Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Skoda Octavia Kombi RS 230 2.0 TSI DSG - Sterydowa Czeszka
kalendarz 26/01 2017

Skoda Octavia Kombi RS 230 2.0 TSI DSG - Sterydowa Czeszka

Testy / Skoda / Skoda Octavia

Po co powstają takie auta? Głównie, dla przyjemności z jazdy. Bo auto to nie tylko narzędzie pracy czy środek do przemieszczania się z punktu A do punktu B. Dla niektórych ważne jest, jak się przemieszczamy.

Duzi chłopcy i, oczywiście duże dziewczynki lubią czasem poczuć skok adrenaliny. Dobrze, jeżeli nasze auto bezpiecznie dowiezie nas i naszą rodzinkę na miejsce. Przez całe pięć nudnych dni, będzie nam wiernie służyć, jako dyliżans, zakupowóz, transporter naszych rozwrzeszczanych pociech. Ale weekend może być dla nas…

W 2013 roku inżynierowie Skody postanowili wpłynąć na mniej znane wody. Octavia kojarzyła się dotąd z niezłym, nudnym do imentu rodzinnym wozidłem. W ramach odświeżenia gamy modelowej, postanowili jednak zamienić „nudne” na „ekscytujące”. Ale, ponieważ są ze Skody, a Skoda jest częścią koncernu Volkswagena, zrobili to z umiarem. A umiar to cecha, która cechuje mistrza. Panowie z Mladej nie „poszli” w uzewnętrznianie „sportowości” czy ponadprzeciętnych właściwości trakcyjnych auta. Owszem, jest przestylizowany przód z matowym grillem, są felgi, specjalnie zbudowane do tego modelu, dyfuzor i… tyle. Żadnego parapetu, lotek czy innych cudów na kijku. Ot kombi z pięknymi felgami i kilkoma detalami stylistycznymi. I… już!

Przemyślana autarkia, finezja na granicy dobrego samu? O nie. Umiar, przede wszystkim, umiar! Wnętrze, to sportowe kubełki z logo RS. Ze sportowych atrybutów warto dostrzec czerwone stebnówki wszędzie tam, gdzie coś zeszyto i aluminiowe nakładki na pedały. Czy czegoś zabrakło? Tak. Tylna kanapa jest omalże żywcem wzięta ze standardowej Octavii. A ta, ma trzymanie boczne niczym kuchenny taboret. W 230 konnym aucie, to nie przystoi. Jest więc trochę na plus, bo z tyły można przewieźć nawet ponadgabarytowo wysokich pasażerów, ale i trochę na minus, bo zakrętach, robi się nieciekawie. O ile pasażer i kierowca mają fajną zabawę, o tyle pasażerowie kanapy, jeżdżą po kanapie zadkami niczym na zjeżdżalni w aquaparku.

Nie sposób nie wspomnieć o własnościach użytkowych auta. I tu, Skoda jest nie do pobicia. Sportowo, to sportowo, ale pojemność ładunkowa jest imponująca. 610 litrów do linii okien i 1740 po złożeniu tylnej kanapy. Można? Można!

Wytwórnia mocy
Pod maską najmocniejszej Octavii może pracować aż 5 różnych motorów. Trzy z nich to mocne benzynowce a dwa, nieco słabsze diesle. Auto testowe dziarsko popychał do przodu dwulitrowy, benzynowy turbodoładowany motor TSI, rozwijający moc maksymalną 230 KM (osiąganych przy 4700 obr./Min.) oraz maksymalny moment obrotowy 350 Nm. (w zakresie od 1500 do 4600 obr./min). W tandemie z sześciobiegową przekładnią DSG, Octavia RS pierwszą setkę „rozmienia” po 6,8 sekundach a sprint kończy na 250 km/h. W okiełznaniu temperamentnego motoru w przednionapędowym aucie pomaga systemu XDS+.
Spory motor benzynowy to spory apetyt na paliwo. I w zależności od tego czy jedziemy z dziećmi do przedszkola czy zauważyliśmy ostatnie miejsc parkingowe przed marketem, może wahać się od 8 do 11 litrów w ruchu miejskim. Na trasie auto zasysa od około 6 do 8 litrów a średnio, w teście Octavia RS Combi spaliła około 7 litrów. To trochę więcej, niż zakłada producent, ale tragedii nie ma. W sumie, ze spalaniem Octavii da się żyć. Konkurencja (niemała) jest równie pazerna na paliwo. Ale, nie oszukujmy się, kupując auto z 230 konnym motorem wiemy, że włóczyć się z tyłu peletonu nie zamierzamy…


