Skoda 1000 MB skończyła 50 lat
Ten popularny samochód miał swój debiut 21 marca 1964 roku, jako następca Skody Octavia.
Jako pierwsza Skoda z napędem na tylną oś, silnikiem umieszczonym z tyłu i samonośną konstrukcją nadwozia, 1000 MB była kamieniem milowym w 119-letniej historii marki.
W czasach swojej świetności ten czterodrzwiowy model był jednym z najlepszych pojazdów w klasie do jednego litra pojemności i ustanawiał nowe standardy w dziedzinie komfortu, osiągów i technologii. Całkowicie nowa fabryka, zupełnie nowy styl pojazdu, najbardziej zaawansowany w tamtym czasie silnik w swojej klasie – wiosną 1964 roku, 1000 MB była rewolucją dla Skody.
„Skoda jest jednym z najdłużej istniejących producentów samochodów na świecie” – mówi Prezes Zarządu Skody, prof. Winfried Vahland. „Podstawą sukcesu firmy są wybitne pojazdy. Skoda 1000 MB była dla firmy kamieniem milowym w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku i imponującym świadectwem wielkich umiejętności inżynieryjnych czeskiej motoryzacji.”
Nowy model czeskiej marki stał się bestsellerem w Czechosłowacji i za granicą, wzmacniając tym samym pozycję Skody w europejskim przemyśle motoryzacyjnym. Od kwietnia 1964 r. do sierpnia 1969 r. wyprodukowano około 443 000 egzemplarzy modelu 1000 MB, z czego ponad połowa z nich była przeznaczona na eksport, trafiając nawet do Nowej Zelandii i Australii.
Obecnie 1000 MB jest jednym z najpopularniejszych klasycznych aut czeskiej marki. Inicjały „MB” oznaczają miasto Mladá Boleslav, miejsce głównej siedziby Skody, a liczba „1000” to pojemność skokowa jednolitrowego silnika.
1000 MB była oferowana w wielu wersjach: poza podstawową, od 1966 r. występowały odmiany o zwiększonych osiągach, a także bardziej elegancka wersja 1000 MBX – dziś szczególnie popularny model wśród kolekcjonerów. Jednocześnie Skoda 1000 MB wyznaczała standardy w zakresie innowacyjnych technologii napędu i silników. Skoda była pierwszym europejskim producentem samochodów, który wykorzystywał proces odlewania aluminium w produkcji bloku silnika. Czterostopniowa skrzynia biegów również była produkowana z wykorzystaniem tej metody. Skoda przywołała tu sposób produkcji rozwinięty w 1922 r. przez czeskiego inżyniera Josefa Poláka, który pozwalał na znaczną redukcję czasu wytwarzania.
Czterocylindrowy silnik OHV chłodzony cieczą, umieszczony za tylną osią, zapewniał moc 37 KM. Pojemność silnika wynosiła 998 cm3. Nowoczesna technologia w połączeniu z niewielką masą pojazdu (tylko 755 kg) zapewniały niskie zużycie paliwa na poziomie 7-8 l/100 km. Prędkość maksymalna wynosiła 120 km/h. W 1968 r. moc silnika zwiększono do 43 KM.
Przed rozpoczęciem seryjnej produkcji, samochód poddano wyczerpującym testom wytrzymałościowym. W 1962 r. 50 pojazdów testowych pokonało 1,6 mln km, w tym w skrajnie niskich temperaturach w Rosji, jak i w upale i kurzu na górskich drogach Kaukazu. Ze swoimi kompaktowymi wymiarami (4,17 m długości, 1,62 m szerokości i 1,39 m wysokości), 1000 MB zapewniała dobre warunki podróżowania dla całej rodziny. Auto zyskiwało sobie sympatyków także wysoką funkcjonalnością, było wyposażone m.in. w indywidualnie składane siedzenia. Zaletą był też 220-litrowy bagażnik z przodu pojazdu, pod którym wygospodarowano miejsce na koło zapasowe.
Szczególne egzemplarze 1000 MB i dwudrzwiowej wersji 1000 MBX, łącznie z prototypem modelu kombi, można dziś oglądać w nowym Muzeum Skody w Mladá Boleslav. Pojazdy regularnie uczestniczą w najważniejszych pokazach samochodów zabytkowych i rajdach klasycznych samochodów./oprac. ns/
Foto: Skoda
Zobacz podobne artykuły:
Autonomiczne pojazdy: wizja przyszłości czy odległa mrzonka?
Wiadomości / Gorące tematy
2024.03.26
Ghostbusters: Frozen Empire z udziałem Mercedesa Sprintera
Wiadomości / Wydarzenia
2024.03.21
Młodych nie interesuje już zrobienie „prawka”
Wiadomości / Gorące tematy
2024.03.19
Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu
Bezpieczeństwo
2024.03.27
Kolejny Memoriał w Wieliczce
Wiadomości / Moto sport
2024.03.27
Nowy SUV Citroena
Wiadomości / News
2024.03.26