zakupu OC
kalendarz 02/10 2018

Nowe przepisy nie zwalniają z obowiązku zakupu OC

Finanse / Ubezpieczenia

2018.10.02

Od 1 października kierowcy nie muszą wozić ze sobą dowodu rejestracyjnego i potwierdzenia posiadania OC.
PIU: Legalna podróż bez dokumentów nie przysporzy problemów
kalendarz 27/09 2018

PIU: Legalna podróż bez dokumentów nie przysporzy problemów

Finanse / Ubezpieczenia

2018.09.27

W jakich sytuacjach warto mieć ze sobą przynajmniej zdjęcia dokumentów w smartfonie?
Najnowsze artykuły:
Peugeot 308 GT 2,0 BlueHDI 180 KM 8 EDC - Prawie…

Peugeot 308 GT 2,0 BlueHDI 180 KM 8 EDC - Prawie…

Testy / Testy

2018.11.16

Peugeot 308 pojawił się na rynku w 2007 roku. Zastąpił popularną „trzystasiódemkę”. W 2013 roku koncern PSA wprowadził na rynek II generacje Peugeota 308, a w 2017 roku pojazd przeszedł lifting. Bardzo, ale to bardzo delikatn...
Lancie wszechczasów

Lancie wszechczasów

Moto fanatyk

2018.11.15

Przygotowaliśmy listę dziesięciu modeli, które odegrały największą rolę w dotychczasowej historii tej firmy.
Z szuflady Wiesława Mrówczyńskiego …

Z szuflady Wiesława Mrówczyńskiego …

Moto nostalgia

2018.11.15

…Wtedy tymi gigantami interesował się cały świat. Rajd Londyn-Sydney wiodący drogami i bezdrożami trzech kontynentów zainspirował i zgromadził na starcie wszystkich najlepszych liczących się wtedy rajdowców.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.