Volvo 262C – Prawdziwy unikat
To najbardziej wyjątkowy model szwedzkiej marki. Powstało tylko 5 egzemplarzy.
W tym roku szczególną ekspozycję podczas targów Techno Classica przygotuje Volvo, które zaprezentuje pojazdy, opracowane wspólnie ze słynnym włoskim biurem projektowym Bertone. Nie zabraknie modeli 262C i 780, ale prawdziwym „białym krukiem” będzie jeden z zaledwie pięciu wyprodukowanych kabrioletów 262C „Solaire” z 1981 r. O jego istnieniu nie wiedzieli nawet niektórzy zagorzali fani marki.
Motywem przewodnim stoiska Volvo podczas 27. Edycji targów motoryzacji klasycznej w niemieckim Essen będzie współpraca Szwedów z włoskim studio Bertone. W zakładach firmy powstawały samochody w krótkich seriach. Włochom powierzano przygotowanie wersji specjalnych, w tym Volvo serii 200. Pierwszymi z nich były limuzyna 264 TE zaprezentowana w 1975 r. oraz coupe 262C przedstawione w 1977 r. Samochody zostały zaprojektowane w Szwecji, zaś produkowane w Turynie.
W 1979 r. Bertone zaprezentowało futurystyczną koncepcyjną odmianę Volvo 343, którą nazwano Tundra. Auto charakteryzowało się licznymi elementami wyprzedzającymi swoją epokę, jak np. wysuwające się z przedniej części nadwozia reflektory, czy cyfrowe zegary. Był to jednak zbyt radykalny projekt, aby wejść do seryjnej produkcji.
Najbardziej intensywny okres współpracy między Volvo i Bertone przypadł na rok 1985, kiedy do seryjnej produkcji wszedł model 780. Atrakcyjne coupe zadebiutowało w marcu 1985 na salonie w Genewie, gdzie spotkało się ze znakomitym odbiorem. W przeciągu 5 kolejnych lat wyprodukowano 8518 sztuk tego obchodzącego w tym roku 30. urodziny stylowego coupe.
Podczas targów w Essen będzie można zobaczyć kolekcję dwudrzwiowych Volvo. „Dla producenta samochodów z tak długą i bogatą historią, jak Volvo, obecność na targach Techno Classica jest pozycja obowiązkową”, powiedział zarządzający Volvo Cars Heritage Per-Åke Fröberg, dodając: „Dziś, bardziej niż kiedykolwiek, jest dla nas ważne czerpanie z historii i tradycji marki Volvo, patrząc jednocześnie odważnie w przyszłość”.
Ekspozycja szwedzkiej marki oprócz najnowszego flagowego modelu XC90, będzie obejmowała pięć samochodów związanych z firmą Bertone:
•Volvo 262C z 1981 r. Powstały na zlecenie Pehra G. Gyllenhammara, prezesa Volvo w latach 1971-1993. Charyzmatyczny szef marki chciał, aby auto wyprodukowano z czerwonym lakierem, pomimo, że nie był to standardowy kolor w ofercie Volvo. W podobnym odcieniu utrzymano skórzaną tapicerkę wnętrza auta. Dziś ten wyjątkowy pojazd należy do Muzeum Volvo.
•Volvo 780 z 1985 r. Kolejne z aut Pehra G. Gyllenhammara. Prezentowany egzemplarz był prezentem, jaki prezes Volvo otrzymał na 50. urodziny, na miesiąc przed debiutem modelu na Salonie w Genewie. Aktualnie pojazd należy do kolekcji Muzeum Volvo.
•Volvo 262C z 1981 r. To „najnowszy” z egzemplarzy 262C, o przebiegu zaledwie 62 mil (99 km). Auto, jako nowe zostało zamówione przez amerykańskiego dealera w miejscowości Newburgh, w stanie Nowy Jork, ale nigdy nie opuściło salonu. Dziś właścicielem pojazdu jest holenderska firma Schmidt Gemert, specjalizująca się w klasycznych autach Volvo.
•Volvo 262C „Solaire” z 1981 r. Plan dotyczący produkcji tego auta zakładał krótką serię 50 sztuk kabrioletów 262C stworzonych w kalifornijskim zakładzie niezależnej firmy Solaire na zlecenie amerykańskiego oddziału Volvo. Finalnie, powstało jedynie 5 sztuk tego auta, zanim ustała jego produkcja, głównie z powodu wątpliwości dotyczących zachowania samochodu w testach zderzeniowych. Dziś właścicielem tego unikatowego pojazdu jest belgijski kolekcjoner Guy Vermant, pod okiem którego samochód przeszedł kompleksową renowację.
•Volvo 780 z 1989 r. Stuprocentowo oryginalny egzemplarz z silnikiem o poj. 2.8 l w układzie V6 oraz kompletnym wyposażeniem dostępnym w tamtym okresie. Byłym właścicielem tego auta jest Tuve Johansson, jeden z dawnych prezesów firmy Volvo Cars. Dziś pojazd ten należy do kolekcji Guy’a Vermanta.
Techno Classica to największa tego typu impreza w Europie, przyciągająca każdego roku około ok. 200 000 fanów. Impreza w tym roku odbędzie się w dniach od 15 do 19 kwietnia./oprac. ns/
Zobacz podobne artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
Wiadomości / Wydarzenia
2024.04.13
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.13
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
Wiadomości / Moto sport
2024.04.17
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16