Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Skoda Octavia 1.0 TSI - Mniejsza pojemność, większa moc
kalendarz 06/07 2016

Skoda Octavia 1.0 TSI - Mniejsza pojemność, większa moc

Wiadomości / Prezentacje / Skoda / nowe auta / slider

Czeska marka zaprezentowała Octavię wyposażoną w litrowy, doładowany silnik z rodziny TSI.

Tak niewielka pojemność w tak dużym aucie? W pierwszej chwili można odnieść wrażenie, że to pomyłka. Według Skody natomiast, to znakomity pomysł. Tym samym w ofercie wersja 1.0 TSI zastąpi dotychczas występujący model – 1.2 TSI (110 KM). Dodajmy, że jest to od kilku lat coraz powszechniejszy trend – mała pojemność plus turbo. Litrowy silnik benzynowy zamontowany w samochodzie segmentu C powoli staje się standardem. Jednostka o tej pojemności od kilku lat jest oferowana w Fordzie Focus. Całkiem niedawno do ekologicznej rodziny dołączył też m.in. Opel Astra. Sam downsizing też nie jest nowym zjawiskiem. Pierwsze konstrukcje o zredukowanej pojemności pojawiły się w sprzedaży ponad dekadę temu. Wiadomo ponadto, że silniki o niewielkiej pojemności są znane od bardzo dawna. Przez dziesięciolecia były jednak montowane głównie w małych samochodach miejskich i w nich często miały pojemność mniejszą niż 0.7 l. Żadną nowością nie jest też wtrysk bezpośredni, który po raz pierwszy został zamontowany w roku 1955 w - uwaga! - Mercedesie 300SL oraz doładowanie  znane od końca lat 70.

Recepta na nowy silnik Skody była dosyć prosta. Inżynierowie stworzyli lekki blok, umieścili w nim tylko trzy02 octavia jpg cylindry i całość połączyli z doładowaniem. Jednostka dysponuje mocą 116 KM i do 200 Nm momentu obrotowego. Octavia  1.0 TSI w wersji liftback przyspiesza do 100 km/h w 9,9 sek. Dla porównania Octavia 1.2 TSI o mocy 110 KM na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje 2 sekund więcej. Różnicę widać także w przypadku szybkości maksymalnej. Silnik 3-cylindrowy rozpędza Skodę do 202 km/h, zaś poprzednik z czterema cylindrami kończy sprint przy prędkości 181 km/h.

Dla potencjalnych nabywców auta w tej wersji, nie bez znaczenia pozostaje kwestia zużycia paliwa. Jak zapewnia producent, Octavia 1.0 TSI spala w cyklu miejskim 5,4 l/100 km. Samochód wyposażony w silnik 1.2 TSI, potrzebuje na pokonanie 100 km ponad pół litra paliwa więcej. W cyklu mieszanym liftback z mniejszym silnikiem spala 4,5 litra. Tym samym różnica maleje do 0,3 litra.

Producent uporał się z charakterystycznymi wibracjami, towarzyszącymi 3-cylindrowym silnikom. Są one jednak bardziej odczuwalne przy niskich obrotach. Jednocześnie zrezygnowano z wałka wyrównoważającego. Sam odgłos pracy jednostki napędowej również nie jest zbytnio obniżający komfort jazdy.

Skoda wzbogaciła ponadto listę wyposażenia Octavii o nowe elementy, jak np. znane z flagowego Superba adaptacyjne zawieszenie DCC, Internet na pokładzie, możliwość bezprzewodowego ładowania telefonu. Ceny Octavii 1.0 TSI zaczynają się od 69 740 zł (liftback) i od 73 740 zł (w przypadku kombi).

Norbert Szwarc

Zobacz podobne artykuły:

Skoda i Mistrzostwa Świata w Hokeju na Lodzie
kalendarz 16/05 2018

Skoda i Mistrzostwa Świata w Hokeju na Lodzie

Wiadomości / News

2018.05.16

Już po raz 26-ty Skoda wspiera Międzynarodową Federację Hokeja na Lodzie (IIHF) podczas Mistrzostw Świata w Hokeju na Lodzie.
Bernhard Maier: „Czwarty SUV Skody na rynku chińskim jeszcze w tym roku”
kalendarz 10/05 2018

Bernhard Maier: „Czwarty SUV Skody na rynku chińskim jeszcze w tym roku”

Wiadomości / News

2018.05.10

Skoda planuje wzmocnić swoją silną pozycję na rynku chińskim i do 2020 r. podwoić sprzedaż do poziomu 600 000 samochodów rocznie.
Luksusowe marki stawiają na spersonalizowane auta
kalendarz 09/05 2018

Luksusowe marki stawiają na spersonalizowane auta

Wiadomości / Gorące tematy

2018.05.09

Do zakupu specjalnych wersji konieczne są zaproszenia.
Najnowsze artykuły:
Truck Racing French Grand Prix: Ostaszewski dwa razy na pudle

Truck Racing French Grand Prix: Ostaszewski dwa razy na pudle

Wiadomości / Moto sport

2018.05.23

W niedzielę na francuskim torze wyścigowym Paul Ricard zakończyła się pierwsza runda Truck Racing French Grand Prix.
 Mercedes Klasa A z oponami Bridgestone Turanza T005

Mercedes Klasa A z oponami Bridgestone Turanza T005

Warsztat / Technika

2018.05.23

Bridgestone zaprojektował wspólnie z marką Mercedes-Benz nowy model opony turystycznej klasy premium, Turanza T005.
 Flotowe hatchbacki – Bezpieczeństwo przede wszystkim

Flotowe hatchbacki – Bezpieczeństwo przede wszystkim

Prezentacje / Nowości

2018.05.22

Sprawdzamy, do których dodatkowych systemów bezpieczeństwa w popularnych hatchbackach należy dopłacić, a które są oferowane w standardzie.