Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Seat Leon 1.4 TSI FR – Z domieszką sportu
kalendarz 09/03 2015

Seat Leon 1.4 TSI FR – Z domieszką sportu

Testy / Seat

Seat zawsze kusił „emocjami” ale to nie jedyny powód by kupić samochód tej marki.

W klasie kompaktów oferta jest naprawdę duża i zróżnicowana. Można zatem dokonać wyboru zgodnie ze swoimi oczekiwaniami, jak i zasobnością portfela. Czy jednak powinien to być tylko  samochód, który zawiezie nas z punktu A do punktu B? Niekoniecznie. Może to być również auto, które ma w sobie to „coś”.

Nowy styl, nowa technika

Nowy Leon otrzymał nową stylizację. Jednocześnie w tych kształtach można się doszukać podobieństw do mniejszej Ibizy, czy nawet Audi. Zwarta sylwetka naprawdę może się podobać – choć jak zawsze zdania będą podzielone. Trzeba jednak przyznać, że styliści dobrze wywiązali się ze swojego zadania. I nie chodzi tutaj wyłącznie o ich kunszt ale i praktyczne rozwiązania, np. zarówno przednie jak i tylne słupki nie ograniczają kierowcy widoczności, co często się zdarza w wielu innych współczesnych autach. Ciekawie też prezentują się diodowe reflektory. Ponadto nowy model powstał na modułowej płycie MQB (podobnie jak Audi A3 i VW Golf VII), opracowanej dla pojazdów z poprzecznie montowanymi silnikami. Dzięki temu rozwiązaniu uzyskano zarówno niższą masę auta (o 80 kg lżejszy od poprzednika), jak i krótsze zwisy. I choć nowy Leon jest o 5 cm krótszy, to o 3 cm jest szerszy od dotychczasowego modelu. Rozstaw osi jest większy o 6 cm, co daje się odczuć po zajęciu miejsca w drugim rzędzie i to nawet gdy z przodu zasiądą osoby o wzroście ponad 180 cm.

Nasz testowy samochód występował w wersji FR, podkreślającej jego sportowy charakter. Opócz logo „FR” wyróżnikami są nakładki progowe, chromowane końcówki układu wydechowego, 18-calowe felgi oraz lakier nadwozia. We wnętrzu natomiast sportowo wyprofilowane fotele, spłaszczona u dołu kierownica ze znaczkiem FR i obszyta skórą z czerwoną nicią podobnie jak i mieszek dźwigni zmiany biegów i fotele. Nowy jest także wystrój wnętrza. Układ deski rozdzielczej przypomina nieco Golfa VII. Kierowca ma przed sobą czytelne, klasyczne zegary a obsługa poszczególnych funkcji nie sprawia żadnych trudności. Wyskalowanie prędkościomierza do 260 km/h jest chyba jednak nieco przesadzone. Poza tym dobrej jakości materiały i praktyczne schowki i uchwyty na napoje, czego brakowało w poprzednim modelu, przy czym zamykany schowek w desce rozdzielczej mógłby być nieco większy.

Samochód dysponuje 380-litrowym bagażnikiem. Identycznym wynikiem może się pochwalić VW Golf VII. Nieco gorzej w tej konkurencji wypada Toyota Auris – 360 l, czy Opel Astra – 370 l. W przypadku Hondy Civic jest to aż 477 l. Mankamentem w Seacie jest wysoki próg załadunku, poza tym po złożeniu tylnych siedzeń, nie uzyskamy równej podłogi. Nie Cupra ale...

Odmiana FR dostępna jest w kilku wariantach silnikowych – benzynowych o mocy 125, 150 i 180 KM oraz wysokoprężnej o mocy 184 KM. Testowy samochód występował w wersji 150-konnej. Jest to w zupełności wystarczająca moc do sprawnego przemieszczania się. Nie jest to Cupra (265 i 280 KM) ale nie można odmówić autu dynamiki (0-100 km/h w 8,0 sek). Jednocześnie silnik jest bardzo elastyczny. Napęd przekazywany jest za pośrednictwem dobrze zestopniowanej 6-biegowej przekładni manualnej. Przy rozsądnym obchodzeniu się z pedałem gazu, Leon potrafi zaskoczyć skromnym apetytem na paliwo. W warunkach miejskich zużycie nie przekraczało 7,2 l/100 km, zaś w trasie uzyskaliśmy 4,9 l/100 km.

