Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
VW Polo – To już  40 lat
kalendarz 29/04 2015

VW Polo – To już 40 lat

Wiadomości / Ciekawostki

Najciekawsze modele z 40 lat historii Polo zebrano na targach w Essen.
 
Podczas największych na świecie targów samochodów klasycznych, Techno Classica, Volkswagen Classic świętował jubileusz: 40-lecie Polo. Na imprezie w Essen można było podziwiać siedem egzemplarzy tego modelu - przedstawicieli pięciu generacji. Najstarszym był egzemplarz - jeden z pierwszych Polo z 1975 r, które zapoczątkowało trwającą do dziś historię tego auta. Pozostałe eksponaty to: jedyny zachowany egzemplarz prototypowego auta ze sprężarką typu G z 1985 r, jego późniejszy seryjny odpowiednik Polo Coupe G40, model studyjny „Eko Polo”, zużywający dwa litry oleju napędowego na 100 km, cieszące się powodzeniem Polo III Open Air z dużym rozsuwanym dachem oraz studyjny kabriolet przygotowany przez firmę Karmann, który nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej.

Oczywiście, wśród historycznych egzemplarzy nie zabrakło współczesnego modelu (generacji 6R). W 300-konnym Polo R WRC Sebastien Ogier i VW Motorsport zdobyli w roku 2013 i 2014 Rajdowe Mistrzostwo Świata.

Wystawowe Polo:
Polo I L, rok produkcji 1975, silnik: 4-cylindrowy, benzynowy, poj. 0.9 l, moc 40 KM.

Najstarszy spośród prezentowanych na targach modeli ma lakier w kolorze „Ozeanblue” dostępny tylko w chwili rozpoczęcia sprzedaży. Auto przykuwa wzrok bogatym wyposażeniem – Polo w wersji L wyróżnia się z zewnątrz chromowanymi zderzakami (w modelu podstawowym w kolorze matowego srebra) oraz delikatną, również chromowaną, listwą z boku nadwozia. Cechą szczególną wnętrza są m.in. fotele pokryte specjalną tapicerką.

Polo II hatchback, model „Eko”, rok prod. 1988, silnik: 2-Cylindrowy, diesel, poj. 0.9 l, moc 40 KM.

Polo drugiej generacji było reprezentowane przez model studyjny, skonstruowany pod kątem jak największej wydajności, zawierający wiele nowatorskich rozwiązań technicznych: silnik Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa, system recyrkulacji spalin, automatyczne sprzęgło wraz z systemem start-stop, sprężarkę typu G zapewniającą maksymalną efektywność pracy i półautomatyczną 5-biegową skrzynię biegów.

Polo II G40 „Rekord Świata”, rok prod. 1985, silnik: 4-cylindrowy, benzynowy, poj. 1.3 l, moc 129 KM.

Egzemplarz udostępniony przez fundację AutoMuseum Volkswagen również należy do drugiej generacji modeli Polo. Jest jedynym zachowanym egzemplarzem, w którym w 1985 r. zaprezentowano po raz pierwszy sprężarkę typu G, podczas spektakularnej 24-godzinnej próby na fabrycznym torze Volkswagena w Ehra-Lessin. Polo G40 osiągnęło wtedy prędkość 208 km/h, z nawiązką bijąc ówczesny rekord dla aut klasy 1300 cm3 wynoszący 168,6 km/h.

Polo II G40, rok prod. 1992, silnik: 4-cylindrowy, benzynowy, poj. 1.3 l, moc 113 KM.

To Polo Coupe także ma pod maską silnik wyposażony w sprężarkę o spiralnym przekroju przypominającym kształt litery G, od którego wzięło swoją nazwę. Auto pochodzi z drugiej, nielimitowanej serii modeli. Można ją rozpoznać m.in. po czworokątnych reflektorach i większych lampach z tyłu.

Polo III Open Air, rok prod. 1998, silnik: 4-cylindrowy, benzynowy, poj. 1.4 l, moc 60 KM.

Jeden z modeli trzeciej generacji, także wypożyczony przez fundację AutoMuseum Volkswagen. Był to model specjalny, produkowany na rynek europejski; miał przesuwany elektrycznie dach, tak duży, że patrzeć w niebo mogli przez niego także pasażerowie siedzący z tyłu.

Polo IV GTI Cabriolet, rok prod. 2007, silnik: 4-cylindrowy, benzynowy, poj. 1.8 l, moc 150 KM.

Kolejne auto istniejące w jednym egzemplarzu, przedstawiciel modeli czwartej generacji. Firma Karmann z Osnabrück prezentując ten studyjny model na Wystawie Samochodowej we Frankfurcie w 2007 r. zaprezentowała swoje możliwości w konstruowaniu kabrioletów, a także w dziedzinie ich stylu i jakości. Opadająca linia dachu (gdy jest on rozłożony ponad autem) sprawia, że model ten przypomina coupe. Dach składa się w dość widowiskowy sposób, całkowicie znikając pod specjalną pokrywą. Szklana szyba z tyłu elektrycznie unosi się ku górze, aby zapewnić dostęp do bagażnika.

Polo V R WRC, rok prod. 2013, silnik: 4-cylindrowy, benzynowy, poj. 1.6 l, moc około 300 KM.

Samochód mistrzów świata – pierwszy rok startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata w 2013 r. Volkswagen rozpoczął od wygrania pierwszego odcinka specjalnego w Rajdzie Monte Carlo. Za kierownicą debiutującego wówczas Polo R WRC siedział Sebastien Ogier, pilotem był Julien Ingrassia. Jaki początek, taki cały sezon - zakończony zdobyciem tytułów mistrzowskich w klasyfikacji producentów, kierowców i pilotów./oprac. ns/

 

Zobacz podobne artykuły:

Wicepremier Gawkowski stracił samochód
kalendarz 25/04 2024

Wicepremier Gawkowski stracił samochód

Wiadomości / News

2024.04.25

Auto, które kupił legalnie Krzysztof Gawkowski za 100 tys. zł ma swojego „bliźniaka” we Francji.
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
kalendarz 24/04 2024

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
kalendarz 23/04 2024

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
Najnowsze artykuły:
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Warsztat / Eksploatacja

2024.04.25

Pożar luksusowego samochodu elektrycznego Lucid Air w Warszawie zwrócił uwagę na profesjonalne i nietuzinkowe działania strażaków.
Wicepremier Gawkowski stracił samochód

Wicepremier Gawkowski stracił samochód

Wiadomości / News

2024.04.25

Auto, które kupił legalnie Krzysztof Gawkowski za 100 tys. zł ma swojego „bliźniaka” we Francji.
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.