Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
VW Polo GTI R5 – W duchu WRC
kalendarz 08/12 2017

VW Polo GTI R5 – W duchu WRC

Prezentacje / Volkswagen

Na Majorce Volkswagen zaprezentował wyczynową wersję Polo. Model GTI R5 przeznaczony będzie dla prywatnych zespołów i kierowców.

Rajdowy model został oficjalnie pokazany podczas prezentacji nowego Polo GTI. Choć jak podkreśla producent czteronapędowe Polo GTI R5 powstało w oparciu o nowe Polo szóstej generacji, z samochodem seryjnym ma niewiele wspólnego. Przy konstrukcji rajdowego auta VW wykorzystał doświadczenie i wiedzę zdobyte podczas startów w mistrzostwach świata WRC, zakończonych zdobyciem czterech tytułów mistrza świata producentów w latach 2013-2016.

„To wspaniała chwila móc przedstawić po raz pierwszy publicznie nowe Polo GTI R5”, powiedział dyrektor Volkswagen Motorsport – Sven Smeets. „Nie sposób nie dostrzec jego podobieństwa do Polo GTI przeznaczonego do jazdy po zwykłych drogach. Rajdowe Polo to kolejny spektakularny członek rodziny GTI. Słowa uznania należą się naszemu zespołowi oraz kolegom z Volkswagen Design w Wolfsburgu. W najbliższych miesiącach nowe Polo GTI R5 będzie musiało potwierdzić swoje możliwości w trudnych warunkach testowych po to, by biorąc w przyszłości udział w sportowych zmaganiach mogło kontynuować sukcesy swojego poprzednika”.

Prace nad nowym Polo GTI R5 ruszyły na wysokich obrotach na początku roku. Pierwsze jazdy testowe na asfalcie i szutrze odbyły się w połowie listopada we Francji w Fontjoncouse i będą kontynuowane w grudniu w Wielkiej Brytanii. W projekt, obok dyrektora technicznego Francoisa-Xaviera „FX” Demaisona, zaangażowany jest także główny manager Jan de Jongh, który w latach 2013-2016 jako inżynier sprawował pieczę nad Polo R WRC mistrza świata Sebastiena Ogiera.

„Pierwsze testy Polo GTI R5 zaliczyło bez problemów. Opinie kierowców testowych były bardzo pozytywne” – stwierdził Demaison. „Oczywiście dużą zaletą jest to, że możemy sięgnąć po doświadczony zespół inżynierów i mechaników, którzy pracowali przy konstrukcji Polo – zdobywcy tytułów mistrza świata. Korzystamy też, tak jak wcześniej, ze ścisłej i bardzo dobrej współpracy z kolegami z działu technicznego w Wolfsburgu oraz z kolegami ze Skody, którzy od 2015 r. również oferują samochód z oznaczeniem R5”.

Polo GTI R5 jest wyposażone – tak jak seryjne nowe Polo GTI – w rzędowy turbodoładowany, 4-cylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa umieszczony poprzecznie przed przednią osią. Zgodnie z obowiązującymi przepisami FIA, pojemność silnika ograniczona została do 1.6 l. Moc auta wynosi 272 KM oraz 400 Nm momentu obrotowego. Ciasno zestopniowana, sekwencyjna 5-biegowa przekładnia oraz stały napęd czterech kół zapewniają znakomite osiągi na każdym podłożu – asfalcie, szutrze czy śniegu. Rajdowe GTI waży tylko 1230 kg i rozpędza się od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 4,1 sek.

Stalowe czterodrzwiowe nadwozie, będące podstawą konstrukcji, pochodzi z zakładu w Pamplonie w Hiszpanii i zgodnie z przepisami FIA zostało wzmocnione poprzez wbudowanie klatki bezpieczeństwa i zastosowanie dodatkowych elementów podnoszących bezpieczeństwo. Homologacja Polo GTI R5 ma zostać przeprowadzona latem 2018 r. Pierwsze auta dla prywatnych zespołów startujących w rajdach mają być dostępne w drugiej połowie roku.

W 2012 r. FIA opracowała regulamin R5 dla samochodów rajdowych nowej generacji skierowany przede wszystkim do prywatnych zespołów, początkujących, utalentowanych kierowców oraz do kierowców prywatnych. Od tego czasu pięciu różnych producentów wyprodukowało ponad 400 aut biorących udział w krajowych i międzynarodowych mistrzostwach na całym świecie. Polo GTI R5 będzie zatem rywalem na rajdowych trasach dla takich aut, jak m in. Citroën DS3 R5, Ford Fiesta R5, czy Skoda Fabia R5.

Norbert Szwarc
Foto: VW


Tagi:
VW Polo, VW Polo GTI

Zobacz podobne artykuły:

 VW New Beetle – Pożegnanie?
kalendarz 14/09 2018

VW New Beetle – Pożegnanie?

Wiadomości / News

2018.09.14

Pogłoski o zakończeniu produkcji New Beetle’a krążą od dość dawna ale wygląda na to, że VW nieumyślnie potwierdził te doniesienia.
Zmiany w Grupie VW
kalendarz 12/09 2018

Zmiany w Grupie VW

Wiadomości / News

2018.09.12

VW może stworzyć grupę super premium dla swoich ekskluzywnych marek.
Volkswageny w kolorze khaki
kalendarz 09/09 2018

Volkswageny w kolorze khaki

Wiadomości / Wydarzenia

2018.09.09

Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, VW zaprezentował trzy modele w militarnej zabudowie.
Najnowsze artykuły:
Hyundai i30 Fastback N na trasie z Rzymu do Paryża

Hyundai i30 Fastback N na trasie z Rzymu do Paryża

Wiadomości / News

2018.09.21

Choć debiut modelu i30 Fastback N został już potwierdzony 2 października podczas Paris Auto Show, to samochód będzie można zobaczyć kilka dni wcześniej.
Renault Clio III (2005-2012)

Renault Clio III (2005-2012)

Używane

2018.09.21

Na rynku pojazdów używanych nie brakuje samochodów segmentu B. Popularnym modelem wśród aut typowo miejskich jest Renault Clio. Przyglądamy się trzeciej generacji tego pojazdu.
75. Rajd Polski: Kasperczyk walczy o podium w RSMP

75. Rajd Polski: Kasperczyk walczy o podium w RSMP

Wiadomości / Moto sport

2018.09.20

Z 16 numerem startowym, do rywalizacji w mocnej stawce ruszą Tomasz Kasperczyk i Damian Syty w Fordzie Fiesta R5.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.