Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Wymiana ogumienia… czas start!
kalendarz 09/10 2015

Wymiana ogumienia… czas start!

Warsztat / Porady

Okres jesienny, to ożywiony ruch w serwisach oponiarskich.

Na co zwrócić uwagę planując sezonową wymianę opon? Początek października to dobry czas, żeby poznać odpowiedź na to pytanie.
 
Na początek odwieczne pytanie, kiedy zaplanować wymianę? W polskim klimacie, szczególnie w ostatnich latach, bardzo trudno przewidzieć, kiedy aura zmieni się z letniej na jesienno-zimową. Często wiąże się to z odwlekaniem w czasie wymiany ogumienia, a w niektórych przypadkach kończy się nawet  całkowitym zaniechaniem montażu opon zimowych, aż do kolejnego sezonu. Według producentów ogumienia, opona letnia traci wiele ze swoich właściwości, gdy temperatura spada już poniżej +7 stopni Celsjusza. - Opony letnie w niskich temperaturach, nawet dodatnich, tracą elastyczność, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo poruszania się pojazdem na drodze. – mówi Robert Kalbarczyk z LeasePlan Polska. We flotach, którymi zarządzamy, proces wymiany opon na zimowe rozpoczynamy już w pierwszej połowie października, tak by zakończyć go sprawnie i bez zbędnej zwłoki. – dodaje Robert Kalbarczyk.

Co jednak zrobić gdy proces wymiany ogumienia spoczywa na naszych barkach? Na pewno nie zostawiać tego na ostatnią chwilę. Im niższa temperatura tym dłuższe kolejki do warsztatów, a czas oczekiwania na wymianę może wydłużyć się nawet do kilku dni.

Warto pamiętać, że opona zimowa wykonana jest z zupełnie innej mieszanki gumy niż wersja letnia i nawet przy dużym mrozie zachowuje elastyczność i przyczepność. Również bieżnik tzw. „zimówki” jest inny niż w oponie letniej. - Minimalna głębokość bieżnika dla opon zimowych to 4 mm. Bieżnik ma za zadanie zwiększanie przyczepności opony na drodze, poprzez  odprowadzanie znacznych ilości wody oraz błota pośniegowego spod kół. Jeśli opony są zużyte lub mają powyżej 6 lat, powinniśmy je bezwzględnie wymienić na nowe – mówi Robert Kalbarczyk.

Ważny jest również rok produkcji opon, który kryje się pod czterema cyframi (np. 5101). Dwie pierwsze oznaczają datę produkcji w tygodniach (51 tydzień, czyli koniec grudnia), a dwie ostatnie rok produkcji (2001). Jako nowe producenci uważają opony nie starsze niż trzyletnie, odpowiednio przechowywane. Opony zawsze przy wymianie muszą zostać skontrolowane pod kątem ewentualnych uszkodzeń, a po założeniu na felgę precyzyjnie wyważone. To pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek na trasie i oszczędzi pozostałe elementy zawieszenia i tak silnie obciążone na naszych zimowych drogach.

Wreszcie pamiętajmy, że opony zimowe muszą znajdować się na 4 kołach! Inne konfiguracje są niedopuszczalne, ponieważ samochód zachowuje się wówczas zupełnie nieprzewidywalnie, nawet znacznie gorzej niż wyłącznie na oponach letnich.

Zobacz podobne artykuły:

 Które auta zdaniem polskich mechaników psują się najczęściej?
kalendarz 21/07 2018

Które auta zdaniem polskich mechaników psują się najczęściej?

Warsztat / Porady

2018.07.21

Tym razem pod lupą znalazły się samochody o wartości ok. 10 - 20 tys. zł.
Cztery błędy mechanika, które niszczą sprzęgło
kalendarz 19/07 2018

Cztery błędy mechanika, które niszczą sprzęgło

Warsztat / Porady

2018.07.19

Prawidłowo zamontowana tarcza sprzęgła będzie służyć nawet przez 200 tys. km, ale…
Mechanicy wybrali najbardziej i najmniej awaryjne auta jeżdżące po polskich drogach
kalendarz 07/07 2018

Mechanicy wybrali najbardziej i najmniej awaryjne auta jeżdżące po polskich drogach

Warsztat / Porady

2018.07.07

50 najpopularniejszych samochodów w Polsce do ok. 10 tys., 20 tys. i 30 tys. zł wziętych pod lupę.
Najnowsze artykuły:
Toyota Supra 2019 w dwóch wersjach silnikowych?

Toyota Supra 2019 w dwóch wersjach silnikowych?

Wiadomości / News

2018.07.22

Tetsuya Tada, szef zespołu projektantów zdradził kilka informacji na temat nowej Supry.
 Które auta zdaniem polskich mechaników psują się najczęściej?

Które auta zdaniem polskich mechaników psują się najczęściej?

Warsztat / Porady

2018.07.21

Tym razem pod lupą znalazły się samochody o wartości ok. 10 - 20 tys. zł.
VW T-Cross – Najmniejszy w rodzinie

VW T-Cross – Najmniejszy w rodzinie

Prezentacje / Nowości

2018.07.20

Na jesieni tego roku zostanie oficjalnie zaprezentowany VW T-Cross, czyli model mniejszy od T-Roca.