Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Rynek aut luksusowych ma się dobrze
kalendarz 10/02 2015

Rynek aut luksusowych ma się dobrze

2014 – rekordowy rok pod względem liczby rejestracji samochodów luksusowych i klasy premium w Polsce.

Rosnąca liczba zamożnych i bogatych Polaków przekłada się na wzrost popytu na dobra luksusowe w Polsce, m.in. na samochody z wyższej półki. W 2014 r. odnotowano w Polsce rekordową liczbę rejestracji samochodów wyższej klasy – 31,5 tys. samochodów z segmentu premium (wzrost o 28 proc. w ujęciu rok do roku) oraz 94 samochody luksusowe (wzrost o 52 proc.).

2014 – dobry rok dla samochodów wyższej klasy

Z raportu KPMG wynika, że segment premium i luksusowy to obecnie najlepiej rozwijająca się i najbardziej stabilna część polskiego rynku nowych samochodów osobowych. W 2014 r. co dziesiąty nowy samochód osobowy zarejestrowany w Polsce był autem marki premium lub luksusowej.

W 2014 roku, bardzo dobrym dla rynku motoryzacyjnego w Polsce, zarejestrowano 31,5 tys. nowych samochodów osobowych segmentu premium. Jeżeli doliczymy do tego marki z pogranicza segmentu standardowego i najwyższej klasy samochody terenowe, możemy mówić o blisko 34 tys. pojazdów. Marki premium w Polsce rosną w dobrych latach znacznie szybciej niż cały rynek, a w momentach kryzysowych ich sprzedaż jest znacznie bardziej stabilna – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

W segmencie premium najpopularniejsze BMW, a w luksusowym – Maserati

Jak wynika z raportu KPMG, wśród 31,5 tys. zarejestrowanych w 2014 r. samochodów klasy premium najwięcej znalazło się aut marek BMW (7,7 tys. rejestracji), Audi (7,0 tys. rejestracji) i Mercedes (7,0 tys. rejestracji). W ujęciu procentowym największy wzrost liczby rejestracji w porównaniu z nederlandsegokken online casino 2013 r. odnotowało Infiniti (o 150 proc.) oraz Lexus (o 109 proc.). Porównując poszczególne modele, najwięcej zarejestrowano Volvo XC60 (2,8 tys. rejestracji), Audi Q5 (1,7 tys. rejestracji) i BMW X5 (1,4 tys. rejestracji). W kategorii luksusowej spośród 94 zarejestrowanych samochodów najwięcej stanowiły auta marki Maserati (37 rejestracji) oraz Ferrari (22 rejestracje). Największy wzrost procentowy liczby rejestracji w porównaniu do 2013 r. odnotowało Lamborghini (o 400 proc.) oraz Rolls-Royce (o 167 proc.). Najpopularniejszymi modelami były auta marki Maserati – modele Maserati Ghibli (19 rejestracji) oraz Maserati Quattroporte (14 rejestracji).

Znaczący wpływ na wzrost popytu na auta z kategorii premium miały zmiany prawne. W I kwartale 2014 roku istniało w Polsce tzn. „okienko derogacyjne”, czyli możliwość odliczenia VAT-u od samochodów z homologacją ciężarową. W rezultacie wartość rynku samochodów luksusowych i premium w Polsce w 2014 roku przekroczyła 5,6 mld zł. – komentuje Andrzej Marczak, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce.

Polacy często postrzegają marki premium jako luksusowe

Zapytane o przykład marki luksusowego samochodu, osoby bogate (zarabiające powyżej 20 tys. zł brutto miesięcznie) najczęściej wymieniały Porsche, BMW i Bentley, natomiast osoby zamożne (zarabiające 7,1-10 tys. zł brutto) – Mercedes, BMW i Porsche. W zależności od zamożności inny jest także próg cenowy, od którego Polacy uznają samochód za luksusowy. Według osób zamożnych za luksusowy można uznać samochód o wartości minimum ok. 201 tys. zł. Dla osób bardzo zamożnych kwota ta jest niewiele wyższa – 206 tys. zł, a zdaniem bogatych ceny luksusowych aut zaczynają się od 292 tys. zł.

Znacząca część zamożnych i bogatych Polaków deklaruje posiadanie luksusowego auta

Wraz ze wzrostem poziomu zamożności rośnie odsetek Polaków, którzy deklarują, że posiadają luksusowy samochód. W grupie osób zamożnych na pytanie o posiadanie luksusowego auta twierdząco odpowiedziało 41 proc. respondentów, w grupie bardzo zamożnych było to 51 proc., a w grupie bogatych już 65 proc. Niezależnie od poziomu dochodów badanych większość nabywa luksusowe samochody w Polsce. Osoby, które zadeklarowały, że kupują luksusowe auta poza granicami kraju, najczęściej jako kraj zakupu wskazywały Niemcy. Największa część respondentów odpowiedziała, że nowy samochód nabywa raz na 3 lata.

Tak wysoki odsetek zamożnych i bogatych Polaków deklarujących posiadanie luksusowego samochodu wynika z kilku powodów. Po pierwsze, jak pokazuje badanie KPMG, część respondentów o ponadprzeciętnych dochodach dość nisko ustawia próg cenowy samochodu luksusowego. 31 proc. osób zamożnych uważa, że kupno takiego auta to wydatek nie większy niż 100 tys. zł. Niejednokrotnie granica między tym, co jest produktem premium, a co luksusowym, jest płynna. Warto też zwrócić uwagę, że część segmentu samochodów luksusowych to nie zakupy prywatne, lecz korporacyjne. Użytkownicy takich aut mogą podświadomie deklarować, że posiadają luksusowy samochód – komentuje Tomasz Wiśniewski, partner w dziale doradztwa finansowego w KPMG w Polsce.

 źródło: KPMG