Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
System ESP obowiązkowy od 1 listopada br. w UE
kalendarz 30/10 2014

System ESP obowiązkowy od 1 listopada br. w UE

Warsztat / Bezpieczeństwo

Od 1 listopada wchodzi w życie obowiązek stosowania układu ESP we wszystkich nowo rejestrowanych samochodach osobowych i lżejszych samochodach użytkowych.

Z początkiem listopada 2014 r. wszystkie nowo rejestrowane samochody osobowe i lżejsze samochody użytkowe o masie całkowitej do 3,5 tony muszą być wyposażone w układ ESP zapobiegający poślizgom. Wszystkie pozostałe pojazdy zostaną objęte tym obowiązkiem rok później. – Układ ESP ratuje życie – mówi Gerhard Steiger, prezes działu branżowego Bosch Chassis Systems Control. Badania przeprowadzone przez firmę Bosch potwierdzają skuteczność układu. W 2011 r., kiedy układ ESP był zastosowany w 40 proc. aut, pomógł zapobiec ponad 33 000 wypadków i uratował życie ponad 1 000 osób w 25 krajach Unii Europejskiej. Od czasu wprowadzenia układu ESP na rynek udało się uniknąć 190 000 wypadków i uratować życie ponad 6 000 ludzi w Europie.

Oprócz pasów bezpieczeńswta, ESP jest najważniejszym układem bezpieczeństwa w samochodzie – ważniejszym nawet niż poduszki powietrzne. Od czasu uruchomienia produkcji seryjnej w 1995 r. Bosch wyprodukował już ponad 100 mln układów ESP. Według danych za rok 2014, 84 proc. wszystkich samochodów użytkowych w Europie jest wyposażonych w układ zapobiegający poślizgom, na świecie tylko 59 proc.. – ESP to historia wyjątkowego sukcesu, którą chcemy kontynuować także poza Europą – mówi Gerhard Steiger. Niezależne badania pokazują, że układ ESP mógłby zapobiec nawet 80 proc. wszystkich wypadków będących skutkiem poślizgu, gdyby wyposażyć w niego wszystkie pojazdy.

ESP – układ z wieloma funkcjami dodatkowymi

Omijanie przeszkód na suchej, mokrej, błotnistej lub śliskiej nawierzchni to częsta przyczyna poważnych wypadków drogowych. Z pomocą czujników układ ESP 25 razy na sekundę sprawdza, czy samochód porusza się zgodnie z kierunkiem zadanym przez kierowcę. Jeśli wartości zadane różnią się od rzeczywistych, układ ingeruje, redukując najpierw moment obrotowy silnika. Jeśli to nie wystarczy, dodatkowo wyhamowuje poszczególne koła, co pomaga utrzymać właściwy tor poruszania się pojazdu.

Układ ESP jest rozszerzoną wersją opracowanego przez firmę Bosch w 1978 r. układu ABS (zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania), a obecnie pełni także wiele innych funkcji. Znaczna część funkcjonalności układu przypada dziś na funkcje dodatkowe, takie jak stabilizacja pojazdu podczas wjeżdżania na wzniesienia. Z innych ciekawych funkcji można wymienić stabilizację przyczep samochodowych lub zapobieganie ryzyku przewrócenia się pojazdu w przypadku samochodów terenowych i lżejszych samochodów użytkowych.

Układ ESP pełni centralną rolę w przypadku wielu układów wspomagających oraz funkcji automatyzacji jazdy. Dlatego prace nad jego doskonaleniem wciąż trwają. Bosch oferuje układ ESP w koncepcji modułowej, która umożliwia spełnienie określonych wymagań i dopasowanie parametrów działania: od lekkiej i niedrogiej wersji ESP light dla podstawowych wersji pojazdów w krajach rozwijających się, poprzez specjalne układy dla samochodów użytkowych, aż do regeneracyjnego układu hamulcowego ESP hev dla samochodów hybrydowych i elektrycznych.

Ważną rolę ESP w poprawie bezpieczeństwa na drogach dostrzegają także inne kraje. Od września 2011 r. wszystkie pojazdy o masie całkowitej do 4,5 tony w USA i Kanadzie muszą być wyposażone w układ ESP. Również Australia oraz Izrael wprowadziły obowiązek stosowania układu ESP. W Japonii, Korei, Rosji oraz Turcji odpowiednie przepisy wejdą w życie w najbliższych latach./oprac. ns/

Foto: Bosch

Zobacz podobne artykuły:

 Polacy: Mistrzowie kierownicy czy mistrzowie iluzji?
kalendarz 05/04 2024

Polacy: Mistrzowie kierownicy czy mistrzowie iluzji?

Bezpieczeństwo

2024.04.05

5 kwietnia obchodzimy Dzień Grzeczności za Kierownicą, który ma na celu zwrócenie uwagi na deficyt kulturalnych zachowań na drogach.
Gwarancja sukcesu
kalendarz 05/04 2024

Gwarancja sukcesu

Bezpieczeństwo

2024.04.05

Dobra szkoła nauki jazdy to nie tylko doświadczenie i jakość. To również pewność, że osoba starająca się uzyskać prawo jazdy będzie otoczona profesjonalną opieką.
Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa
kalendarz 04/04 2024

Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.04

Rozwiązanie wydłuża też żywotność silnika.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.
 VW R – oddzielną marką?

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.