WRC 2 – Skoda na Rajdzie Hiszpanii
Wiadomości / Moto sport / News / Skoda / slider
10 Fabii R5 widnieje na liście startowej, z których trzy mają szanse na zdobycie tytułu mistrzowskiego.
W Hiszpanii Rajdowe Mistrzostwa Świata wchodzą w decydującą fazę. Skoda wystawiła silną reprezentację: na starcie stanął zeszłoroczny zwycięzca rajdu Szwed Pontus Tidemand z pilotem Jonasem Anderssonem oraz mistrzowski duet z Czech - Jan Kopecký i Pavel Dresler. Fabryczne załogi Skody mogą się spodziewać zaciekłej rywalizacji z obecnie drugim w mistrzostwach Finem Teemu Suninenem, który jedzie identyczną Fabią R5 prywatnego zespołu.
„W tej decydującej fazie mistrzostw stoi przed nami wielkie wyzwanie” – mówi Dyrektor Škoda Motorsport Michal Hrabánek. „Rywalizacja stoi na bardzo wysokim poziomie. Kto chce tu wygrać, rzeczywiście musi reprezentować najwyższy światowy poziom.” Dla Hrabánka Rajd Hiszpanii to jeden z najbardziej emocjonujących momentów w sezonie, jako że jest to jedyny w całym cyklu mistrzostw rajd łączący jazdę na czas zarówno na nawierzchniach asfaltowych, jak i szutrowych.
„Wygra tu doświadczony zawodnik, który poradzi sobie zarówno na jednej, jak i drugiej nawierzchni. Oczywiście do tego celu potrzebuje doskonałego w każdych warunkach, szybkiego samochodu” – zwraca uwagę Hrabánek.
Podczas gdy prawie cały dystans pokonywany przez zawodników w piątek prowadzi drogami szutrowymi, w sobotę i niedzielę jest to rajd typowo asfaltowy. W ubiegłym roku zawodnicy zespołu Škoda Motorsport przeszli ten wyjątkowy test z celującymi ocenami: Pontus Tidemand i Jan Kopecký zajęli dwa pierwsze miejsca w WRC 2, w której klasyfikowana jest Fabia R5. „Z Hiszpanią wiążę same wspaniałe wspomnienia. Jestem zdeterminowany, by znowu stanąć na najwyższym stopniu podium, choć konkurencja mi nie ułatwi tego zadania – szczególnie także jadący Škodą Fabia R5 załogi Suninen i Jan Kopecký.” – powiedział Tidemand. Ostatnie zwycięstwo szwedzkiego zawodnika w Rajdzie Uppsala bardzo podniosło jego morale. Równolegle jednak równie motywujący wynik osiągnął Jan Kopecký, który zakończył rywalizację w Rajdzie Francji na drugim miejscu. Było to już dwudzieste podium dla Fabii R5 w cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata WRC 2.
„Po trzech drugich miejscach w cyklu WRC 2 to już odpowiedni czas, bym coś wygrał” - przyznaje Kopecký. Podobnie jak jego kolega z zespołu Tidemand, Czech musi tu zająć pierwsze miejsce, by zachować szanse na zdobycie tytułu mistrzowskiego w tym roku. W najdogodniejszej sytuacji znajduje się Teemu Suninen, który w tym sezonie uzbierał już 93 punkty z pięciu startów. Obecnie w klasyfikacji prowadzi Brytyjczyk Elfyn Evans, który zebrał 120 punktów, ale wykorzystał on już maksymalną ilość siedmiu klasyfikowanych startów w sezonie.
Zagrozić mu może także jeszcze trzeci zawodnik fabrycznego zespołu Škody Esapekka Lappi, który w pięciu rajdach wywalczył 82 punkty. Nie wystartuje w Hiszpanii, ale ma szanse poprawić swój wynik w dwóch ostatnich rundach mistrzostw, w Wielkiej Brytanii i Australii.
Fabia R5 wygrała siedem z ostatnich ośmiu rund WRC 2. Lappi wygrał w swoim domowym rajdzie w Finlandii i powtórzył ten sukces w Niemczech, podczas gdy Pontus Tidemand stanął na najwyższym stopniu podium w Portugalii. Suninen wygrał w Meksyku, na Sardynii i w Rajdzie Polski, Nicolás Fuchs z Peru poprowadził Škodę do zwycięstwa w Rajdzie Argentyny.
Na liście startowej Rajdu Hiszpanii znajduje się 10 egzemplarzy rajdowej Škody. Poza fabrycznymi załogami Pontus Tidemand/Jonas Andersson i Jan Kopecký/Pavel Dresler, czeskimi rajdówkami startują także klienckie załogi Teemu Suninen/Mikko Markkula, Armin Kremer/Pirmin Winklhofer, Abdulaziz Al-Kuwari/Killian Duffi, Ghislain de Mevius/Johan Jalet, Max Rendina/Emanuele Inglesi, Julien Maurin/Olivier Ural, Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjærmoen oraz Bernhard Ten Brinke/Davy Thierie.
Przypomnijmy, że Rajd Hiszpanii został rozegrany po raz pierwszy w 1957 r. FIA włączyło imprezę do Rajdowych Mistrzostw Świata w roku 1991. Na początku rozgrywano go w rejonie Costa Brava, następnie przenosił się do Salou i Costa Daurada.
Ciekawostką jest fakt, że park serwisowy jest tu zlokalizowany w parku rozrywki. „PortAventura” pod Salou to popularna atrakcja turystyczna, która przyciąga miłośników mocnych wrażeń z całego świata. Ponadto trasa rajdu prowadzi przez rondo. Zawodnicy muszą pokonać cały obwód ronda na odcinku specjalnym Duesaigües. Brak przejazdu przez nie skutkuje karą dla załogi w wysokości 30 sekund. Rondo to jest szczególnie popularne wśród fanów – na odcinek ten ściągają tysiące widzów. Podobnie jak w ubiegłym roku, Duesaigües będzie ostatnim odcinkiem rajdu – „Power stage”.
Zobacz podobne artykuły:
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2
Wiadomości / Moto sport
2024.03.28
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28
"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024
Wiadomości / News
2024.03.28
Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli
Finanse / Ubezpieczenia
2024.03.28
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28
"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024
Wiadomości / News
2024.03.28