Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Rozmiar ważniejszy od wyglądu
kalendarz 21/03 2015

Rozmiar ważniejszy od wyglądu

Jeśli chodzi o wybór nowego auta, to okazuje się, że jego gabaryty mają większe znaczenie niż wygląd. Co czwarty kierowca flotowy przyznaje, że chciałby w przyszłości jeździć mniejszym samochodem – wynika z międzynarodowego badania LeasePlan MobilityMonitor, przeprowadzonego przez TNS.

Aż 80 proc. z 3377 przebadanych kierowców flotowych z 20 krajów przyznaje, że  rozmiar pojazdu to najważniejsze kryterium przy wyborze nowego samochodu. Tylko w takich krajach jak Brazylia czy Turcja  wygląd auta uplasował się wyżej w rankingu. Według badania, w Polsce najczęściej wskazywane kryteria wyboru auta firmowego to kolejno: wielkość (83 proc.), wygląd (79 proc.), osiągi silnika (77 proc.) i marka (70 proc.).

Nie każdy kierowca flotowy może dziś decydować o marce auta służbowego, ze względu na obowiązujące przepisy w poszczególnych firmach. 41 proc. użytkowników przyznało w badaniu, że wyboru auta musi dokonywać z ograniczonej listy marek. W 33 proc. przypadków to firma podejmuje decyzje za użytkowników samochodów a w Polsce ten odsetek sięga aż 65 proc. Według badania LeasePlan MobilityMonitor jeden na czterech kierowców flotowych mógł wybrać dowolną markę auta. W Polsce dotyczy to tylko 3 proc. użytkowników aut służbowych.

Przeprowadzone badanie pokazuje również, że większość kierowców flotowych zwraca uwagę na ceny paliw: prawie połowa (45 proc.) badanych kierowców leasingowych zawsze jest świadoma ceny podczas tankowania, 27 proc. przyznaje, że tylko czasami zwraca uwagę na ceny paliw. W Polsce 36 proc. kierowców zawsze zwraca uwagę na cenę paliwa.

Coraz więcej kierowców flotowych deklaruje chęć jeżdżenia elektrycznymi autami ze względów ekologicznych. Respondenci  LeasePlan MobilityMonitor przyznali, że głównymi powodami, które powstrzymują ich przed wyborem takiego auta jest ograniczony zasięg pojazdu i  nie wystarczająco rozwinięta infrastruktura dla aut elektrycznych.

Według LeasePlan ostatnie zmiany cen paliw nie wpłyną natychmiastowo na rozwój  proekologicznych flot. "Głównym powodem, dla którego fleet managerów interesują auta z napędem hybrydowym i elektryczny jest  kontrola kosztów oraz fakt, że firmy chcą zmniejszyć ilość spalin emitowanych przez ich floty. Ciągły wzrost cen paliw w przeszłości odegrał rolę w kształtowaniu się flot ekologicznych, jednak to lokalne ulgi podatkowe oraz przepisy Unii Europejskiej i USA, mające na celu obniżenie emisji CO2, były znacznie ważniejszym powodem do tworzenia flot przyjaznych środowisku. Innymi słowy, patrząc z perspektywy kosztów, spadek cen paliw jest istotny, ale ograniczony.”  – mówi Sebastian Krzysztofik, Dyrektor ds. Zakupów, LeasePlan Polska.

Co 8 kierowca  auta służbowego w Polsce deklaruje chęć wyboru mniejszego auta jako dobry sposób na ograniczenie kosztów użytkowania.  Ku oszczędnościom zmierzają zresztą wszystkie rynki, ze szczególnym uwzględnieniem świata motoryzacyjnego. Tendencja minimalizowania kosztów, miniaturyzacji (choćby jednostek napędowych), ograniczenie emisji substancji szkodliwych, zmniejszenie zużycia paliwa, to już zjawiska nie budzące żadnego zdziwienia. Chcemy wydawać mniej i jeszcze przy tym zyskiwać.

 źródło:  LeasePlan MobilityMonitor