Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Skoda Rapid Spaceback 1,2 TSi 110 KM – Nowy kierunek
kalendarz 10/08 2017

Skoda Rapid Spaceback 1,2 TSi 110 KM – Nowy kierunek

Testy / Skoda

Czesi znaleźli sposób na rynek motoryzacyjny. Tworzą nisze produktowe a potem… je zapełniają. Tak wypromowali Octavię, która jest większa od przeciętnego kompaktu i nieznacznie mniejsza od aut segmentu D. Tak stało się z Rapidem.

Ale tu pojawia się problem. Rapid na pewno nie jest „pomiędzy” segmentami B i C. Zgadza się, jest większy od Fabii i mniejszy od Octavii. Ale na pewno nie jest mniejszy czy mniej obszerny od przeciętnego kompaktu z segmentu C. A więc… co z tym Rapidem?

Dwie wersje nadwoziowe
Rapid powstaje w dwóch wersjach nadwoziowych Jako kombi, zwane spacebeckiem i liftback. I właśnie kombi, o przepraszam, spacebackiem tym razem podróżowałem. Auto, jakie jest każdy widzi. Ot, typowe kombi, czyli wie bryły nadwozia połączone w sensowny sposób. Bez fajerwerków, ale i bez „spontanu” w designie. Kawał dobrej, standardowej „do imentu” roboty. Plusy? To właśnie jest plus. Rapid nie epatuje „zajefajnością” Po prostu jest, jaki jest. I tym właśnie budzi sympatię. Z zewnątrz sprawia bardzo „kompaktowe” wrażenie. Wewnątrz, ale o tym potem…
Atutem Rapid jest też jego podobieństwo do nieco wyżej pozycjonowanej Octavii. Ten atut może stać się problemem. Szczególnie dla wspomnianej Octavii właśnie. Rapid, nawet w najdroższej wersji jest (trochę) tańszy niż Octavia. A przy porównywalnych gabarytach i podobnym eksterierze, klienci (szczególnie indywidualnie) Octavii, mogą zdecydować się na Rapida!

Czego chcieć więcej?
We wnętrzu, pomimo ogromu przestrzeni, czuć że jednak nie jest to Octavia. Nie żeby znacznie gorsze materiały, mniej staranny montaż czy tańsze „klocki” z których zmontowano deskę i panel środkowy, ale… Kokpit sprawia wrażenie jakby bardziej surowego. Nawet pomimo tego, że w naszej „testówce” był elegancki, kontrastowy w stosunku do lakieru kolor wykończenia i plastików (twardych nieco), ale poziom wyposażenia mógłby niejedną Octavię wpędzić w kompleksy.
Fotele zbudowano tak, by sprawdzały się w podróży. Mają odpowiednią sprężystość, idealnie wyprofilowanie podparcia i siedziska. Być może, przydałoby się nieco lepsze trzymanie boczne, ale, Rapid do ostrej jazdy w zakrętach zdecydowanie nie służy. Tylna kanapa to czysta perfekcja. Nawet zbyt rosłym pasażerom nie powinno brakować miejsca na nogi czy głowy. I to bez względu na to, jak daleko odsuniemy fotele przednie. Sporym zaskoczeniem jest bagażnik. Otóż w wersji spaceback jest… mniej pojemny niż w liftbacka! W przypadku liftbacka, w standardowej konfiguracji mieści on aż 550 litrów. Po złożeniu tylnych oparć przestrzeń załadunkowa wzrasta do prawie 1500 litrów. W spacebacku, bagażnik to 415 litrów do linii okien i 1380 po złożeniu kanapy.

