Skoda Rapid 1.2 TSI Ambition - Marketingowo uzasadniony
Jakiś czas temu mieliśmy okazję zapoznać się ze Skodą Rapid Spaceback w wersji wysokoprężnej. Obecnie do testów otrzymaliśmy wersję benzynową.
Swoją drogą zastanawiał mnie fakt, jak spisze się auto wyposażone w silnik benzynowy o mocy 85 KM i czy będzie się aż tak znacznie różniło od wysokoprężnej odmiany, która jest o 5 KM mocniejsza.
Aż robi się przykro...
Smutek pojawia się, ilekroć przejeżdżam ulica Jagiellońską obok fabryki FSO. Pomyśleć, że mieliśmy idealne warunki aby produkować tak udane pojazdy jak nasi południowi sąsiedzi. Czesi mają się zresztą czym pochwalić. Chociażby modelami Octavia czy Fabia. I właśnie Rapid należy umiejscowić pomiędzy tymi obydwoma modelami.
Czy propozycja Czechów trafi na podatny grunt?
Trzeba przyznać, że auto może się podobać. Wszystko jest zasługą dynamicznej linii nadwozia. Długość całkowita wynosząca 430 cm powoduje, że Rapidowi po drodze jest do pojazdów kompaktowych. Tymczasem tam na klientów czeka Octavia...Czyżby będziemy mieli do czynienia z bratobójczym pojedynkiem?
Wnętrze Skody wygląda estetycznie i schludnie. Choć zarówno deska rozdzielcza, jak i obicie drzwi zostało wykonane z twardych materiałów. Spasowanie wnętrza jest bez zarzutu, do naszych uszu nie docierają jakiekolwiek stuki. Pojazd wyposażony został we wszelkie dogodności (m.in. elektrycznie sterowane szyby, lusterka, klimatyzację automatyczną, nawigację satelitarną).
Podczas jazd docenić możemy sprężyste fotele, które umożliwiają bez zmęczenia pokonywanie jednorazowo wiele kilometrów. Wygodnie jest zarówno na przednich fotelach, jak i z tyłu. Jak na swoje wymiary przestrzeń jaką oferuje Rapid jest zaskakująco duża. Poza tym auto posiada także jeszcze jedną niezaprzeczalną zaletę. Jest nią przestrzeń bagażowa, licząca ponad 400 litrów. Gdybyśmy tak porównali wyniki konkurencji, wyszłoby nam, że jest to jeden z najlepszych wyników w tej klasie. Dodatkowo, do bagażnika można zakupić kilka siatek, które umożliwią nam zabezpieczenie przewożonych rzeczy. Taka przyjemność będzie kosztowała nas 400 zł.
Nasz testowy egzemplarz wyposażony został w silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra, który generuje moc wynoszącą 85 KM. Współpracował on z pięciostopniowa manualna skrzynią biegów. Pojazd w miarę sprawnie przemieszcza się, zadowalając się przy tym niewielką ilością paliwa (w mieście zaledwie 6,5 litra). Silnik już od najniższej partii obrotów wykazuje się otwartością na współpracę z pedałem przyspieszenia.
Jazda modelem Rapid należy także do przyjemności także z innego powodu. Elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy daje kierowcy poczucie panowania nad pojazdem. O komfort i pewne prowadzenie dbają kolumny McPhersona oraz belka skrętna. Podczas szybko pokonywanych zakrętach auto nie powinno niczym zaskakiwać kierowcy. Precyzyjny okazał się również układ kierowniczy.
Na koniec próba odpowiedzi na pytanie, czy był sens stworzenia drugiej odmiany Rapida. Myślę, że tak, ponieważ z punktu widzenia marketingowego cel został osiągnięty. Nowy model ma wiele zalet, ale mimo wszystko wydaje się, że ,zwykła” odmiana Skody jest znacznie praktyczniejsza.
Paweł Pusz
Zalety auta:
-atrakcyjna sylwetka
-komfort podróżowania
-wygodna kabina
-duży bagażnik
-niewielki apetyt na paliwo
-wielofunkcyjna kierownica
Wady auta:
-brak kamery parkowania
Podstawowe parametry techniczne Skody Rapid 1.2 TSI Ambition:
Wymiary (długość/wysokość/szerokość): 4304/1706/1459 mm
Silnik: benzynowy
Pojemność: 1197 cm3
Moc maksymalna: 85 KM przy 4800 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 165 Nm przy 1500-3500 obr./min
Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
Osiągi (0-100 km/h): 11,7 s.
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 6,5/4,4/5,1 l
Pojemność bagażnika: 413
Pojemność zbiornika paliwa: 55 l
Cena auta: od 48 550 zł (wersja 1.2 Active 75 KM)
Cena wersji prezentowanej: od 58 250 zł
Cena auta testowego: 67 400 zł
galeria [gallery ids="49374,49375,49376,49377,49378,49379,49380,49381,49382,49383,49384,49385,49386,49387,49388,49389,49390,49391,49392,49393,49394,49395"]
Zobacz podobne artykuły:
Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
Testy / Testy
2024.04.04
Škoda przedłuża umowę z Tour de France
Wiadomości / News
2024.03.18
Nowa wystawa w muzeum Škody
Moto fanatyk
2024.03.10
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?
Warsztat / Eksploatacja
2024.04.25
Wicepremier Gawkowski stracił samochód
Wiadomości / News
2024.04.25
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24