VW Sharan 2.0 TDI 4Motion Highline - Niełatwa sprawa
Najnowsze wcielenie Volkswagena Sharana posiada wiele zalet. Czy zdoła dzięki nim przyciągnąć do siebie klientelę?
Poprzednia generacja auta była obecna na rynku aż 15 lat. Jak będzie w przypadku nowego modelu? Jak pokazują statystyki sprzedaży, ostatnimi czasy popyt na duże vany mocno stopniał. Cześć klienteli kupuje SUV-y, inna kompaktowe minivany. Dlatego, aby móc cieszyć się w tej klasie rynkowym sukcesem, trzeba zaoferować samochód kompletny pod każdym względem. W porównaniu z poprzednikiem auto różni się diametralnie. Można pokusić się o stwierdzenie, że ma z nim tyko jedną wspólną rzecz - nazwę. Sylwetka może się podobać. Po przedniej partii nadwozia widać trend panujący w VW. Z przodu Sharana dominują diodowe światła do jazdy dziennej oraz wielkie logo. Tył to przede wszystkim pokaźnych rozmiarów klapa bagażnika oraz duże lampy tylne. Z boku auto wygląda jak prawdziwy van. W oczy rzuca się krótka przednia maska oraz duża przestrzeń pasażerska.
Obszernie i funkcjonalnie
Skoro o niej mowa, to standardowo Sharan oferowany jest w wersji 5-miejscowej (istnieje również odmiana 7-osobowa). Sharan to także wygodne warunki podróżowania. Nowością są odsuwane elektrycznie tylne drzwi. Zaletą wnętrza jest to, że trzy oddzielne fotele drugiego rzędu można w prosty sposób złożyć. Decydując się na wybór auta tej klasy, na pewno nie będziemy narzekać pod kątem przestrzeni bagażowej. Wynosi ona 809 litrów, zaś maksymalnie uzyskamy aż 2430 litrów. Tradycyjnie już wnętrze imponuje funkcjonalnością oraz przestronnością. Docenimy ergonomię oraz użyte materiały. Skórzano-alkantarowa tapicerka jest bardzo wysokiej jakości. Kierowca nie powinien mieć problemów ze znalezieniem odpowiedniej pozycji za kierownicą. Wnętrze pojazdu imponuje przestronnością i funkcjonalnością. Docenić należy wszystkim ergonomię i materiały, z których została wykonana. Znalezienie optymalnej pozycji za kierownicą nie sprawia żadnych trudności. Na konsoli środkowej znajduje się dotykowy ekran obsługujący nawigację, radio CD/MP3. Poniżej znajdziemy panel sterowania automatyczną klimatyzacją. Zegary posiadają biały odcień, co w połączeniu z czerwonymi wskazówkami nie męczy wzroku podczas jazdy w nocy. Pomiędzy zegarami znalazło się miejsce dla komputera pokładowego.
Pomimo swoich pokaźnych gabarytów (Sharan mierzy 4854 mm), auto nie sprawia wrażenia „nadwymiarowego”. Zaparkowanie nim wymaga nieco skupienia i nie zawsze jest łatwo o miejsce parkingowe, ale ułatwieniem przy tym manewrze jest montowana kamera cofania, czy też system Park Assist – pomagający w parkowaniu równoległym, jak i prostopadłym.
Optymalny
Tak można opisać jednym słowem jednostkę, która znalazła zastosowanie w naszym aucie. Napędza je wysokoprężny silnik o mocy 140 KM. Dwulitrowa jednostka wykorzystuje turbinę, a jej osiągi są bardzo przyzwoite (11,4 s). Ważące blisko 1900 kg auto jest bardzo oszczędne. Poruszając się po mieście udało nam się osiągnąć spalanie na poziomie 7,4 litrów. Auto ochoczo przyspiesza, a wyprzedzanie pojazdów nie stanowi problemu. Duża w tym zasługa maksymalnego momentu obrotowemu wynoszącemu 320 Nm, który dostępny jest w dość wąskim przedziale od 1750 do 2500 obr./min. Z silnikiem współpracuje sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów, zaś za jej pośrednictwem napęd przekazywany jest na obie osie za pomocą systemu Haldex 5. generacji. Volkswagen charakteryzuje się twardym, ale komfortowym zawieszeniem. Skutecznie tłumi nierówności drogi. Na pochwałę zasługują także hamulce.
Po tygodniu spędzonym za kierownicą Volkswagena można powiedzieć, że Sharan może być wzorem dla konkurentów. Auto cechuje się przemyślanymi rozwiązaniami, przestronnym wnętrzem, bogatym wyposażeniem oraz komfortem podróżowania.
Paweł Pusz
Zalety auta:
-przestronne i funkcjonalne wnętrze
-pojemny bagażnik
-ekonomiczny silnik
-układ jezdny
-bogate wyposażenie
-jakość wykonania
-skuteczne hamulce
Wady auta:
-wysoka cena
Podstawowe parametry techniczne VW Sharana 2.0 TDI 4Motion Highline:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość) - 4854 /1904 /1720 mm
Silnik: wysokoprężny, 4-cylindrowy, turbodoładowany
Pojemność: 1968 cm3
Moc maksymalna: 140 KM przy 4200 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 320 Nm przy 1750-2500 obr/min
Napęd: 4x4
Osiągi (0-100 km/h) – 11,4 s.
Prędkość maksymalna: 191 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – 7,4/5,2/6,0 l/100 km
Pojemność bagażnika: 809/2430 l
Pojemność zbiornika paliwa: 70 l
Cena od: 110 990 zł (1.4 TSI 150 KM Trendline)
Cena wersji testowej: 145 490 zł
Zobacz podobne artykuły:
Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
Testy / Testy
2024.04.04
Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie
Testy / Testy
2023.09.22
Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl
Testy / Testy
2023.09.22
52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
Wiadomości / Moto sport
2024.04.17
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16
Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
Warsztat / Porady
2024.04.16