Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Volkswagen Transporter 2,0 TDi 140 KM MT6 – Ogórek po przejściach…
kalendarz 04/05 2017

Volkswagen Transporter 2,0 TDi 140 KM MT6 – Ogórek po przejściach…

Testy / Volkswagen

To prawdziwy matuzalem wśród aut użytkowych.

Projekt Bus Liferwagen (w skrócie Buli) debiutował w 1948 roku. Wersja produkcyjna – Typ 2 Transporter o oznaczaniu T1 opuścił mury fabryki w 1950 roku i wytwarzany był  nieprzerwanie do 1967 roku. Tak jak Garbus, po którym odziedziczył chłodzony powietrzem silnik, motoryzował Europę. W USA cieszył się olbrzymią estymą wśród wszystkich kontestujących American Drem. Wielu z nich, słynny „Ogórek” wiózł do Woodstock. Zresztą zanim zjechał z taśm produkcyjnych, stał się legendą.

Strzał w dziesiątkę
O tym, że pomysł pewnego importera aut z Holandii (zaproponował zarządzającym zakładami w Wolfsburgu Brytyjczykom, budowę prostego dostawczaka o ładowności około 700 kg i z motorem od VW Garbusa) był trafiony, świadczy fakt, że w 2015 do salonów trafił Transporter szóstej generacji. Auto, choć od T1 dzieli go prawie 70 lat, powstało według podobnej zasady. Po pierwsze, jedna bryła nadwozia. Tu nic przez te lata się nie zmieniło. Nadal jest jedna, tyle że aktualizowana do najnowszych trendów motodesignu. Z przypominającego ogórka nieco siermiężnego autka zmienił się Transporter w pojazd praktyczny i urodziwy. No i kompatybilny z innymi grupy Volkswagena. Głównie, poprzez grill, który upodabnia T6 choćby do Golfa czy Passata. Pozostała część nadwozia nie zmienia się zasadniczo, bo…. nie ma takiej potrzeby. Nieco kanciasta konstrukcja kryje kabinę a dalej, w zależności od potrzeb: blachy, blachy i okna lub tylko okna. Innymi słowy, dla każdego, co mu akurat potrzeba.

Klasyka gatunku, klasyką gatunku…
…ale 70 lat czynią jednak różnicę. I tę, najlepiej widać jednak w kokpicie. Kabina zapewnia nie tyle dobre, co idealne warunki do pracy. Deskę pokładano z tego, co znamy z aut osobowych koncernu. Jest wiec i ładnie i praktycznie. Plastiki, dostatecznej, jakości, choć przyznam, mogły być nieco lepsze. Fotel kierowcy i pasażera, komfortowe.  Do tego 8 przydatnych w tego typu aucie schowków, schoweczków, kieszeni. Porozmieszczano je bardzo logicznie, w różnych miejscach kabiny. Ten pod sufitem, jest idealny do montażu CB Radio. Świetny patent, to dwa uchwyty na kubki na podszybiu. Są też tradycyjne kieszenie w drzwiach. Czego zabrakło? Otóż, zabrakło mi miejsca na tak popularnego dziś Smartfona. I choć auto wyposażono w radio z Bluetooth, telefon czasem trzeba położyć gdzieś gdzie zmieści się bez problemów i… nie wypadnie przy hamowaniu.