Do wyboru…
Czesi do napędu swojego auta proponują całą gamę jednostek wysokoprężnych i benzynowych. Tym razem, pod maską testowego Rapida pracowała doładowany motor benzynowy (TSi) o pojemności 1,2 litra o mocy 110 KM (4600 obr/min) i 175 Nm dostępnych w zakresie 1400 – 4000 obrotów. Auto rozpędzało się do prawie 200 km/h a pierwsza setkę „robiło” w 9,7 sekundy. Napęd, na przednią oś przenosiła manualna, 6-przełożeniowa skrzynia biegów. Do jej pracy nie mam najmniejszych zastrzeżeń. Dzielnie dystrybuuje moc. Działa lekko i precyzyjnie a kolejne biegi wskakują niemal intuicyjnie.
Benzynowy silnik jest w miarę oszczędny. Oczywiście, średnia spalania 4,9 litra i 6,2 litra w ruchu miejskim to raczej pobożne życzenia, ale ponad 1000 kilometrów za kierownicą pozwoliło na zweryfikowanie danych producenta. W teście auto potrzebowało 5,5 litra średnio a w cyklu miejskim około 7,0. W trasie udawało się bez problemów osiągnąć spalanie 4,4 litra – niewiele większe niż dane fabryczne. Czyli – dobry standard!
Prowadzenie Rapid bardzo przypomina jazdę Octavią. Różnice są dwie.  Po pierwsze, nieco gorsze trzymanie boczne foteli. Po drugie, Rapid jest głośniejszy. Nie, żeby jazda była traumatycznym przeżyciem, ale to jednak auto niżej pozycjonowane od Octavii, dlatego nieco mniej komfortowe. Do wnętrza kabiny przedostają się odgłosy pracy zawieszenia. Szczególnie, kiedy trzeba „przeskoczyć” torowisko czy głębokie koleiny. Mimo wszystko, układ kierowniczy jest precyzyjny, a zawieszenie, pomimo tego że głośniejsze jest dobrze zestrojone, dzięki czemu auto nieźle wpisuje się w zakręty.
A więc co z tym Rapidem? Ano, nie ma prostej odpowiedzi na proste pytanie. Auto w skali „szkolnej” zasługuje na „piątkę” ale… To ale to cena. Owszem, wspomnieliśmy już, że Rapid jest tańszy od Octavii, ale… mimo wszystko jest koszmarnie drogi. Sytuację ratują nieco wersje podstawowe, których ceny zaczynają się w granicach 60 000 zł
Paweł Pusz

Zalety auta:
– wygląd
– niezły silnik

Wady auta:
– wyciszenie
– cena

Podstawowe parametry techniczne Skody Rapid Spaceback 1,2 TSi 110 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4303/1706/1559/2602
Silnik: benzynowy wsparty turbina
Pojemność: 1198 cm3
Moc maksymalna: 110 KM przy 4600 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 175 Nm 1400-4000 obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: manualna 6 przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 9,7 s
Prędkość maksymalna: 198 km/h
Deklarowane zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 6,2/4,2/4,9 l
Pojemność bagażnika: 415/1380l
Pojemność zbiornika paliwa 50 l
Ceny: od 57 600 zł (wersja 1.0 TSI/95 KM) zł  do 79 450 zł (wersja 1.6 TDI CR DPF/115 KM)
Cena auta testowanego: od 71 050 zł

Zobacz podobne artykuły:

Dacia Sandero 1,2 SCE Laureate 73 KM – Dobrze, a nawet lepiej…
kalendarz 15/05 2018

Dacia Sandero 1,2 SCE Laureate 73 KM – Dobrze, a nawet lepiej…

Testy / Testy

2018.05.15

Tylko po co? Zastanawiałem się w ten sposób, kiedy Renault reanimował Dacię? Dziś nie mam wątpliwości.
Volkswagen Golf R 2,0 TSI 310 KM DSG7 4Motion – Więcej Golfa w Golfie
kalendarz 11/05 2018

Volkswagen Golf R 2,0 TSI 310 KM DSG7 4Motion – Więcej Golfa w Golfie

Testy / Testy

2018.05.11

W Golfie R jest nie tylko więcej Golfa w Golfie. Jest go zdecydowanie najwięcej.
Ford Edge Vignale 2.0 TDCi Twin Turbo 210 KM 6AT – Amerykański punkt widzenia
kalendarz 11/05 2018

Ford Edge Vignale 2.0 TDCi Twin Turbo 210 KM 6AT – Amerykański punkt widzenia

Testy / Testy

2018.05.11

Edge powstał w 2007 jako bliźniak Lincolna MKX. W 2014, na targach w Detroit zadebiutowała II jego generacja. Wtedy też włodarze koncernu obiecali, że wkrótce pojawi się w Europie. Wkrótce, trwało 2 lata. Samochód najpierw tr...
Najnowsze artykuły:
 Samochody z duszą na Złotym Stoku

Samochody z duszą na Złotym Stoku

Wiadomości / Moto sport

2018.05.20

52. Rajd Dolnośląski z bazą w Zieleńcu stanowił również trzecią rundę Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Jakub Brzeziński wygrał Rajd Dolnośląski 2018

Jakub Brzeziński wygrał Rajd Dolnośląski 2018

Wiadomości / Moto sport

2018.05.20

Załoga Brzeziński/Kozdroń w Skodzie Fabii R5 na ostatnim OS-ie odebrała prowadzenie duetowi Grzyb/Wróbel.
Mille Miglia 2018 przeszedł do historii

Mille Miglia 2018 przeszedł do historii

Wiadomości / Moto sport

2018.05.20

Po czterech dniach zmagań i pokonaniu tysiąca mil zawodnicy ponownie dotarli do Bresci, na metę wyścigu.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.