Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Samochód z LPG zimą - niska temperatura
kalendarz 24/01 2014

Samochód z LPG zimą - niska temperatura

Warsztat / Porady

Podstawowym czynnikiem destrukcyjnie wpływającym na samochody i jego elementy w okresie zimowym jest niska temperatura otoczenia.

Oprócz negatywnego wpływu na działanie samochodu wpływa ona także na instalację gazową.

Pojemność elektryczna akumulatora rozruchowego maleje proporcjonalnie do obniżania się temperatury otoczenia. Powoduje to obniżenie napięcia w czasie rozruchu silnika, które może skutkować kłopotami z uruchomieniem, szczególnie zimnej jednostki napędowej.

Akumulator, od którego zależy prawidłowy rozruch silnika jest jednocześnie najbardziej wrażliwym na niskie temperatury otoczenia elementem instalacji elektrycznej samochodu. Dodatkowym obciążeniem dla instalacji elektrycznej i akumulatora jest używanie w okresie jesienno-zimowym wielu dodatkowych urządzeń (ogrzewanie tylnej szyby, wycieraczki, klimatyzacja). Większe obciążenia instalacji i dodatkowe spadki napięcia wynikające z używania tych urządzeń w połączeniu z ograniczoną pojemnością akumulatora, który w czasie rozruchu pobiera znacznie więcej prądu (z uwagi na zgęstniały w silniku olej) powodują, że układ elektryczny w okresie zimowym pracuje w skrajnie niekorzystnych warunkach. Dlatego musi być w pełni sprawny, a akumulator w pełni naładowany. Nawet najdrobniejsze uszkodzenia instalacji elektrycznej będą w jeszcze większym stopniu ją obciążać.

Użytkownik wykonujący w ciągu roku niewielkie przebiegi dzienne może nawet nie wiedzieć, że akumulator nie jest w pełni naładowany. Dopóki temperatury są dodatnie lub niewiele niższe od zera, bateria pracuje poprawnie. Jej sprawność weryfikują większe mrozy. Wtedy mogą wystąpić kłopoty z uruchomieniem silnika lub wręcz brak możliwości rozruchu. Dlatego przed nadejściem mrozów należy zadbać, aby "elektryka" była w pełni sprawna, a akumulator odpowiednio naładowany.

Benzynowy układ zasilania

Poziom benzyny w zbiorniku powinien zapewniać smarowanie i chłodzenie pompy paliwa oraz umożliwiać rozruch zimnego silnika. Jest to bardzo ważne, ponieważ w nowoczesnych systemach zasilania gazowego, rozruch silnika odbywa się wyłącznie z wykorzystaniem benzyny.

Niski poziom benzyny w okresie zimowym sprzyja kondensacji wody na wewnętrznych ściankach zbiornika. Przedostająca się do benzyny woda może być powodem utrudnionego rozruchu silnika oraz nieprawidłowości w jego pracy. Zjawisko to jest charakterystyczne w samochodach starszych generacji (I i II bez czujnika temperatury w reduktorze), w których wykorzystanie benzyny przy rozruchu jest uzależnione od kierowcy. Przesadnie oszczędni użytkownicy ograniczający zużycie benzyny przez skracenie pracy silnika na tym paliwie lub wręcz uruchamiający silnik bezpośrednio na gazie mogą liczyć się właśnie z wynikającymi z tego zjawiska kłopotami. Wyższe generacje wymuszają już pracę na benzynie w początkowym okresie po rozruchu, eliminując taki sposób użytkowania samochodu.

Zimą należy także wziąć pod uwagę to, że zużycie benzyny jest większe, ponieważ silnik dłużej pracuje na dawce rozruchowej i wolniej osiąga temperaturę przy której może nastąpić przełączenie na LPG. Najbardziej wrażliwymi na zanieczyszczenia elementami gazowych systemów zasilania są wtryskiwacze. Regularna wymiana filtrów (fazy ciekłej i gazowej) zapobiega zanieczyszczaniu listwy wtryskowej.

Instalacja gazowa

Niskie temperatury otoczenia wpływają negatywnie także na instalację gazową. Oleiste zanieczyszczenia odkładające się w poszczególnych elementach instalacji, przez które przepływa LPG w stanie gazowym w niskich temperaturach tężeją. Najbardziej dotkliwe jest nagromadzenie tych zanieczyszczeń w listwie wtryskowej (IV generacja) i reduktorze-parowniku (generacje I - IV). Zmieniające stan skupienia (tężejące) zanieczyszczenia „kleją” wszystkie elementy mające z nimi styk. Bywa to przyczyną nieprawidłowego działania reduktorów (zwiększone opory ruchu membran) oraz wtryskiwaczy (ograniczony ruch tłoczków).

Występujące zimą niesprzyjające warunki otoczenia powodują kumulowanie niekorzystnych zjawisk w samochodzie. Obniżone napięcie akumulatora utrudniające rozruch, woda w paliwie, gęsty olej w silniku i układzie przeniesienia napędu oraz niedomagania instalacji zapłonowej wynikające z podwyższonej wilgotności powietrza mogą w skrajnej sytuacji doprowadzić do braku możliwości uruchomienia silnika. Dlatego lepiej wcześniej zadbać o stan techniczny jednostki napędowej i instalacji gazowej. Zimą wszelkie zaniedbania w ich obsłudze ujawnią się ze zdwojoną siłą.
 
 źródło: Gazeo
 www.gazeo.pl

 

Zobacz podobne artykuły:

 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
kalendarz 16/04 2024

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.
 Pęknięta szyba w samochodzie
kalendarz 09/04 2024

Pęknięta szyba w samochodzie

Finanse / Ubezpieczenia

2024.04.09

Ile kosztuje mandat, ile naprawa i wymiana, a ile ubezpieczenie.
Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa
kalendarz 04/04 2024

Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.04

Rozwiązanie wydłuża też żywotność silnika.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.