Konstruktorzy zadbali oczywiście o walory praktyczne nowej T6. Zarówno przez boczne drzwi, jak i przez tylną klapę zmieści się standardowa europaleta. Drzwi boczne mierzą, bowiem 1017 mm szerokości i 1282 mm wysokości. Tylne, otwierane na boki, dają po pełnym otwarciu otwór załadunkowy o wymiarach 1473 x 1299 mm. Do wnętrza wejdą, zatem aż 3 (ułożone poprzecznie) europalety. Bo w testowanej przez nas odmianie nadwoziowej, Transporter zapewnia 2572 mm długości powierzchni ładunkowej, 1244 mm szerokości pomiędzy nadkolami i 1700 mm od burty do burty. Wnętrze, od podłogi do sufitu mierzy 1410 mm. W sumie daje to 5,8 metra sześciennego objętości lub tonę ładunku (brutto).
W ofercie VW jest aż 6 jednostek napędowych: dwie benzynowe i cztery wysokoprężne. 2-litrowe TDI będą dostępne w wariantach: 84-, 102-, 150- oraz 204-konnym, natomiast benzynowe 2,0 TSI będzie można zamówić w opcji 150- lub 204-konnej. Każdy z nich w standardzie oferowany jest z funkcją Start/Stop. Silniki Diesla miały zostać dostosowane do spełniania restrykcyjnych norm Euro 6. My, testowaliśmy turbodiesla o mocy 150 KM osiąganej przy 3500 obrotów i 320 Nm dostępnych w przedziale 1750 – 3000 obrotów. Zaskakująco żwawy, jak na dostawczaka motor, pozwala na osiągniecie 100 km/h w 9,5 (!) sekundy i rozpędzenie go do 146 km/h. Sporym zaskoczeniem było zużycie paliwa. Otóż, spodziewałem się, co najmniej 8 średnio i 10 w mieście. I… nic z tych rzeczy. Auto, średnio zasysało poniżej 7 litrów oleju napędowego. W mieście zaledwie 8,8 litrów.
Podróżowanie tym, było nie było roboczym autem, byłoby bliskie komfortu. Nie tylko za sprawą jakości wykończenia, montażu czy wygodnych foteli. Auto posadowiono na adaptacyjnym zawieszeniu DCC, znanym dotąd z Volkswagenów osobowych. W wersji „blaszanka”, czyli stricte roboczej T6 jest niestety irytująco głośny.

Czy Transporter T6 to najlepszy wybór? Na pewno nie jest najtańszy. Za to zdecydowanie najlepiej wyposażony. Ma tez bardzo wysoką wartość rezydualną. A to nie jest bez znaczenia.   No i dotąd sprzedano ponad 12 milionów następców Bulika. Czy to wypada komentować?
Paweł Pusz

Zalety auta:
-spora i łatwo dostępna przestrzeń ładunkowa
-niezła dynamika
-przyzwoite spalanie
-możliwość dowolnej wręcz konfiguracji
-powstaje w Polsce

Wady auta:
-głośna praca silnika
-wysoka cena po doposażeniu i zbyt dużo elementów wyposażenia jako płatna opcja

Podstawowe parametry techniczne Volkswagena Transportera 2,0 TDi 140 KM MT6:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4892/1904/1970/3000
Silnik: turbodiesel wtrysk cammon rail
Pojemność: 1968 cm3
Moc maksymalna: 150 KM/3500 obr.
Maksymalny moment obrotowy: 150 Nm od 1750 – 3000 obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: manualna. 6 biegowa
Osiągi (0-100 km/h): 9,5 sek.
Prędkość maksymalna: 146 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio):
Pojemność bagażnika: 5,8 metra sześciennego/1000 kg
Zbiornik paliwa: 80 l
Ceny: od 104 do 157 tys. złotych brutto
Cena auta testowego: 121 tys. złotych brutto

Zobacz podobne artykuły:

 Rynek aut używanych - Najbardziej zaskakujące fakty
kalendarz 21/03 2024

Rynek aut używanych - Najbardziej zaskakujące fakty

Używane

2024.03.21

Najciekawsze dane statystyczne wygenerowane na podstawie informacji zebranych w 2023 r.
Das WeltAuto - zmiany w programie
kalendarz 04/02 2024

Das WeltAuto - zmiany w programie

Wiadomości / News

2024.02.04

Rok 2023 był rekordowy pod względem sprzedaży używanych aut.
 VW Golf I i prototyp EA 276
kalendarz 03/02 2024

VW Golf I i prototyp EA 276

Moto fanatyk

2024.02.03

Na targach Bremen Classic Motorshow w Bremie można zobaczyć dwa wyjątkowego egzemplarze VW.
Najnowsze artykuły:
Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu

Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu

Bezpieczeństwo

2024.03.27

Ponad 8,5 tys. zatrzymanych w ferie.
Kolejny Memoriał w Wieliczce

Kolejny Memoriał w Wieliczce

Wiadomości / Moto sport

2024.03.27

8 Rajd Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza.
Nowy SUV Citroena

Nowy SUV Citroena

Wiadomości / News

2024.03.26

Citroen Basalt to nowa propozycja francuskiej marki, ale…