Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
W F1 liczy się najwyższa wydajność
kalendarz 23/06 2014

W F1 liczy się najwyższa wydajność

Warsztat / Technika

Od 2014 roku kierowcy startujący w Mistrzostwach Świata Formuły 1 mają w swoich bolidach nowe silniki, które ze względu na swoją konstrukcję pracują na jeszcze wyższych obrotach i w jeszcze wyższych temperaturach niż dotychczas.

W związku z tym by jeszcze lepiej chronić silnik bez straty jego wydajności Partner Technologiczny zespołu Scuderia Ferrari opracował specjalną formulację oleju Shell Helix Ultra. Oleje silnikowe od zawsze pełniły bardzo istotną rolę w pracy silnika bolidu F1, a wymagania im stawiane sprowadzały się do ochrony ruchomych części i zarządzania ciepłem generowanym w bloku silnika, przy jednoczesnym umożliwieniu jak najbardziej swobodnej jego pracy. W trwającym obecnie sezonie (2014) z uwagi na nowe regulacje techniczne, które FIA ( Fédération Internationale de l' Automobile), wprowadziła w Mistrzostwach Świata F1, rola oleju silnikowego w pracy silników bolidów stała się jest jeszcze bardziej znacząca.

Największe wyzwanie związane jest z przekonstruowanym silnikiem. Jednostki napędowe F1 zmieniły swoją pojemność skokową z 2.4 do 1.6-litra. Nowy silnik V6 posiada także turbodoładowanie i system odzyskiwania energii (ERS). W wyniku tych zmian elementy silnika pracują na wyższych obrotach w dużo trudniejszych warunkach zarówno, jeśli chodzi o temperatury jak i swoje umiejscowienie.

Ponadto podczas sezonu 2014 każdy kierowca będzie posiadał do swojej dyspozycji podczas 19 wyścigów w serii już nie 8, a tylko 5 kompletnych silników. Zużycie każdego dodatkowego silnika poza wyznaczonym limitem wiąże się z surowymi karami nakładanymi na kierowcę.  Dlatego też, zespół Scuderia Ferrari zwrócił się do Shell w celu opracowania technologii zapewniającej ochronę przez cały okres wydłużonej żywotności silnika bez straty jego wydajności.

Zmiany wprowadzone w regulaminie F1, stanowią prawdziwe wyzwanie dla konstruktorów i specjalistów zajmujących się aspektami technicznymi. "Zmiany wprowadzone w konstrukcji silników wykorzystywanych w sezonie 2014 powodują, że wymagania stawiane przed olejem silnikowym są jeszcze większe. Niezawodność w ochronie i chłodzeniu jednostki napędowej wraz z silnikiem jest absolutnie konieczna. Dlatego też użycie oleju silnikowego, który wszechstronnie chroni jednostkę, a jednocześnie pozwala jej osiągać najwyższą moc i wydajność ma nadrzędne znaczenie dla pracy bolidu Formuły 1. W związku z tym Shell opracował na zamówienie zespołu Scuderia Ferrari olej silnikowy Shell Helix Ultra, który zapewnia wydajność i ochronę jednej z najbardziej złożonych jednostek napędowych w historii wyścigów samochodowych” – powiedział Guy Lovett, Shell Formula One Technology Manager.

W sezonie 2014 zespół Scuderia Ferrari ma do dyspozycji przygotowane na zamówienie oleje silnikowe Shell Helix Ultra. W ten sposób tor wyścigowy po raz kolejny staje się poligonem doświadczalnym dla nowych rozwiązań, które później znajdują zastosowanie w coddziennym  użytkowaniu przez tysiące kierowców. Dodajmy, że od stycznia 2015 roku oleje używane w kolejnym sezonie Mistrzostw Świata F1 będą powstawały na bazie opatentowanej przez Shell,  technologii Shell PurePlus. Jest to całkowicie nowa metoda produkcji syntetycznego oleju bazowego1 z gazu ziemnego, która zapewnia krystalicznie czystą bazę olejową pozbawioną wszelkich zanieczyszczeń./oprac. ns/

Foto: Shell

Zobacz podobne artykuły:

 Myślisz o kabriolecie? Co warto wiedzieć?
kalendarz 06/05 2018

Myślisz o kabriolecie? Co warto wiedzieć?

Warsztat / Porady

2018.05.06

Zanim wsiądziesz do auta ze składanym dachem warto poznać kilka na pozór mało istotnych informacji.
Masz źle dobrane opony? W razie wypadku możesz nie dostać odszkodowania
kalendarz 03/05 2018

Masz źle dobrane opony? W razie wypadku możesz nie dostać odszkodowania

Finanse / Ubezpieczenia

2018.05.03

Przed zakupem opon warto więc dokładnie sprawdzić ich oznaczenia.
Ferrari 488 Pista na oponach Michelin Pilot Sport Cup 2
kalendarz 07/04 2018

Ferrari 488 Pista na oponach Michelin Pilot Sport Cup 2

Warsztat / Technika

2018.04.07

Opony Michelin Pilot Sport Cup 2 K2 o ultrawysokich osiągach będą montowane fabrycznie we wszystkich egzemplarzach najnowszego Ferrari 488 Pista.
Najnowsze artykuły:
 Flotowe hatchbacki – Bezpieczeństwo przede wszystkim

Flotowe hatchbacki – Bezpieczeństwo przede wszystkim

Prezentacje / Nowości

2018.05.22

Sprawdzamy, do których dodatkowych systemów bezpieczeństwa w popularnych hatchbackach należy dopłacić, a które są oferowane w standardzie.
Kia Platinum Cup - Runda dla Wróbla, Borek z życiowym wynikiem

Kia Platinum Cup - Runda dla Wróbla, Borek z życiowym wynikiem

Wiadomości / Moto sport

2018.05.21

Konrad Wróbel oraz Dawid Borek mają najwięcej powodów do zadowolenia po drugiej rundzie Kia Platinum Cup rozegranej na torze Red Bull Ring.
Thierry Neuville po raz drugi

Thierry Neuville po raz drugi

Wiadomości / Moto sport

2018.05.21

Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul przed rokiem zajęli drugie miejsce w Rajdzie Portugalii. W tym roku świętują zwycięstwo.