Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Toyota z początków WRC w Rajdzie Śląska
kalendarz 07/07 2018

Toyota z początków WRC w Rajdzie Śląska

Moto sport / Toyota

Poziom Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski przyciąga nie tylko polskich zawodników i kibiców, ale również gości z zagranicy.

W tegorocznym Rajdzie Śląska, wzięły udział dwie takie załogi. Jedną z nich stworzyli Niemcy Cord Mönchmeyer i Jürgen Jahns w wyjątkowej Corolli Levin 1600 TE27 – replice auta, które przyniosło Toyocie pierwsze sukcesy w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

Historia zwycięstw Toyoty w WRC rozpoczęła się już w inauguracyjnym sezonie tego słynnego cyklu. Pierwsze zwycięstwo za kierownicą auta japońskiej marki odniósł kierowca Walter Boyce w 1973 r. Kanadyjczyk zanotował najlepszy czas, startując Corollą TE25 w rozgrywanym w Stanach Zjednoczonych rajdzie Press-on-Regardless.

Pierwszy rajdowy sukces Toyoty w Europie przyszedł w 1975 r. Hannu Mikkola razem z pilotem Atso Aho wygrali za kierownicą Corolii TE27 w barwach Toyota Team Europe legendarny Rajd 1000 Jezior, dzisiaj znany jako Rajd Finlandii. Ten sukces jest przez wielu uznawany za ważniejszy i bardziej przełomowy niż zwycięstwo w Ameryce. Rywalizacja na europejskich rundach była wtedy dużo bardziej zacięta, a zespoły ze Starego Kontynentu nie podróżowały za Atlantyk. Uczestnicy Press-on-Regardless Rally ścigali się więc w mniejszym gronie, często bez silniejszych rywali.  

Silnik zwycięskiej Corolli miał niewielką pojemność 1600 cm3. Ale to nie było ograniczeniem. Niewielka masa, dobre wyważenie i moc 185 KM wystarczyły, by odnieść sukces. Podobnego zdania muszą być Cord Mönchmeyer i Jürgen Jahns. W Rajdzie Śląska zawodnicy pojechali Toyotą Corollą Levin 1600 TE27 w historycznych barwach zespołu Toyota Team Europe, z oryginalnym autografem samego Hannu Mikkoli na dachu.

Mönchmeyer ma wieloletnie doświadczenie w startach za kierownicą Toyot. W 1980 r. został w Niemczech mistrzem autocrossu. Rywalizował wtedy również za kierownicą Corolli. Rok później odniósł kolejny sukces w aucie japońskiej marki – zdobył Puchar Toyoty Starlet.

 „To mój drugi raz w Polsce. Dwa lata temu byłem tutaj z przyjacielem na rajdzie historycznym, kiedy seria HRSMP dopiero się rozwijała. Teraz przyjechaliśmy ponownie, by zobaczyć, jak przez ten czas się zmieniła” – mówił przed startem Cord Mönchmeyer.

„W przeszłości jeździłem taką Corollą i wygrałem nią mistrzostwo Niemiec w autocrossie, więc mam z tym autem związane dobre wspomnienia. Trzy lata temu znalazłem takie auto w Finlandii, sprowadziliśmy je i przygotowywaliśmy do rajdów. To nie jest moja pierwsza Toyota. Ścigałem się Corollami, a także Celicą grupy B. Można powiedzieć, że jeździłem głównie Toyotami” – podkreślał właściciel wyjątkowej Corolli Levin 1600 TE27.  


Tagi:
Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski, Rajd Śląska, Toyota, Toyota Corolla Levin 1600 TE27, Cord Mönchmeyer, Jürgen Jahns, WRC, Hannu Mikkola

Zobacz podobne artykuły:

Kajetan Kajetanowicz w Rajdzie Niemiec
kalendarz 18/07 2018

Kajetan Kajetanowicz w Rajdzie Niemiec

Wiadomości / Moto sport

2018.07.18

Kajetan Kajetanowicz pilotowany przez Macieja Szczepaniaka, będzie rywalizować w asfaltowym Rajdzie Niemiec.
 Toyota Supra zadebiutowała na Goodwood Festival of Speed
kalendarz 15/07 2018

Toyota Supra zadebiutowała na Goodwood Festival of Speed

Wiadomości / News

2018.07.15

Japoński producent wybrał brytyjskie święto motoryzacji na premierowy pokaz nowej Supry.
 Setki kilometrów na jednym litrze paliwa!
kalendarz 09/07 2018

Setki kilometrów na jednym litrze paliwa!

Wiadomości / Moto sport

2018.07.09

W niedzielę zakończyła się 34. edycja Shell Eco-marathon, który po raz trzeci odbył się w ramach festiwalu innowacji energetycznych „Make the Future Live” w Londynie.
Najnowsze artykuły:
VW T-Cross – Najmniejszy w rodzinie

VW T-Cross – Najmniejszy w rodzinie

Prezentacje / Nowości

2018.07.20

Na jesieni tego roku zostanie oficjalnie zaprezentowany VW T-Cross, czyli model mniejszy od T-Roca.
Volkswagen Arteon R-Line 2,0 TDI BiTurbo DSG 4Motion: - Passat nieoczywisty

Volkswagen Arteon R-Line 2,0 TDI BiTurbo DSG 4Motion: - Passat nieoczywisty

Testy / Testy

2018.07.20

Czy jest swoistym Passatem bis? Przestylizowanym evergreenem z Wolfsburga? A może kolejną przymiarką do segmentu premium?
Cztery błędy mechanika, które niszczą sprzęgło

Cztery błędy mechanika, które niszczą sprzęgło

Warsztat / Porady

2018.07.19

Prawidłowo zamontowana tarcza sprzęgła będzie służyć nawet przez 200 tys. km, ale…