Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Volkswagen Golf GTI 2,0 TSI 220 KM – dyskretny atleta
kalendarz 17/02 2017

Volkswagen Golf GTI 2,0 TSI 220 KM – dyskretny atleta

Testy / Volkswagen

Który samochód jest najszybszy? Wiadomo, czerwony! Szczególnie, jeżeli ma na klapie bagażnika trzy literki: GTI.

Kto z nas w młodości nie marzył o „gieteiku”? Nie widzę! Ale, to akurat nie dziwi. Bo choć nawet w gamie Golfa nie jest najszybszy, jest symbolem jak żaden inny samochód. Golf, jaki jest, każdy widzi. Bo to legendarna konstrukcja. Te legendę dodatkowo utrwala jego nafaszerowany adrenaliną brat. Gran Turismo Injection (znaczy, po ludzku GTI) może więcej. A szczególnie szybciej. Paradoks polega na tym, że zdradza to w sposób bardzo dyskretny. Próżno szukać lotek wielkości statecznika od Jumbo Jeta czy ordynarnych spojlerów. Ot, tu i tam dodano parę sportowych akcentów, ale bardziej z czystego pragmatyzmu. Porównując VII generację GTI z poprzednikiem widać jednak, że Niemcy popracowali na designem. Auto jest niższe, ma zdecydowanie ostrzejsze rysy a sportowy charakter podkreśla przemodelowany przód.
Wnętrze, z gatunku znacie, to popatrzcie. Z drugiej strony, trzeba pochylić czoła nad konstruktorami. Topografia kokpitu w zasadniczy sposób nie zmieniała się do 1974 roku. Jest tylko ładniej. Nowe zegary, przełączniki, ale w tych samych miejscach. Każdego kolejnego Golfa, bez względy na literki które określają, znamy prawie jak członka najbliższej rodziny. Że nudne? No jasne, że lepiej jest kupić auto z instrukcją obsługi o objętości Encyklopedia Britannica…

Wytwórnia mocy i cała reszta
Co zmieniło się w mechanice auta w porównaniu z GTI VI generacji? Tu, w odróżnieniu od karoserii i wnętrza, zmian jest naprawdę sporo. Dwulitrowa jednostka napędowa osiąga teraz 220 KM. To o całe 10 więcej niż w Golfie VI generacji. Wzrost mocy idzie w parze z wysokim momentem obrotowym – 350 „niutków” osiąganych od 1500 do 4400 obrotów pozwala wystrzelić auto od 0-100 km/h w 6,4 sekundy. I rozpędza prawie półtorej tony do omalże 250 km/h. Tak, wiem to nie eRka, ale ma to swoje plusy dodatnie. Konkretnie, spalanie. Wprawdzie deklarowanych przez producenta 7,5 w mieście, 5,1 na terasie czy 6,0 średnio nie osiągnęliśmy, ale…niecałe 9 litrów w mieście to rewelacyjny rezultat.
Przy okazji zmian, starą „szperę”, nie do końca sprawdzającą się w czasie dynamicznego pokonywania zakrętów, zastąpiła nowa. Elektrohydrauliczna blokada mechanizmu różnicowego jest dużo wydajniejsza, dzięki czemu wyjście z zakrętu jest teraz szybsze i bardziej precyzyjne. W 220-konnym aucie, to spory handicap.
Precyzji w prowadzeniu dodaje debiutujący w aucie progresywny układ kierowniczy. Zmienne przełożenie przekładni kierowniczej jest wreszcie zdrowym kompromisem pomiędzy komfortem a czymś w rodzaju bezpośredniości doznań podczas prowadzenia samochodu. Ponadto, tak jak w innych modelach Volkswagena, Golfa GTI wyposażono w adaptacyjne zawieszenie DCC, dające możliwość wyboru pomiędzy trzema trybami pracy: Comfort, Normal i Sport.

Jak to działa
Oczywiście, GTI to nie wspominana już „eRka”, ale i tak jest bardzo szybki. Za to, dzięki homogenizowanemu zawieszeniu i pięciodrzwiowemu nadwoziu sprawdza się w codziennym życiu. Bo to i 4 osoby można przewieźć i 380 litrów bagażu. O niewielu autach o tak wyraźnie sportowych konotacjach można powiedzieć, że są praktyczne. Golf GTI, jest!
Jak zatem wyglądała jazda Golfem GTI, szczególnie w porównaniu do konkurencji. A ta jest silna. Alfa Giulietta Quadrifoglio Verde czy Ford Focus ST, to równie mocne samochody. I podobnie jak Golf, oferują pięciodrzwiowe nadwozia. A w praktyce? Praktyka jest taka, że nie ma idealnego auta rodzinnego z mocnym, sportowym zacięciem. Focus jest mniej komfortowy niż GTI i Alfa. Za to we zakrętach prowadzi się bosko. Giulietta, to taki soft sport. Niezłe osiągi i komfortowe (może nawet zbyt komfortowe) zawieszenie. Sprawdza się, ale… A GTI w tym zestawieniu jest gdzieś pośrodku. Mimo wszystko, poziom „kultowości”, fun z jazdy i strona ekonomiczna, chyba jednak przemawia za Golfem GTI.

Summa Summarum
Golf GTI to sportowy samochód do codziennej jazdy. Z pięciodrzwiowym nadwoziem, pełnowymiarowym bagażnikiem i bogatym wyposażeniem standardowym. Jeżeli dodamy do tego ponadstandardowe osiągi i umiarkowane „spożycie”, to otrzymamy auto bliskie ideału. A do tego jazda nim, to sama przyjemność. Czego i Państwu życzę…
Paweł Pusz

Zalety auta:
– wygląd
– osiągi
–  perfekcja prowadzenia

Wady auta:
– nie każdemu przypadną do gustu kultowe ”kocyki” na fotelach

Podstawowe parametry techniczne Volkswagena Golfa GTI 2,0 TSI 220 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4268/1799/1442/2631
Silnik: doładowany silnik benzynowy
Pojemność:  1984 cm3
Moc maksymalna: 230 KM/4500 obr.
Maksymalny moment obrotowy: 350 Nm  przy 1500 – 4500 obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: manualna. 6 biegowa
Osiągi (0-100 km/h): 6,4 sek.
Prędkość maksymalna: 246 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 7,5/5,1/6,0
Pojemność bagażnika: 380/1270
Ceny: od 109 tys. złotych

Zobacz podobne artykuły:

VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf
kalendarz 12/04 2024

VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf

Prezentacje / Nowości

2024.04.12

Wyjątkowa chwila - 50 urodziny. Z tej okazji przygotowana została specjalna edycja bestsellerowego modelu VW.
Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
kalendarz 04/04 2024

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia

Testy / Testy

2024.04.04

Testowany przez nas Volkswagen Caddy to nie tyle prosty samochód użytkowy ile dobrze wykończone i wyposażone auto rodzinne. O jego zaletach mogliśmy przekonać się podczas tygodniowego testu.
 VW Golf - 50 lat i 37 mln egzemplarzy
kalendarz 01/04 2024

VW Golf - 50 lat i 37 mln egzemplarzy

Moto fanatyk

2024.04.01

Golf kończy 50 lat. Model ten stał się najlepiej sprzedającym się europejskim samochodem wszech czasów.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.