Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
W F1 liczy się najwyższa wydajność
kalendarz 23/06 2014

W F1 liczy się najwyższa wydajność

Warsztat / Technika

Od 2014 roku kierowcy startujący w Mistrzostwach Świata Formuły 1 mają w swoich bolidach nowe silniki, które ze względu na swoją konstrukcję pracują na jeszcze wyższych obrotach i w jeszcze wyższych temperaturach niż dotychczas.

W związku z tym by jeszcze lepiej chronić silnik bez straty jego wydajności Partner Technologiczny zespołu Scuderia Ferrari opracował specjalną formulację oleju Shell Helix Ultra. Oleje silnikowe od zawsze pełniły bardzo istotną rolę w pracy silnika bolidu F1, a wymagania im stawiane sprowadzały się do ochrony ruchomych części i zarządzania ciepłem generowanym w bloku silnika, przy jednoczesnym umożliwieniu jak najbardziej swobodnej jego pracy. W trwającym obecnie sezonie (2014) z uwagi na nowe regulacje techniczne, które FIA ( Fédération Internationale de l' Automobile), wprowadziła w Mistrzostwach Świata F1, rola oleju silnikowego w pracy silników bolidów stała się jest jeszcze bardziej znacząca.

Największe wyzwanie związane jest z przekonstruowanym silnikiem. Jednostki napędowe F1 zmieniły swoją pojemność skokową z 2.4 do 1.6-litra. Nowy silnik V6 posiada także turbodoładowanie i system odzyskiwania energii (ERS). W wyniku tych zmian elementy silnika pracują na wyższych obrotach w dużo trudniejszych warunkach zarówno, jeśli chodzi o temperatury jak i swoje umiejscowienie.

Ponadto podczas sezonu 2014 każdy kierowca będzie posiadał do swojej dyspozycji podczas 19 wyścigów w serii już nie 8, a tylko 5 kompletnych silników. Zużycie każdego dodatkowego silnika poza wyznaczonym limitem wiąże się z surowymi karami nakładanymi na kierowcę.  Dlatego też, zespół Scuderia Ferrari zwrócił się do Shell w celu opracowania technologii zapewniającej ochronę przez cały okres wydłużonej żywotności silnika bez straty jego wydajności.

Zmiany wprowadzone w regulaminie F1, stanowią prawdziwe wyzwanie dla konstruktorów i specjalistów zajmujących się aspektami technicznymi. "Zmiany wprowadzone w konstrukcji silników wykorzystywanych w sezonie 2014 powodują, że wymagania stawiane przed olejem silnikowym są jeszcze większe. Niezawodność w ochronie i chłodzeniu jednostki napędowej wraz z silnikiem jest absolutnie konieczna. Dlatego też użycie oleju silnikowego, który wszechstronnie chroni jednostkę, a jednocześnie pozwala jej osiągać najwyższą moc i wydajność ma nadrzędne znaczenie dla pracy bolidu Formuły 1. W związku z tym Shell opracował na zamówienie zespołu Scuderia Ferrari olej silnikowy Shell Helix Ultra, który zapewnia wydajność i ochronę jednej z najbardziej złożonych jednostek napędowych w historii wyścigów samochodowych” – powiedział Guy Lovett, Shell Formula One Technology Manager.

W sezonie 2014 zespół Scuderia Ferrari ma do dyspozycji przygotowane na zamówienie oleje silnikowe Shell Helix Ultra. W ten sposób tor wyścigowy po raz kolejny staje się poligonem doświadczalnym dla nowych rozwiązań, które później znajdują zastosowanie w coddziennym  użytkowaniu przez tysiące kierowców. Dodajmy, że od stycznia 2015 roku oleje używane w kolejnym sezonie Mistrzostw Świata F1 będą powstawały na bazie opatentowanej przez Shell,  technologii Shell PurePlus. Jest to całkowicie nowa metoda produkcji syntetycznego oleju bazowego1 z gazu ziemnego, która zapewnia krystalicznie czystą bazę olejową pozbawioną wszelkich zanieczyszczeń./oprac. ns/

Foto: Shell

Zobacz podobne artykuły:

„Ślepota zmierzchowa”, czyli kiedy nasze widzenie szwankuje po zmroku
kalendarz 09/02 2018

„Ślepota zmierzchowa”, czyli kiedy nasze widzenie szwankuje po zmroku

Warsztat / Porady

2018.02.09

Ślepota zmierzchowa, potocznie określana „kurzą ślepotą”, objawia się słabszym widzeniem po zmroku.
Góry zimą - jak przygotować się do wyprawy?
kalendarz 02/02 2018

Góry zimą - jak przygotować się do wyprawy?

Warsztat / Porady

2018.02.02

Zimowa aura i piękne widoki przyciągają turystów, którzy górskie szlaki chcą odkrywać w tej niepowtarzalnej scenerii.
Napęd 4x4 nie skraca drogi hamowania na oblodzonej nawierzchni
kalendarz 17/12 2017

Napęd 4x4 nie skraca drogi hamowania na oblodzonej nawierzchni

Warsztat / Porady

2017.12.17

Część kierowców posiadających SUV-y z napędem 4x4 uważa, że podczas zimy poradzą sobie bez opon zimowych, czy całorocznych z homologacją zimową.
Najnowsze artykuły:
Daniel Ricciardo rozbił nowy bolid Red Bull RB14

Daniel Ricciardo rozbił nowy bolid Red Bull RB14

Wiadomości / Moto sport

2018.02.24

Niedawny test Daniela Ricciardo w nowym bolidzie nie przebiegał jednak tak dobrze, jak pierwotnie informował zespół.
500 000 egzemplarzy Fiata 500L

500 000 egzemplarzy Fiata 500L

Wiadomości / News

2018.02.24

Z linii produkcyjnej zakładu w Kragujevac w Serbii zjechał 500 000 egzemplarz modelu 500L.
Nawigacje samochodowe kupuje 300 tys. kierowców rocznie

Nawigacje samochodowe kupuje 300 tys. kierowców rocznie

Wiadomości / Gorące tematy

2018.02.23

Rośnie popularność wideorejestratorów.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.