I cała reszta
Cała reszta, to zachowanie auta na drodze. Bo nad wyposażeniem tym razem rozwodzić się nie zamierzamy. Dlaczego? Bo do RS-ki trafiło w zasadzie wszystko, co przemysł motoryzacyjny w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego i biernego, ale także dopieszczenia drajwera i pasażerów wymyślił. Reasumując, Octavia ma wszystko i tyle…
A jak jeździ? Doskonale. W zasadzie, dotąd jeździłem tylko jednym autem, które lepiej spisywało się na drodze i był to Focus ST. Z tym, że Focus był hatchbackiem. A Octavia, to zwaliste, rodzinne kombi. Prowadzenie sportowo – rodzinnej Czeszki podobało mi się bardziej, niż Golfa GTI, choć teoretycznie, z racji gabarytów, to właśnie niemiecki kuzyn Octavii powinien być lepszy. Ale, nie jest. Tak, jak i Leon ST FR. Zawieszenie Octavii bardzo przypomina mi to, z Focusa. Podobnie, jak i układ kierowniczy. Bardzo bezpośredni i nieprzesadnie czuły. Dokładnie taki, jaki lubię. Czesi idealnie dobrali też wielkość kierownicy i grubość wieńca.

 

Po prostu, perfekcja
W utrzymaniu w ryzach auta pomaga oczywiście wszechobecna elektronika. Mnie, bardzo przepadła o gustu możliwość zmiany trybów jazdy. Nie dlatego, że jest. Dlatego, że naprawdę działa. Szczególnie, gdy uaktywnimy tryb Sport. Auto dostaje prawdziwego kopa. Wyostrza się reakcja na gaz, a z głośników dobiega przyjemny, basowy pomruk sportowego motoru. Ale, co najważniejsze, efektywniej działa mechanizm XDS+. Czuć poszczególnie w ostrzejszych zakrętach. System wprost „dociąga” auto na tor jazdy.
Powiem wprost, niechętnie wysiadałem z „Czeszki na anabolikach”. Bo to auto w sposób bliski ideału godzi rędzinne kombi z autem o sportowej zadziorności i niezłych właściwościach trakcyjnych. A teraz wyjdzie ze mnie niepoprawny fan „klekota”. Napisałbym, że Octavia RS kombi jest bliska ideału, gdyby pod maską pracował 230-konny Diesel. Dlaczego? No, bo TAK!. Ale cóż, nobody`s perfect. Ale… wielu się stara.

 

Paweł Pusz


Zalety auta:
– właściwości trakcyjne
– praktyczne i bardzo obszerne wnętrze
– umiarkowany jak na auto o takich parametrach apetyt na paliwo
– jakość montażu i materiały wykończeniowe

 

Wady auta:
– cena

 

Podstawowe parametry techniczne Skody Octavii Kombi RS 230 2.0 TSI DSG:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi) – 4685/1814/1449/2680 mm
Silnik: benzynowy, 4 cylindrowy
Pojemność: 1984 cm3
Moc maksymalna: 230 KM/4700 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 350 Nm. od 1500 – 4600 obr/min.
Osiągi (0-100 km/h): 6, 8 sek.
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 8, 1/5, 4/6/4 l
Pojemność bagażnika: 610/1740 l
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Cena od: od 114 540 zł do 133 900 zł


Tagi:
skoda octavia test, skoda octavia rs test, skoda octavia rs, skoda octavia

Zobacz podobne artykuły:

Auto-Wimar nagrodzony
kalendarz 05/12 2023

Auto-Wimar nagrodzony

Wiadomości / News

2023.12.05

Sieć salonów Grupy Auto-Wimar, dealera marki Skoda został nr #1 salonów w Polsce. Wielki Test Salonów 2023 dla poszczególnych marek samochodów został przeprowadzony przez Auto-Świat.
Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie
kalendarz 22/09 2023

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie

Testy / Testy

2023.09.22

Duży SUV napędzany trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5-litra, który na dodatek współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi? Czy coś nas jeszcze jest w stanie zaskoczyć?
Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl 
kalendarz 22/09 2023

Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl 

Testy / Testy

2023.09.22

Opel potrzebował tego modelu. Oryginalne auto ma okazać się punktem zwrotnym w historii niemieckiej marki. Czy gruntowna zmiana designu przyniesie pożądane skutki?
Najnowsze artykuły:
 Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Finanse / Ubezpieczenia

2024.03.28

W ubiegłym roku motocykliści najczęściej potrzebowali pomocy assistance w związku z awarią motocykla w czasie jazdy.
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Wiadomości / Moto sport

2024.03.28

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak wygrali pierwszy OS Kasarani w kategorii WRC2 Challenger.
Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych