Volvo tylko z własnymi silnikami
Przez wiele lat samochody Volvo były dostępne z silnikami firm VW, Renault, PSA i Ford. Teraz szwedzka marka będzie wykorzystywała jednostki napędowe wyłącznie własnej konstrukcji.
Od kwietnia br. Volvo rezygnuje z dwóch ostatnich silników kupowanych od innych producentów. W ofercie firmy będą dostępne wyłącznie jednostki napędowe własnej konstrukcji. Największe zmiany dotyczą silników D2 i T3 o poj. 1.6, które zostaną zastąpione nowymi silnikami z rodziny Drive-E, bardziej wydajnymi i oszczędniejszymi.
Tym samym kończy się ponad trzydziestoletni rozdział stosowania przez Volvo silników innych producentów. Przez lata pod maską szwedzkich aut można było zobaczyć jednostki napędowe m.in. VW, Renault, PSA i Forda. Teraz Volvo uniezależni się pod tym względem. Dotychczasowe silniki D2 konstrukcji koncernu PSA oraz T2, T3 i T4 opracowane we współpracy z Fordem zostaną zastąpione szwedzkimi konstrukcjami Drive-E. Od tej pory wszystkie silniki montowane w autach tej marki, będą opracowane przez dział badawczo-rozwojowy firmy i przeznaczone tylko dla nich. Jak zapewnia producent, nowe jednostki napędowe mają zapewnić zarówno lepszą dynamikę, mimo tej samej mocy, ale i mniejsze zużycie paliwa.
Zakład w Skovde będzie dostarczał silniki dwóm europejskim fabrykom Volvo: w Goeteborgu i belgijskiej Gandawie. Przestawienie się firmy na silniki własnej konstrukcji przyspieszy proces produkcji, uprości logistykę i obniży koszty funkcjonowania firmy. Konstruktorzy postawili sobie ambitne zadanie, aby każdy nowy silnik przy tej samej mocy, gwarantował znacznie lepsze osiągi. Ponadto priorytetem jest także obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2. Ciekawostką jest fakt, że dwa z nowych silników Volvo mają większą pojemność skokową niż dotąd. Na razie nie ma w ofercie silników 3-cylindrowych, które mają pojawić się najwcześniej za 3 lata.
Dotychczasowy silnik D2 o poj. 1.6, dysponował mocą 115 KM (270 Nm maksymalnego momentu obrotowego). W nowym silniku D2 na pozór zmieniło się niewiele. Na przekór trendowi downsizingu, pojemność wzrosła do 2.0, a moc do 120 KM (wartość momentu obrotowego do 280 Nm). Różnice widać natomiast na przykładzie osiągów modelu V40. Z nowym silnikiem D2 samochód potrzebuje 10,5 s. do osiągnięcia prędkości 100 km/h zamiast 11,9 s, jak dotychczas. Poprawiono również parametry emisji spalin. Nowe 4-cylindrowe jednostki dostępne są w Volvo V40 D2. Ten sam silnik montowany jest także w modelu S60 D2 oraz V60 D2, gdzie osiąga odpowiednio 96 g/km oraz 98 g/km w konfiguracjach z manualną skrzynią biegów. Silnik ten oferowany będzie w konfiguracji zarówno ze skrzynia manualną, jak i automatyczną o sześciu przełożeniach. Oprócz modelu V40, silnik D2 trafi także pod maskę V40 Cross Country, S60, V60, V70 i S80.
Kolejną nowością jest opracowany przez Volvo 4-cylindrowy silnik D3 (150 KM, 320 Nm). Zastąpi on 5-cylindrową jednostkę D3 o mocy 136 KM montowaną w modelach S60, V60, XC60 oraz jej mocniejszą odmianę - 150 KM - znaną z modeli V40 oraz V40 Cross Country. Nowa konstrukcja jest lżejsza, cichsza i bardziej dynamiczna od poprzednika. Ponadto nowa jednostka ma zapewniać lepsze osiągi - w modelu V40 nowy silnik D3 pozwala na rozpędzenie się do 100 km/h w 8,4 s, czyli o 1,2 s szybciej niż jego poprzednik. Bardziej dynamiczny będzie także model S60. Z nowym silnikiem sprint do „setki” zajmie 9 s (wcześniej było to 10,2 s). Jednocześnie ceny aut z nowym silnikiem D3, pozostaną na tym samym poziomie.
W ofercie szwedzkiej marki znajdą się także dwa nowe silniki o oznaczeniu T3, które zastąpią silnik Forda o poj. 1.6 (150 KM), dostępny w modelach V40, S60 i V60. Pierwszy z nich to 2.0 litrowa, 4-cylindrowa, turbodoładowana jednostka o mocy 152 KM (270 Nm) występująca wyłącznie z manualną skrzynią biegów. Drugi silnik T3 będzie dostępny w samochodach z 6-stopniową przekładnią automatyczną. Jest to zupełnie nowa 4-cylindrowa konstrukcja o mocy 150 KM i poj. 1.5. Nowy silnik T3 w Volvo V40 z manualną skrzynią biegów pozwala na rozpędzenie się do 100 km/h w 8,3 s. Silnik będzie dostępny również w modelach V40 Cross Country, S60 i V60./oprac. ns/
Zestawienie dotychczasowych i nowych jednostek napędowych:
D2 (1.6, 115 KM, 270 Nm, 4-cyl.) zastąpi 2.0, 120 KM, 280 Nm, 4-cyl.
D3 (2.0, 136 KM, 350 Nm, 5-cyl) zastąpi 2.0, 150 KM, 320 Nm, 4-cyl.
D3 (2.0, 150 KM, 350 Nm, 5-cyl.) zastąpi 2.0, 150 KM, 320 Nm, 4-cyl.
T2 aut. (1.6, 120 KM, 240 Nm, 4-cyl.) zastąpi 1.5, 122 KM, 220 Nm, 4-cyl.
T2 man.(1.6, 120 KM, 240 Nm, 4-cyl.) zastąpi 2.0 122 KM, 220 Nm, 4-cyl.
T3 aut. (1.6, 150 KM, 240 Nm, 4-cyl.) zastąpi 1.5, 152 KM, 250 Nm, 4-cyl.
T3 man. (1.6, 150 KM, 240 Nm, 4-cyl.), zastąpi 2.0, 152 KM, 250 Nm, 4-cyl.
T4 (1.6, 180 KM, 240 Nm, 4-cyl.) zastąpi 2.0, 190 KM, 300 Nm, 4-cyl.
T4 AWD aut (2.0, 180 KM, 300 Nm, 5-cyl.) zastąpi 2.0, 190 KM, 320 Nm, 4-cyl.
Zobacz podobne artykuły:
Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.04
Honda pracuje nad wodorem
Warsztat / Technika
2024.01.29
Miarodajna metoda na obliczenie spalania paliwa w samochodzie
Warsztat / Porady
2024.01.29
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckie52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
Wiadomości / Moto sport
2024.04.17
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16
Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
Warsztat / Porady
2024.04.16