Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
VW Polo GTI R5 – W duchu WRC
kalendarz 08/12 2017

VW Polo GTI R5 – W duchu WRC

Prezentacje / Volkswagen

Na Majorce Volkswagen zaprezentował wyczynową wersję Polo. Model GTI R5 przeznaczony będzie dla prywatnych zespołów i kierowców.

Rajdowy model został oficjalnie pokazany podczas prezentacji nowego Polo GTI. Choć jak podkreśla producent czteronapędowe Polo GTI R5 powstało w oparciu o nowe Polo szóstej generacji, z samochodem seryjnym ma niewiele wspólnego. Przy konstrukcji rajdowego auta VW wykorzystał doświadczenie i wiedzę zdobyte podczas startów w mistrzostwach świata WRC, zakończonych zdobyciem czterech tytułów mistrza świata producentów w latach 2013-2016.

„To wspaniała chwila móc przedstawić po raz pierwszy publicznie nowe Polo GTI R5”, powiedział dyrektor Volkswagen Motorsport – Sven Smeets. „Nie sposób nie dostrzec jego podobieństwa do Polo GTI przeznaczonego do jazdy po zwykłych drogach. Rajdowe Polo to kolejny spektakularny członek rodziny GTI. Słowa uznania należą się naszemu zespołowi oraz kolegom z Volkswagen Design w Wolfsburgu. W najbliższych miesiącach nowe Polo GTI R5 będzie musiało potwierdzić swoje możliwości w trudnych warunkach testowych po to, by biorąc w przyszłości udział w sportowych zmaganiach mogło kontynuować sukcesy swojego poprzednika”.

Prace nad nowym Polo GTI R5 ruszyły na wysokich obrotach na początku roku. Pierwsze jazdy testowe na asfalcie i szutrze odbyły się w połowie listopada we Francji w Fontjoncouse i będą kontynuowane w grudniu w Wielkiej Brytanii. W projekt, obok dyrektora technicznego Francoisa-Xaviera „FX” Demaisona, zaangażowany jest także główny manager Jan de Jongh, który w latach 2013-2016 jako inżynier sprawował pieczę nad Polo R WRC mistrza świata Sebastiena Ogiera.

„Pierwsze testy Polo GTI R5 zaliczyło bez problemów. Opinie kierowców testowych były bardzo pozytywne” – stwierdził Demaison. „Oczywiście dużą zaletą jest to, że możemy sięgnąć po doświadczony zespół inżynierów i mechaników, którzy pracowali przy konstrukcji Polo – zdobywcy tytułów mistrza świata. Korzystamy też, tak jak wcześniej, ze ścisłej i bardzo dobrej współpracy z kolegami z działu technicznego w Wolfsburgu oraz z kolegami ze Skody, którzy od 2015 r. również oferują samochód z oznaczeniem R5”.

Polo GTI R5 jest wyposażone – tak jak seryjne nowe Polo GTI – w rzędowy turbodoładowany, 4-cylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa umieszczony poprzecznie przed przednią osią. Zgodnie z obowiązującymi przepisami FIA, pojemność silnika ograniczona została do 1.6 l. Moc auta wynosi 272 KM oraz 400 Nm momentu obrotowego. Ciasno zestopniowana, sekwencyjna 5-biegowa przekładnia oraz stały napęd czterech kół zapewniają znakomite osiągi na każdym podłożu – asfalcie, szutrze czy śniegu. Rajdowe GTI waży tylko 1230 kg i rozpędza się od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 4,1 sek.

Stalowe czterodrzwiowe nadwozie, będące podstawą konstrukcji, pochodzi z zakładu w Pamplonie w Hiszpanii i zgodnie z przepisami FIA zostało wzmocnione poprzez wbudowanie klatki bezpieczeństwa i zastosowanie dodatkowych elementów podnoszących bezpieczeństwo. Homologacja Polo GTI R5 ma zostać przeprowadzona latem 2018 r. Pierwsze auta dla prywatnych zespołów startujących w rajdach mają być dostępne w drugiej połowie roku.

W 2012 r. FIA opracowała regulamin R5 dla samochodów rajdowych nowej generacji skierowany przede wszystkim do prywatnych zespołów, początkujących, utalentowanych kierowców oraz do kierowców prywatnych. Od tego czasu pięciu różnych producentów wyprodukowało ponad 400 aut biorących udział w krajowych i międzynarodowych mistrzostwach na całym świecie. Polo GTI R5 będzie zatem rywalem na rajdowych trasach dla takich aut, jak m in. Citroën DS3 R5, Ford Fiesta R5, czy Skoda Fabia R5.

Norbert Szwarc
Foto: VW


Tagi:
VW Polo, VW Polo GTI

Zobacz podobne artykuły:

 VW R – oddzielną marką?
kalendarz 21/04 2024

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.
VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf
kalendarz 12/04 2024

VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf

Prezentacje / Nowości

2024.04.12

Wyjątkowa chwila - 50 urodziny. Z tej okazji przygotowana została specjalna edycja bestsellerowego modelu VW.
Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
kalendarz 04/04 2024

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia

Testy / Testy

2024.04.04

Testowany przez nas Volkswagen Caddy to nie tyle prosty samochód użytkowy ile dobrze wykończone i wyposażone auto rodzinne. O jego zaletach mogliśmy przekonać się podczas tygodniowego testu.
Najnowsze artykuły:
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Warsztat / Eksploatacja

2024.04.25

Pożar luksusowego samochodu elektrycznego Lucid Air w Warszawie zwrócił uwagę na profesjonalne i nietuzinkowe działania strażaków.
Wicepremier Gawkowski stracił samochód

Wicepremier Gawkowski stracił samochód

Wiadomości / News

2024.04.25

Auto, które kupił legalnie Krzysztof Gawkowski za 100 tys. zł ma swojego „bliźniaka” we Francji.
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.