Toyota RAV4 znana od 20 lat
W 1994 roku zadebiutował podczas wystawy w Genewie jeden z najpopularniejszych pojazdów w segmencie 4x4 - Toyota RAV4.
W Japonii sprzedaż auta ruszyła w maju 1994 r., a w czerwcu dołączyła Europa, Afryka, Australia i Ameryka Łacińska. Pierwotne plany zakładały sprzedaż na poziomie 4500 egzemplarzy miesięcznie, jednak już w pierwszym miesiącu wpłynęło ponad 8000 zamówień.
W chwili debiutu RAV4 różnił się od dotychczasowych pojazdów 4x4. Miał stosunkowo niewielki, silnik o poj. 2.0, 3-drzwiowe nadwozie samonośne oraz niezależne zawieszenie wszystkich kół. Przy długości całkowitej 3,69 m był krótszy od każdego z dzisiejszych modeli segmentu B.
Główny inżynier modelu, Masakatsu Nonaka, nie miał jednak łatwej drogi w przekonaniu szefostwa firmy o słuszności wprowadzenia na rynek tego modelu. Pojęcie „Sport Utility Vehicle” jeszcze wtedy nie istniało, a projekt kompaktowego samochodu rekreacyjnego z napędem na cztery koła był nowością. Prace rozwojowe zostały nawet w pewnym momencie zawieszone, z uwagi na opór wewnątrz Toyoty. Z pomocą pośpieszyły działy odpowiedzialne za sprzedaż samochodów w Europie, które mając dobre rozeznanie rynku, przekonywały o potrzebie wprowadzenia tego typu auta na rynek. Wkrótce po debiucie, RAV4 stał się punktem odniesienia dla innych producentów.
W pierwszym roku sprzedaży nabywców znalazło 53 tys. egzemplarzy. Rok później liczba ta była dwukrotnie większa, dwa lata później trzykrotnie większa. W 2013 r. sprzedaż RAV4 dziesięciokrotnie przewyższyła wynik z pierwszego roku produkcji. Łącznie Toyota sprzedała ponad 5 mln egzemplarzy RAV4 (1,3 mln w Europie). Jednocześnie model ten od dawna zajmuje najwyższe pozycje w zestawieniach bezawaryjności.
W ciągu 20 lat powstały cztery generacje:
1994-2000, I generacja: pierwszy miejski samochód 4x4, początkowo oferowany z nadwoziem 3-drzwiowym. Kompaktowy i lekki: 3,69 m długości całkowitej, 2-litrowy silnik o mocy 129 KM, brak reduktora, niezależne zawieszenie. Dzięki małym rozmiarom i wyższej pozycji za kierownicą, wyróżniał się zwinnością i łatwością manewrowania. W 1996 r. do oferty dołączyła wersja pięciodrzwiowa i napęd 2WD. Dostępna była także wersja trzydrzwiowa z miękkim dachem. W latach 1997-2000 produkowana była pierwsza odmiana RAV4 EV, czyli wersja z napędem elektrycznym.
2000-2006, II generacja: dostępna od początku produkcji z nadwoziem 3- i 5-drzwiowym, dłuższymi odpowiednio o 5,5 i 4 cm od poprzednika. Dostępne były dwa silniki: 1.8 (123 KM), oraz 2.0 (150 KM). Pierwszy Diesel pojawił się w ofercie w 2002 r. (2.0 D-4D). Model był wyposażony w stały napęd na cztery koła z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu LSD.
2006-2012, III generacja: nowa płyta podłogowa, dostępna z dwoma rozstawami osi (dłuższa na rynek amerykański i rosyjski). Długość całkowita wzrosła o 19 cm w przypadku krótkiego rozstawu osi oraz 47,5 cm w wersji długiej. Ponadto szeroka gama silników: benzynowy 2.0; 2.4; 2.5; 3.5 V6; oraz Diesel 2.2. Nowa koncepcja rozwiązania napędu: automatycznie dołączany napęd na tylne koła, systemy wspomagania zjazdu i podjazdu.
Od 2013 r. IV generacja: nadwozie pięciodrzwiowe z jednym rozstawem osi. Długość całkowita większa o 23,5 cm w stosunku do trzeciej generacji. Silniki benzynowe 2.0; 2.4; 2.5; 3.5 V6; silniki Diesla: 2.0 i 2.2. Nowe rozwiązanie napędu Integrated Dynamic Drive System, integrujące pracę wszystkich systemów elektronicznych.
Z okazji 20-lecia Toyoty RAV4, od 2014 r. dostępny jest model w wersji AWD w połączeniu z silnikiem 2.0 D-4D z napędem o nazwie Integrated Dynamic Drive System (IDDS). Jak podkreśla producent, dzięki elektronicznie sterowanemu sprzęgłu ciernemu system dołącza napęd na cztery koła w najkrótszym czasie spośród wszystkich SUV-ów dostępnych na rynku.
Model roku 2014 otrzymał nowy, brązowy kolor nadwozia, nowe wzory felg aluminiowych. We wnętrzu pojawiło się także wykończenie skórzane w odcieniach beżowym / terakota. Ponadto z okazji 20-lecia modelu, na polskim rynku oferowany jest także pakiet specjalny o nazwie „20th Anniversary”. W jego skład wchodzą elektrycznie unoszone drzwi bagażnika, chromowana listwa klapy bagażnika, osłona tylnego zderzaka, 18-calowe felgi aluminiowe, system „inteligentny kluczyk”, chromowane listwy boczne, światła ksenonowe i przyciemniane tylne szyby./oprac. ns/
Foto: Toyota
Zobacz podobne artykuły:
Autonomiczne pojazdy: wizja przyszłości czy odległa mrzonka?
Wiadomości / Gorące tematy
2024.03.26
Ghostbusters: Frozen Empire z udziałem Mercedesa Sprintera
Wiadomości / Wydarzenia
2024.03.21
Młodych nie interesuje już zrobienie „prawka”
Wiadomości / Gorące tematy
2024.03.19
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2
Wiadomości / Moto sport
2024.03.28
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28
"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024
Wiadomości / News
2024.03.28