Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Edition - Nie tylko oszczędność.
Obecna generacja Skody Rapid to już trzecia odmiana tego modelu. Pierwsza powstała aż 80 lat temu. Kolejna opuściła fabrykę w 1981 roku. Obecna to jednak zupełnie inne auto.
Nic dziwnego, wszak producent znajduje się na innym etapie rozwoju firmy. Konstrukcję Rapida oparto na platformie A05 (PQ25) stosowanej również w modelach Audi A1, SEAT Ibiza IV i Volkswagen Polo V. Rapid wydaje się idealnie plasować pomiędzy Fabią a Octavią. Swoją drogą promowanie przez Skodę trzeciego modelu obok dwóch bestsellerów rynkowych i liczyć na sprzedaż nie tracąc klientów na tamte modele to odważne posunięcie.
O klasę większy Rapid Spaceback potrafi zaskakiwać. Swoimi wymiarami (długość 430 cm) bardziej przypomina auta z klasy kompakt. Z drugiej strony jak na tę klasę pojazdów oferuje zaskakująco przestronne wnętrze. Jest ono przy tym przytulne. Auto idealnie spisuje się nie tylko w warunkach miejskich, ale także podczas pokonywania dłuższych tras. Duża w tym zasługa wygodnych, sprężystych przednich foteli oraz tylnej kanapy. Zaletą Rapida jest nie tylko przestrzeń pasażerska, ale i pojemność bagażnika. Liczy on sobie 413 litrów, co jest naprawdę niezłym wynikiem w tej klasie. Poza tym nie sposób znaleźć we wnętrzu Skody jakichkolwiek udziwnień. Wszystko jest na swoim porządku. Deska rozdzielcza jest uporządkowana. Wysoko ocenić należy ergonomię. Jakość zastosowanych materiałów jest niezła, pomimo że do wykończenia auta zastosowano twarde plastiki. Podczas testów nie zauważyliśmy, aby do naszych uszu dochodziły jakiekolwiek stuki. Auto zostało bogato wyposażone, choć dodatkowo na liście znalazły się m.in.: Hill Hold Control (system wspomagania ruszania pod wzniesienia - HHC wymagający dopłaty 300 zł, Light Assistant (Coming home, Leaving home, Tunnel light) z czujnikiem deszczu oraz automatycznie ściemniającym się lusterkiem wstecznym (dopłata 1000 zł), system nawigacji Amundsen (2500 zł), przygotowanie pod telefon GSM II dla nawigacji Amundsen+ (Bluetooth, Maxi-DOT, bez uchwytu (900 zł), składany podłokietnik z tyłu z miejscem na 2 kubki i przejściem do bagażnika (600 zł), Climatronic z filtrem powietrza (1550 zł), tempomat (700 zł), spryskiwacze reflektorów przednich (500 zł).
Z dala od stacji Pod maską naszej wersji znalazł się wysokoprężny silnik wysokoprężny 1.6 TDI o mocy 105 KM współpracujący z manualna 5-stopniową skrzynią biegów. W warunkach miejskich auto zużywa 5,8 l oleju napędowego (to prawie tyle samo co deklarowane przez producenta 5,6 l). Skoda jest dosyć dynamiczna (0-100 km/h w 10,5s.), a maksymalny moment obrotowy wynoszący 250 Nm przy 1500-2500 obr./min powoduje, że silnik jest elastyczny ułatwiając manewr wyprzedzania. Wysoko ocenić należy także pracę skrzyni biegów, która jest bardzo precyzyjna. Jazda modelem Rapid należy także do przyjemności także z innego powodu. Elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy daje kierowcy poczucie panowania nad pojazdem. O komfort i pewne prowadzenie dbają kolumny McPhersona oraz belka skrętna. Mocną stroną auta jest precyzyjny i adekwatnie wspomagany układ kierowniczy, zapewniający poczucie bezpieczeństwa. Podstawowa odmiana Skody Rapid (1.2 TSI Active) stanowi wydatek 54 900 zł. Wersja testowa kosztuje 71 910 zł, zaś po doposażeniu suma wzrosła do 79 060 zł. Choć cena ta do niskich nie należy, to biorąc pod uwagę komfort oraz ekonomiczną jazdę jaką zapewnia auto, wydaje się być wartą rozpatrzenia. Paweł Pusz
Zalety auta: - ekonomiczny silnik - komfort podróżowania - wygodne i przestronne wnętrze - atrakcyjna sylwetka - duży bagażnik Wady auta: - brak kamery parkowania - stosunkowo wysoka cena zakupuPodstawowe parametry techniczne Skody Rapid Spaceback 1.6 TDI Edition: Wymiary (długość/wysokość/szerokość): 4304/1706/1459 mm Silnik: benzynowy Pojemność: 1598 cm3 Moc maksymalna: 105 KM przy 4400 obr./min Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm przy 1500-2500 obr./min Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna Osiągi (0-100 km/h): 10,5 s. Prędkość maksymalna: 190 km/h Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 5,6/3,7/4,4 l Pojemność bagażnika: 413 Pojemność zbiornika paliwa: 55 l Cena auta: od 54 900 zł (wersja 1.2 TSI Active) Cena wersji prezentowanej: od 71 910 zł Cena auta testowego: 79 060 zł
galeria: [gallery ids="53233,53234,53235,53236,53237,53238,53239,53240,53241,53242,53243,53244,53245,53246,53247,53248,53249,53250,53251,53252,53253,53254,53255,53256,53257,53258,53259,53261,53262,53263,53264,53265,53266,53267,53268,53269,53270,53271,53272,53273,53274,53275,53276,53277,53278,53279,55222"]Zobacz podobne artykuły:
Škoda przedłuża umowę z Tour de France
Wiadomości / News
2024.03.18
Nowa wystawa w muzeum Škody
Moto fanatyk
2024.03.10
Skoda Octavia – przed premierą
Prezentacje / Nowości
2024.02.06
Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli
Finanse / Ubezpieczenia
2024.03.28
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2
Wiadomości / Moto sport
2024.03.28
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28