Sportową charakterystykę odmiany FR podkreśla również sztywniejsze zawieszenie, które pozwala na szybsze pokonywanie zakrętów. Jednocześnie pasażerowie nie tracą na komforcie jazdy. Wersja FR standardowo posiada system Seat Drive Profile, zapewniający cztery tryby jazdy umożliwiające zmianę reakcji silnika, wspomagania kierownicy, czy też oświetlenia (czerwone w trybie sportowym). System ten jednak nie wpływa na sztywność zawieszenia. Na liście opcji znalazł się Pakiet Dynamiczny obejmujący adaptacyjne zawieszenie (DCC) + progresywne wspomaganie układu kierowniczego (2942 zł). Układ kierowniczy szybko reaguje na polecenia kierowcy. W dobrym nastroju

Po prawie tygodniowym teście, Leon pozostawił po sobie dobre wrażenia. Jest jednym z ciekawszych aut w swoim segmencie. Zachował usportowioną charakterystykę, przy czym wyeliminowano mankamenty poprzednika. Na uwagę zasługuje dobre wykonanie, przestronne wnętrze, układ jezdny i silnik. Jednak poza stylem, zbyt mało odróżnia się od Golfa.

Norbert Szwarc

Wyposażenie standardowe (wersja Entry) – 7 airbagów, ABS, ASR, ESC, elektrycznie regulowane lusterka, komputer pokładowy, centralny zamek.

Zalety auta: -ciekawy styl -przestronne i funkcjonalne wnętrze -wykonanie -układ jezdny -dynamiczny i oszczędny silnik Wady: -wysoki próg bagażnika -cena Podstawowe parametry techniczne Seata Leon 1.4 TSI FR: Wymiary (długość/szerokość/wysokość) - 4263/1816/1459 mm Silnik: benzynowy, turbodoładowany Pojemność: 1395 cm3 Moc maksymalna: 150 KM przy 5000-6000 obr/min Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm przy 1500-3500 obr/min Osiągi: (0-100 km/h): 8,0 sek. Prędkość maksymalna: 215 km/h Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie): 5,8/4,2/4,7  l/100 km Pojemność bagażnika: 380-1210 l Pojemność zbiornika paliwa: 50 l Cena od: 53 500 zł (wersja 1.2 TSI 86 KM Entry) Cena auta testowanego: 86 446 zł [gallery ids="48394,48409,48408,48407,48406,48405,48404,48403,48402,48401,48400,48399,48398,48397,48396,48395"]

Zobacz podobne artykuły:

Ofensywa Cupry i Seata
kalendarz 06/04 2024

Ofensywa Cupry i Seata

Wiadomości / News

2024.04.06

W tym roku pojawią się dwa nowe modele Cupry.
Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
kalendarz 04/04 2024

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia

Testy / Testy

2024.04.04

Testowany przez nas Volkswagen Caddy to nie tyle prosty samochód użytkowy ile dobrze wykończone i wyposażone auto rodzinne. O jego zaletach mogliśmy przekonać się podczas tygodniowego testu.
Seat Ibiza – Najstarszy egzemplarz w Polsce
kalendarz 24/03 2024

Seat Ibiza – Najstarszy egzemplarz w Polsce

Moto fanatyk

2024.03.24

W tym roku Seat świętuje 40 rocznicę powstania Ibizy.
Najnowsze artykuły:
Wicepremier Gawkowski stracił samochód

Wicepremier Gawkowski stracił samochód

Wiadomości / News

2024.04.25

Auto, które kupił legalnie Krzysztof Gawkowski za 100 tys. zł ma swojego „bliźniaka” we Francji.
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.