Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Volvo XC90 Twin Engine T8 AWD – Hybryda dla opornych
kalendarz 20/09 2017

Volvo XC90 Twin Engine T8 AWD – Hybryda dla opornych

Testy / Volvo

Prezentuje się imponująco. Wprost majestatycznie. Przynajmniej w moje opinii jest najładniejszym SUV-em w swoim segmencie.

Szwedzi kazali nam baaaaardzo długo na niego poczekać. Aż 12 lat. Ale warto było. Samochód wygląda lepiej niż Mercedesa GL, BMW X5 czy nowe Audi Q7. Nowy XC90 nieco przypomina swojego przodka. Ale to tylko pierwsze wrażenie. II generacja, choć nie zrywa z przeszłością, jest nowym autem. Nowym, w rozumieniu filozofii tworzenia. Tak, stworzenie tego auta kosztowało Szwedów kilka ładnych lat i około miliard euro. Na co poszły te pieniądze? No cóż, chyba najmniej na exterier. Choć nie można powiedzieć, że niewiele zrobiono. Dodano centymetrów, przeprojektowano pas przedni, tył. W sumie, zadbano więc o to, żeby skandynawski SUV był atrakcyjny przez następne lat 10 z okładem.

Zdecydowanie najwięcej zmian widać właśnie z przodu. Teraz wiemy, że design XC90 zdradzał kierunek rozwoju przyszłej gamy modelowej. Spłaszczony grill i maska robią kapitalne wrażenie. Od tej strony XC90 wygląda nie jak SUV, a rasowa terenówka. Ogromna kratownica, do tego wąskie reflektory w technologii LED, potężny zderzak z kolejną imponującą kratą wlotu powietrza – chapeau bas.
Tył jest mniej imponujący, co nie znaczy nudny czy brzydki. Lampy i to jest udana kontynuacja umieszczono wysoko i na obrzeżach karoserii. Końcówki wydechu zamontowano nisko w przestylizowanej osłonie podwozia. Nad nimi znalazły się wąskie paski halogenów, które nadają samochodowi nie tylko mocarnego wyglądu, ale także klasy! Reasumując w kilku słowach, klasyka na nowo.

Wnętrze jest… duże. Nawet bardzo
Tu właśnie najlepiej widać wydany miliard. 17 cm więcej od zderzaka do zderzaka i prawie o 13 cm większy rozstaw osi to wartości, w których nietrudno było zrobić coś sensownie dużego. Auto może przewozić 7 osób. I to równie komfortowo, co standardowe pięć. Dodatkowa „ławka” w bagażniku to dwa w zasadzie pełnowymiarowe fotele, na które w miarę wygodnie da się wsiąść poprzez odsuwane i podnoszone fotele ze środkowego rzędu. Owszem, w konfiguracji 7-osobowej auto jest mniej pakowne (tylko 310 litrów bagażnika), ale nie oszukujmy się, taka konfiguracja to tylko sytuacja okazjonalna. W standardzie, bagażnik pomieści 705 litrów, a przy poskładanych fotelach ze środkowego rzędu – prawie 2000 litrów.

Na pierwszy rzut oka szwedzki SUV to skomplikowany komputer na kółkach. Obok kierownicy niczym straszak na mniej skomputeryzowanych widnieje ponad 12-calowy tablet, na którym obserwujemy lub ustawiamy wszystko, co w aucie nadaje się do manualnego sterowania. Nie lękajcie się jednak. Wbrew pozorom, system jest prosty i czytelny. Panowie z Ingolstadt, Stuttgartu i Monachium – wy się uczcie, jak homogenizować coś, co jest nieludzkie z natury!

W trosce o komfort i bezpieczeństwo
Komfort i ergonomia, modelowe. Ale w tej klasie aut raczej wpadki się nie zdarzają. W nowym XC90 znalazło się mnóstwo systemów podnoszących bezpieczeństwo: komplet airbagów, City Safety (wspomaganie hamowania dla różnicy prędkości pomiędzy pojazdami sięgającej 50 km/h), system pozwalający na unikanie lub łagodzenie skutków zderzeń z innymi samochodami na skrzyżowaniach, a także unikanie lub łagodzenie skutków zderzeń z pieszymi i rowerzystami do prędkości 40km/h. Warto wspomnieć też o Corner Traction Control, czyli kontroli trakcji w zakrętach i Roll Stability Control, czyli układzie stabilizacji przechyłu.

Brawo dla zawieszenia
Nowe, jak już wspomniałem, jest zawieszenie pojazdu. Na szczególną uwagę zasługuje to pneumatyczne z układem Four-C. Kierowca za pośrednictwem pokrętła umieszczonego na tunelu centralnym może zmienić tryb jazdy, a tym samym prześwit pojazdu (standardowo aż 24 cm). W trybie off-road poruszając się z prędkością do 40 km/h, można go podnieść o kolejne 4 cm. Podczas załadunku bagaży za pomocą przycisku w bagażniku dla komfortu zawieszenie możemy obniżyć o 5 cm. Po wyłączeniu silnika zawieszenie obniża się o około 4 cm, ułatwiając wysiadanie i wsiadanie. Elektronika auta sama dokonuje drobnych korekt podczas jazdy. Po przekroczeniu prędkości 100 km/h, prześwit zostaje automatycznie zmniejszony o 1 cm, co poprawia charakterystykę prowadzenia. Jazdę, szczególnie po śliskim i w zakrętach wspomaga napęd na 4 koła. Tu koncern pozostaje wierny układowi lepkościowemu Haldex. Z tym, że w II generacji XC90 pracuje sprawnie Haldex V generacji.

