Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
VW Polo GTI R5 – W duchu WRC
kalendarz 08/12 2017

VW Polo GTI R5 – W duchu WRC

Prezentacje / Volkswagen

Na Majorce Volkswagen zaprezentował wyczynową wersję Polo. Model GTI R5 przeznaczony będzie dla prywatnych zespołów i kierowców.

Rajdowy model został oficjalnie pokazany podczas prezentacji nowego Polo GTI. Choć jak podkreśla producent czteronapędowe Polo GTI R5 powstało w oparciu o nowe Polo szóstej generacji, z samochodem seryjnym ma niewiele wspólnego. Przy konstrukcji rajdowego auta VW wykorzystał doświadczenie i wiedzę zdobyte podczas startów w mistrzostwach świata WRC, zakończonych zdobyciem czterech tytułów mistrza świata producentów w latach 2013-2016.

„To wspaniała chwila móc przedstawić po raz pierwszy publicznie nowe Polo GTI R5”, powiedział dyrektor Volkswagen Motorsport – Sven Smeets. „Nie sposób nie dostrzec jego podobieństwa do Polo GTI przeznaczonego do jazdy po zwykłych drogach. Rajdowe Polo to kolejny spektakularny członek rodziny GTI. Słowa uznania należą się naszemu zespołowi oraz kolegom z Volkswagen Design w Wolfsburgu. W najbliższych miesiącach nowe Polo GTI R5 będzie musiało potwierdzić swoje możliwości w trudnych warunkach testowych po to, by biorąc w przyszłości udział w sportowych zmaganiach mogło kontynuować sukcesy swojego poprzednika”.

Prace nad nowym Polo GTI R5 ruszyły na wysokich obrotach na początku roku. Pierwsze jazdy testowe na asfalcie i szutrze odbyły się w połowie listopada we Francji w Fontjoncouse i będą kontynuowane w grudniu w Wielkiej Brytanii. W projekt, obok dyrektora technicznego Francoisa-Xaviera „FX” Demaisona, zaangażowany jest także główny manager Jan de Jongh, który w latach 2013-2016 jako inżynier sprawował pieczę nad Polo R WRC mistrza świata Sebastiena Ogiera.

„Pierwsze testy Polo GTI R5 zaliczyło bez problemów. Opinie kierowców testowych były bardzo pozytywne” – stwierdził Demaison. „Oczywiście dużą zaletą jest to, że możemy sięgnąć po doświadczony zespół inżynierów i mechaników, którzy pracowali przy konstrukcji Polo – zdobywcy tytułów mistrza świata. Korzystamy też, tak jak wcześniej, ze ścisłej i bardzo dobrej współpracy z kolegami z działu technicznego w Wolfsburgu oraz z kolegami ze Skody, którzy od 2015 r. również oferują samochód z oznaczeniem R5”.

Polo GTI R5 jest wyposażone – tak jak seryjne nowe Polo GTI – w rzędowy turbodoładowany, 4-cylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa umieszczony poprzecznie przed przednią osią. Zgodnie z obowiązującymi przepisami FIA, pojemność silnika ograniczona została do 1.6 l. Moc auta wynosi 272 KM oraz 400 Nm momentu obrotowego. Ciasno zestopniowana, sekwencyjna 5-biegowa przekładnia oraz stały napęd czterech kół zapewniają znakomite osiągi na każdym podłożu – asfalcie, szutrze czy śniegu. Rajdowe GTI waży tylko 1230 kg i rozpędza się od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 4,1 sek.

Stalowe czterodrzwiowe nadwozie, będące podstawą konstrukcji, pochodzi z zakładu w Pamplonie w Hiszpanii i zgodnie z przepisami FIA zostało wzmocnione poprzez wbudowanie klatki bezpieczeństwa i zastosowanie dodatkowych elementów podnoszących bezpieczeństwo. Homologacja Polo GTI R5 ma zostać przeprowadzona latem 2018 r. Pierwsze auta dla prywatnych zespołów startujących w rajdach mają być dostępne w drugiej połowie roku.

W 2012 r. FIA opracowała regulamin R5 dla samochodów rajdowych nowej generacji skierowany przede wszystkim do prywatnych zespołów, początkujących, utalentowanych kierowców oraz do kierowców prywatnych. Od tego czasu pięciu różnych producentów wyprodukowało ponad 400 aut biorących udział w krajowych i międzynarodowych mistrzostwach na całym świecie. Polo GTI R5 będzie zatem rywalem na rajdowych trasach dla takich aut, jak m in. Citroën DS3 R5, Ford Fiesta R5, czy Skoda Fabia R5.

Norbert Szwarc
Foto: VW


Tagi:
VW Polo, VW Polo GTI

Zobacz podobne artykuły:

VW Golf R stanie się hybrydą?
kalendarz 04/06 2018

VW Golf R stanie się hybrydą?

Wiadomości / News

2018.06.04

Model, który pojawi się w 2020 r. będzie dysponował mocą 400 KM i hybrydowym układem napędowym.
Volkswagen Golf R 2,0 TSI 310 KM DSG7 4Motion – Więcej Golfa w Golfie
kalendarz 11/05 2018

Volkswagen Golf R 2,0 TSI 310 KM DSG7 4Motion – Więcej Golfa w Golfie

Testy / Testy

2018.05.11

W Golfie R jest nie tylko więcej Golfa w Golfie. Jest go zdecydowanie najwięcej.
Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI BlueMotion Highline DSG – Najlepszy Variant Golfa
kalendarz 09/05 2018

Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI BlueMotion Highline DSG – Najlepszy Variant Golfa

Testy / Testy

2018.05.09

Za rok Golfowi stuknie 45 lat. Niewiele się przez te pół bez mała wieku zmieniło. Był, jest i pewnie długo jeszcze będzie najpopularniejszym modelem koncernu z Wolfsburga. O przyczyny popularności pytać nie wypada. Wszak to k...
Najnowsze artykuły:
Stłuczka z obcokrajowcem… Co robić?

Stłuczka z obcokrajowcem… Co robić?

Finanse / Ubezpieczenia

2018.06.18

Przed wyjazdem na urlop warto wiedzieć się, jak postępować po zdarzeniu drogowym w innym kraju, a także w Polsce, gdy jednym z uczestników kolizji jest obcokrajowiec.
Historyczne zwycięstwo Toyoty w wyścigu Le Mans 24h

Historyczne zwycięstwo Toyoty w wyścigu Le Mans 24h

Wiadomości / Moto sport

2018.06.18

33 lata od debiutu na tym słynnym torze, Toyota wygrała 24-godzinny wyścig w Le Mans.
Skoda Kodiaq RS z rekordowym czasem okrążenia na Nürburgringu

Skoda Kodiaq RS z rekordowym czasem okrążenia na Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2018.06.18

Sabine Schmitz za kierownicą Skody Kodiaq RS ustanowiła rekordowy wśród siedmioosobowych SUV-ów czas okrążenia słynnej północnej pętli toru Nürburgring.