Triumf Mikkelsena w Mikołajkach
Wiadomości / Moto sport / News / slider
Przed rokiem w Rajdzie Polski zajął drugie miejsce, teraz stanął na najwyższym stopniu podium.
Do przedostatniego odcinka specjalnego 73. Rajdu Polski, liderem była estońska załoga Ott Tänak i Raigo Mõlder, która mogła zaliczyć pierwsze zwycięstwo od Rajdu Wielkiej Brytanii 2012, kiedy to najszybszy okazał się Jari-Matti Latvala. Ostatecznie Tänak musiał zadowolić się drugą pozycją co i tak jest jego najlepszym wynikiem w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Podium uzupełnił Hayden Paddon (Hyundai i20 WRC).
Po wygranej Sébastiena Ogiera w Szwecji, Jariego-Matti Latvali w Meksyku, Haydena Paddona w Argentynie, Krisa Meeke w Portugalii, Thierry’ego Neuville’a na Sardynii, na listę tegorocznych triumfatorów wpisał się szósty zawodnik. Liderem punktacji kierowców po siedmiu rundach z bezpieczną przewagą pozostaje Ogier, który po raz pierwszy w tym roku nie uplasował się na podium, ale po raz szósty wygrał kończący rywalizację Power Stage. Dzięki zwycięstwu na Mazurach Mikkelsen awansował na pozycję wicelidera klasyfikacji mistrzostw.
W kategorii WRC 2 po zaciętej walce z triumfatorem Rajdu Polski 2012 Esapekką Lappi, zwycięstwo odniósł Teemu Suninen. W Junior WRC triumfował Simone Tempestini, zaś w Drive DMACK Fiesta Trophy najszybszy okazał się Jon Armstrong.
Niedzielny etap stał pod znakiem załamania pogody. Po kilku upalnych dniach nastąpiło ochłodzenie i nad Mazurami zawisły ciemne deszczowe chmury. Zgodnie z przepisami do ostatniego dnia rywalizacji 15 czołowych załóg przystąpiło w odwróconej kolejności. To oznaczało, że listę startową otwierał ukraiński zawodnik Walerij Gorban (Mini JWC WRC).
Pierwszy w harmonogramie dnia był znany z poprzednich edycji Rajdu Polski odcinek Baranowo zlokalizowany nieopodal bazy imprezy w Mikołajkach. Najlepszy czas osiągnął Andreas Mikkelsen podnosząc do 56 liczbę OS-owych zwycięstw w mistrzostwach świata. Wyczyn Norwega, który pokonał tę próbę ze średnią prędkością 118 km/h, na niewiele jednak się zdał w świetle walki o zwycięstwo, ponieważ lider rajdu Ott Tänak stracił do niego zaledwie 2,4 sekundy. Trzeci w wynikach znalazł się Sébastien Ogier.
[caption id="attachment_57754" align="aligncenter" width="300"] Sébastien Ogier (F), Julien Ingrassia (F)Przed wjazdem do parku serwisowego załogi musiały się zmierzyć z OS-em Sady, który podczas drugiego przejazdu stanowił tzw. Power Stage. Odcinek ten na długo pozostanie w pamięci Stéphane Lefebvre’a, który na wąskiej partii obrócił się i urwał lewe tylne koło. Francuz co prawda dotarł do mety, ale stracił ponad 4 minuty. Dani Sordo uderzył w balot słomy i do parku serwisowego zjeżdżał z uszkodzonym przodem. OS-owe zwycięstwo, 439 w mistrzostwach świata odniósł Sébastien Ogier, który o sekundę wyprzedził swojego zespołowego kolegę Jariego-Matti Latvalę. Trzeci czas zanotował Andreas Mikkelsen, a czwarty lider rajdu Ott Tänak.
Na drugim przejeździe Baranowa doszło do radykalnego zwrotu akcji, ponieważ dotychczasowy lider rajdu złapał kapcia i stracił ponad 40 sekund. To oznaczało, że przed finałową próbą na czoło tabeli wysunął się Andreas Mikkelsen. Na przedostatniej próbie z rywalizacji wycofał się Dani Sordo. Gdyby do tego nie doszło, mielibyśmy bezprecedensowe zdarzenie - do mety rundy mistrzostw świata dojechałyby wszystkie samochody WRC. Taka sytuacja ostatni raz miała miejsce podczas Rajdu Nowej Zelandii 2001.Power Stage niewiele wniósł do rywalizacji w czołówce. Andreas Mikkelsen zdołał dowieźć do mety swoje drugie zwycięstwo w światowym czempionacie, zaś Ott Tänak ostatecznie zaledwie o 2,3 sekundy wyprzedził Haydena Paddona. Po raz szósty w tym sezonie 3 punkty za zwycięstwo na Power Stage zgarnął Sébastien Ogier.
Andreas Mikkelsen: „Wspaniały finał, wspaniały rajd! Od początku dawaliśmy z siebie wszystko, tylko w ten sposób mogliśmy nadrobić to, co straciliśmy wyjeżdżając na trasę jako jedni z pierwszych. Wiedzieliśmy, że w ostatnim dniu w tych trudnych warunkach będziemy jeszcze mieli szansę powalczyć o zwycięstwo. I gdy się pojawiła, po prostu ją wykorzystaliśmy. To fantastyczne wygrać rajd, tym bardziej, że było to moje pierwsze zwycięstwo z Anders Jaeger jako moim pilotem. Jesteśmy przyjaciółmi i wiele razem przeżyliśmy. To zwycięstwo jest kolejnym szczególnym wydarzeniem. Ale jestem myślami także z Ottem Tänakem i Raigo Mölderem, którzy niedaleko mety musieli pożegnać się z wygraną z powodu przebitej opony. Sam miałem podobną sytuację w zeszłym roku w Szwecji”.
73. Rajd Polski – wyniki końcowe: 1. Andreas Mikkelsen (NOR)/Anders Jæger (NOR) Volkswagen Polo R WRC 2:37.34.4 2. Ott Tänak (EST)/Raigo Molder (EST) Ford Fiesta RS WRC + 26.2 3. Hayden Paddon (NZ)/John Kennard (NZ) Hyundai i20 WRC + 28.5 4. Thierry Neuville (BEL)/Nicolas Gilsoul (BEL) Hyundai i20 WRC + 29.3 5. Jari-Matti Latvala (FIN)/Miikka Anttila (FIN) Volkswagen Polo R WRC + 33.8 6. Sébastien Ogier (FRA)/Julien Ingrassia (FRA) Volkswagen Polo R WRC + 40.3 7. Craig Breen (IRL)/Scott Martin (IRL) DS3 WRC + 2:01.4 8. Mads Østberg (N)/Ola Floene (N) Ford Fiesta RS WRC + 3:04.6 9. Eric Camilli (FRA)/Benjamin Veillas (F) DS3 WRC + 5:23.1 10. Teemu Suninen (FIN)/Mikko Markkula Škoda Fabia R5 + 5:53.3
Zobacz podobne artykuły:
Kolejny Memoriał w Wieliczce
Wiadomości / Moto sport
2024.03.27
Nowy SUV Citroena
Wiadomości / News
2024.03.26
Autonomiczne pojazdy: wizja przyszłości czy odległa mrzonka?
Wiadomości / Gorące tematy
2024.03.26
Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu
Bezpieczeństwo
2024.03.27
Nowy SUV Citroena
Wiadomości / News
2024.03.26
Seat Ibiza – Najstarszy egzemplarz w Polsce
Moto fanatyk
2024.03.24