T8 czyli 407 KM
Silniki oczywiście też są nowe. W sumie jest ich sześć. W tym trzy diesle, dwa benzynowe i jedna hybryda. T8. I o takim właśnie aucie tym razem. Hybryda, jak wiadomo to napęd spalinowy wsparty elektrycznym. W tym przypadku, to czterocylindrowy motor benzynowy o mocy 320 KM i drugi, elektryczny dodający układowi 87 KM. W sumie 407 KM osiąganych przy 5700 obrotach i 640 Nm dostępnych od 2200 do 5400 obrotów. Z tym, że napęd spalinowy daje 400 Nm a elektryczny dodaje 240. To działa i do tego spektakularnie. Ten ponad dwutonowy mastodont rozpędza się do 230 km/h a pierwsza setkę osiąga w 5,6 sekundy. I tu warto dodać, że jak w typowej hybrydzie autem można jeździć także na silniku elektrycznym. W przypadku Volvo XC90 zasięg praktyczny wynosi około 45-50 kilometrów jazdy „za darmochę”. A propos za darmochę. Producent podaje, że spalanie średnie to około 2,2 litra. I pewnie, kiedy zsumujemy konsumpcję motoru benzynowego wspartego zeroemisyjną elektryką to może się udać. Ale, normalna jazda tym autem, to raczej 5 litrów. No, chyba że chcemy sprawdzić możliwości XC90 T8…

Warto tez dopieścić werbalnie inżynierów z Goeteborga za układ kierowniczy. W samochodzie zrezygnowano ze wspomagania hydraulicznego i zastąpiono je elektrycznym. W kilku autach (ot, choćby Porsche) zepsuło to przyjemność z jazdy. Nie tym razem. W Volvo, wyróżnia się ono wysoką precyzją. Pomaga w tym jego degresywność, gdyż siła wspomagania maleje wraz ze wzrostem prędkości auta i 3-stopniowa regulacja.

Volvo odskoczyło konkurencji i  to dość znacznie. Teraz to XC90 wyznacza trendy i kierunki rozwoju ekskluzywnych SUV-ów.
Paweł Pusz

Zalety auta:
– przestronne i funkcjonalne wnętrze,
– ogromny bagażnik,
– pewne prowadzenie,
– komfortowe zawieszenie,
– wysoka jakość wykończenia,

Wady auta:
– odgłos pracy 4-cylindrowego silnika
– cena T8

Podstawowe parametry techniczne Volvo XC90 Twin Engine T8 AWD:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4950/2008/1779/2984
Silnik: benzynowy, doładowany wsparty hybrydą
Pojemność:1969 cm3
Moc maksymalna: 407 KM przy 5700 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 640 Nm od 2200 – 5400 obr./min
Napęd: 4X4
Skrzynia: automatyczna Geartronic 8 przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 5,6 s
Prędkość maksymalna: 230 km/h
Deklarowane zużycie paliw: średnio 2,1l
Pojemność bagażnika: 705/1949
Pojemność zbiornika paliwa 71 l
Ceny: od 258 tys. złotych (cena T8 od 351 tys. złotych)

Zobacz podobne artykuły:

Nissan Juke 1.2 DIG-T – Kontrowersyjny?
kalendarz 09/08 2018

Nissan Juke 1.2 DIG-T – Kontrowersyjny?

Testy / Testy

2018.08.09

Jaki koncept towarzyszył powstaniu Juke? Trudno powiedzieć. W każdym razie, designerom Nissana wyszło bardzo kontrowersyjne auto. No bo bez kontrowersji nie da się połączyć crossovera z coupe. Juke nie jest brzydki. Wielu oso...
Lexus GS 450h Prestige – Vintage to brzmi dumnie!
kalendarz 07/08 2018

Lexus GS 450h Prestige – Vintage to brzmi dumnie!

Testy / Testy

2018.08.07

Początki GS-a były nieco dziwne. Otóż, narodził się w 1991 roku jako Toyota Aristo. Zresztą, w Japonii był pod tą nazwą sprzedawany do 1997 roku. W 1993 roku auto pojawiło się w Ameryce i Europie, ale już jako Lexus GS. Rynek...
Nissan Micra 0.9 IG-T 90 KM – Micra nieMicra!
kalendarz 27/07 2018

Nissan Micra 0.9 IG-T 90 KM – Micra nieMicra!

Testy / Testy

2018.07.27

To już V generacja Nissana Micra. Auto drastycznie zmieniło swój wizerunek. Zerwało z linią stylistyczną III i IV generacji. Obecna generacja auta, to powrót do korzeni. I próba nawiązania do wielkiego sukcesu. Wszak Micra II...
Najnowsze artykuły:
Rajd Rzeszowski wyłonił mistrzów

Rajd Rzeszowski wyłonił mistrzów

Wiadomości / Moto sport

2018.08.14

27. Rajd Rzeszowski stanowił 6. rundę Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Nikolay Gryazin zwycięzcą Rajdu Rzeszowskiego

Nikolay Gryazin zwycięzcą Rajdu Rzeszowskiego

Wiadomości / Moto sport

2018.08.14

Startujący z łotewską licencją Nikołaj Griazin i Jarosław Fedorow wygrali 27. Rajd Rzeszowski.
Rok Cup Poland na finiszu

Rok Cup Poland na finiszu

Wiadomości / Moto sport

2018.08.14

Ostatnia odsłona kartingowej serii Rok Cup Poland 2018 miała miejsce na torze Wallrav Racing Center w Starym Kisielinie niedaleko Zielonej Góry.