Rajd Portugalii – Na hopce Fafe
Portugalia jest nie tylko jedną z bardziej oczekiwanych rund w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata – każdy kierowca chciałby mieć w swoim dorobku wygraną w tej imprezie.
Decyduje o tym legenda tej imprezy. Wynika ona głównie z dwóch czynników: niebywałego entuzjazmu i emocji wśród publiczności oraz pięknych krajobrazów, w jakich przebiegają odcinki specjalne.
Gwoździem programu w Rajdzie Portugalii jest legendarna hopka Fafe, wokół której zawsze gromadzą się tysiące kibiców. Jednak zawodnicy dotrą w to miejsce w niedzielę, na krótko przed metą rajdu. Wcześniej będą mieli do pokonania wiele zróżnicowanych i podstępnych odcinków specjalnych. Ich trasy wytyczone są na suchych i twardych, mocno ubitych drogach szutrowych. Taka nawierzchnia degraduje się powoli, ale trwale i po przejechaniu wielu aut jest zryta głębokimi koleinami. Stanowi to poważne utrudnienie podczas drugich przejazdów tych samych OS-ów. Względem edycji 2017 trasa rajdu nie została zmieniona, dzięki czemu załogi regularnie występujące w WRC mogą liczyć na znajomość terenu. Ponieważ dotyczy to praktycznie wszystkich kierowców zamierzających walczyć o zwycięstwo, czynnik ten jeszcze bardziej podniesie poziom rywalizacji.
Odcinki specjalne wytyczone są na twardym podłożu, ale pokrytym warstwą piasku i żwiru. Organizatorzy zawsze starannie przygotowują nawierzchnie tras przed rajdem, dzięki czemu podczas pierwszych przejazdów są one w większości równe, gładkie i szybkie. Niemniej zbita konsystencja podłoża sprawia, że przejazd wielu samochodów tym samym torem jazdy żłobi trwałe koleiny i mocno deformuje drogę, której przed drugim przejazdem nie da się już wyrównać. Zjawisko to jest szczególnie odczuwalne podczas piątkowego etapu. Spod piasku wychodzą na wierzch liczne kamienie, na zakrętach powstają twarde, łukowate koleiny, które wymagają dokonania przez mechaników korekt w ustawieniach zawieszenia, np. zwiększenia prześwitu. Oddzielnym wyzwaniem jest trafny dobór opon podczas serwisu w połowie etapu. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że kilka odcinków specjalnych przebiega fragmentami dróg asfaltowych, co mocno obciąża opony szutrowe i powoduje ich szybkie zużycie.
Program Rajdu Portugalii:
Czwartek 17 maja:
7:30: odcinek testowy (Paredes)
18:10: Start (Guimaraes)
19:03: OS 1 – Lousada (3,36 km)
20:00: Parc fermé (Exponor)
Piątek 18 maja:
7:45: Serwis A (Exponor – 19 min.)
9:15: OS 2 – Viana Do Castelo 1 (26,73 km)
10:20: OS 3 – Caminha 1 (18,11 km)
10:53: OS 4 – Ponte De Lima 1 (27,54 km)
13:40: Serwis B (Exponor – 34 min.)
15:25: OS 5 – Viana Do Castelo 2 (26,73 km)
16:30: OS 6 – Caminha 2 (18,11 km)
17:03: OS 7 – Ponte De Lima 2 (27,54 km)
19:03: OS 8 – Porto Street Stage 1 (1,95 km)
19:28: OS 9 – Porto Street Stage 2 (1,95 km)
20:10: Serwis flexi C (Exponor – 49 min.)
Sobota 19 maja:
7:15: Serwis D (Exponor – 19 min.)
9:08: OS 10 – Vieira Do Minho 1 (17,50 km)
9:46: OS 11 – Cabeceiras De Basto 1 (22,22 km)
11:05: OS 12 – Amarante 1 (37,60 km)
13:00: Serwis E (Exponor – 34 min.)
15:08: OS 13 – Vieira Do Minho 2 (17,50 km)
15:46: OS 14 – Cabeceiras De Basto 2 (22,22 km)
17:05: OS 15 – Amarante 2 (37,60 km)
19:00: Serwis flexi F (Exponor – 49 min.)
Niedziela 20 maja:
7:00: Serwis G (Exponor – 19 min.)
8:35: OS 16 – Montim 1 (8,64 km)
9:08: OS 17 – Fafe 1 (11,18 km)
9:36: OS 18 – Luilhas (11,89 km)
10:35: OS 19 – Montim 2 (8,64 km)
12:18: OS 20 – Fafe 2 Power Stage (11,18 km)
13:50: Serwis H (Exponor – 14 min.)
14:20: Meta (Matosinhos)
Zobacz podobne artykuły:
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2
Wiadomości / Moto sport
2024.03.28
Kolejny Memoriał w Wieliczce
Wiadomości / Moto sport
2024.03.27
Kajetanowicz i Szczepaniak już w Kenii
Wiadomości / Moto sport
2024.03.25
Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli
Finanse / Ubezpieczenia
2024.03.28
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28
"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024
Wiadomości / News
2024.03.28