Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Rajd Turcji – powrót do kalendarza WRC
kalendarz 13/09 2018

Rajd Turcji – powrót do kalendarza WRC

Moto sport

Dla większości startujących załóg, Rajd Turcji jest zupełnie nieznany.

Wybuchy wulkanu Eyjafjöll na Islandii wiosną 2010 r., które doprowadziły do zamknięcia ruchu lotniczego nad prawie całą Europą, miały także nieoczekiwane konsekwencje dla świata WRC. Cała rajdowa karawana, ludzie i sprzęt utknęli w Turcji i przez dłuższy czas nie mogli wrócić do swoich krajów. W efekcie FIA na długo wykreśliła Rajd Turcji z kalendarza WRC. Tegoroczna edycja jest pierwszą od ośmiu lat. Baza rajdu znajduje się w nowym miejscu. Wcześniej było miasto Kemer (2003, 2004, 2005, 2006 i 2008) oraz Stambuł (2010), a w tym roku jest to nadmorski kurort Marmaris. Nie zmieni się natomiast charakter rajdu i jego specyfika. Zawodnicy opisują ten rajd jako coś pomiędzy Sardynią a legendarnym, piekielnie trudnym i wyniszczającym Rajdem Akropolu.

Sama historia rajdu jest dość krótka. Pierwsza edycja odbyła się w 2003 r. Zwycięzcą był wówczas Carlos Sainz, który startował w barwach Citroëna. Aż trzykrotnie triumfował rekordzista tej imprezy – Sebastien Loeb (2004, 2005 i 2010).

Trasy przygotowane na tegoroczną edycję są nowe dla wszystkich zawodników. Są to drogi o kamienistej, szutrowej nawierzchni, gdzie opony będą narażone na uszkodzenia, a zawodnicy startujący jako pierwsi będą odkurzać trasę. Duże nierówności i wyboje przetestują wytrzymałość mechaniczną aut, które dodatkowo będą mierzyć się też z bardzo wysokimi temperaturami. W sytuacji, gdy całość trasy będzie nowością dla wszystkich, szczególnego znaczenia nabiera skuteczność przejazdów zapoznawczych, podczas których załogi sporządzają notatki.

Po otwierającym zawody superoesie, zaplanowanym na czwartkowy wieczór, etap piątkowy rozpocznie się odcinkiem specjalnym Çetibeli. Próba ta wzbudza respekt: jej dystans aż 38 km czyni z niej najdłuższy odcinek całego rajdu. Będzie to zatem skok na głęboką wodę, który może mocno wpłynąć na dalszą klasyfikację i przynieść już na początku rajdowego weekendu spore zaskoczenia.

W rajdach, których odcinki specjalne nie zmieniają się z roku na rok, doświadczone załogi polegają na zebranych przez lata, nie raz sprawdzonych i co najwyżej nieznacznie korygowanych notatkach, które wspomagają bezpośrednią pamięcią tras. W takich sytuacjach ich przejazd zapoznawczy sprowadza się jedynie do wychwytywania drobnych różnic i zmian, a nie oceny i zapisu OS-ów na całym dystansie.

W tym roku w Rajdzie Turcji sytuacja będzie zupełnie inna. Kierowca i pilot muszą podczas zapoznania precyzyjnie opisać każdy fragment trasy – 17 OS-ów o łącznej długości 312,44 km. Oznacza to konieczność koncentracji i spostrzegawczości, by zawrzeć w opisie wszystkie możliwe pułapki trasy i wszystkie zakręty opisane w jednej skali. Podczas jazdy na czas pamięć nie przyjdzie z pomocą: na wejściu w ślepy zakręt kierowca musi w 100 proc. ufać temu, co podyktuje mu pilot, czyli treści, którą podczas zapoznania sam podał on pilotowi do zapisania. Umiejętność zrobienia takich notatek i późniejszego polegania na nich może decydować o dużych różnicach czasowych, nawet pomiędzy zawodnikami na pozornie zbliżonym poziomie.

Program Rajdu Turcji (strefa czasowa GMT+3):  

Czwartek, 13 września:
9:30: Odcinek testowy (4,70 km)  
18:30: Uroczystość startu (z bazy rajdu w Marmaris)
20:08: OS 1 – Superoes Turkey Full Speed (2,00 km)  
20:33: Parc fermé (Asparan)

Piątek, 14 września:
7:00: Serwis A (Asparan – 15 min)
7:58: OS 2 – Çetibeli 1 (38,10 km)
9:21: OS 3 – Ula 1 (21,75 km)
10:24: OS 4 – Çiçekli 1 (12,57 km)
12:24: Serwis B (Asparan – 30 min)
13:37: OS 5 – Çetibeli 2 (38,10 km)
15:00: OS 6 – Ula 2 (21,75 km)
16:03: OS 7 – Çiçekli 2 (12,57 km)
17:48: Serwis Flexi C (Asparan – 48 min)

Sobota, 15 września:
7:42: Serwis D (Asparan – 15 min)
8:35: OS 8 – Yesilbelde 1 (34,24 km)
10:08: OS 9 – Datça 1 (10,70 km)
11:11: OS 10 – Içmeler 1 (20,37 km)
12:16: Serwis E (Asparan – 30 min)
13:24: OS 11 – Yesilbelde 2 (34,24 km)
15:08: OS 12 – Datça 2 (10,70 km)
16:11: OS 13 – Içmeler 2 (20,37 km)
17:01: Serwis Flexi F (Asparan – 48 min)

Niedziela, 16 września:
9:25: Serwis G (Asparan – 15 min)
10:08: OS 14 – Marmaris 1 (7,14 km)
10:46: OS 15 – Ovacik (8,05 km)
11:24: OS 16 – Gökçe (12,65 km)
13:18: OS 17 – Marmaris 2 Power Stage (7,14 km)
14:15: Podium


Tagi:
Rajd Turcji, Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata WRC

Zobacz podobne artykuły:

Mistrzowski duet
kalendarz 13/11 2018

Mistrzowski duet

Wiadomości / Moto sport

2018.11.13

Lewis Hamilton z zespołu Mercedesa wygrał po raz drugi wyścig o Grand Prix Brazylii.
Ile zarobił Mistrz Polski Kia Platinum Cup?
kalendarz 10/11 2018

Ile zarobił Mistrz Polski Kia Platinum Cup?

Wiadomości / Moto sport

2018.11.10

Sezon Kia Platinum Cup 2018 przeszedł do historii. Mistrzowskie tytuły zostały rozdane.
15-letni Polak na francuskim torze Paul Ricard
kalendarz 08/11 2018

15-letni Polak na francuskim torze Paul Ricard

Wiadomości / Moto sport

2018.11.08

Zakończenie rozgrywek Clio Cup 2018.
Najnowsze artykuły:
 Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ z rekordem na Nürburgringu

Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ z rekordem na Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2018.11.13

Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ został najszybszym seryjnym czteromiejscowym samochodem na słynnym niemieckim torze.
Co drugi kierowca nowego auta w Polsce może stracić 24,4 tys. zł

Co drugi kierowca nowego auta w Polsce może stracić 24,4 tys. zł

Finanse / Ubezpieczenia

2018.11.13

Powodem strat finansowych może być niedoubezpieczenie samochodu.
Elektryczne taksówki Volkswagena

Elektryczne taksówki Volkswagena

Wiadomości / Wydarzenia

2018.11.13

Na targach taksówkarskich w Kolonii, VW zaprezentował bezemisyjne vany z napędem elektrycznym.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.