Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Problemy Małysza na trasie Dakaru
kalendarz 17/01 2014

Problemy Małysza na trasie Dakaru

Wiadomości / Moto sport

Urwane koło i spalone hamulce doprowadziły do spadku ekipy Małysz/Marton w klasyfikacji generalnej na 13 miejsce.

Pomimo problemów załoga dojechała do mety i kontynuuje zmagania z planem ukończenia rajdu. 11. etap Dakaru to 605 km odcinek specjalnego i około 100 km trasy dojazdowej w ciężkich warunkach. Już tylko 70 kierowców samochodów zmierzyło się z 350 km twardej, kamienistej nawierzchni, a następnie głębokimi piaskami i wydmami. Dodatkowym wyzwaniem były różnice wysokości. Załogi wspinały się na 3 000 m n.p.m, aby niedługo potem zjechać na poziom zaledwie 600 m n.p.m., wjeżdżając na wydmy pustyni Atacama.

Ze względu na ogromną długość i bardzo wysoki poziom trudności, czwartkowy etap został określony przez organizatorów jako kluczowy. Trasa z Antofagasty do El Salvadore była dobrą okazją do nadrobienia strat, z drugiej zawierała mnóstwo pułapek, na które trzeba było uważać, by nie stracić mozolnie wypracowanej w poprzednich etapach pozycji. Jednak etap ten okazał się pechowy dla załogi Małysz/Marton.

Tuż po starcie w aucie urwało się koło i wahacz. Małysz czekał ponad 2 godziny na ciężarówkę, dzięki której mogliby naprawić samochód. Na szczęście z tą poważną usterką udało im się uporać i Polacy ruszyli dalej odrabiać stracony czas.

Pech jednak ich nie opuszczał i chwilę później, po zaledwie kilku minutach jazdy, spaliły się w Toyocie hamulce. Próby poradzenia sobie z problemem pochłaniały kolejne, cenne minuty, a dalszy udział załogi w rajdzie stał pod dużym znakiem zapytania. Finalnie, po stracie ponad 3 godzin, ekipa ruszyła w dalszą drogę i wbrew spekulacjom postanowiła nie poddawać się i walczyć do samego końca. Poważne problemy techniczne odebrały jednak Małyszowi szansę na dotarcie do mety z dobrym czasem. Do mety dojechał dopiero późnym wieczorem po 10 i pół godziny spędzonych na odcinku specjalnym.

- Niestety nie udało się. Dobrze, że przynajmniej dojechaliśmy do mety. Urwaliśmy koła jadąc za Kamazami i bardzo długo czekaliśmy na ciężarówkę t6. Potem spaliły się hamulce, więc gasiliśmy je i znów czekanie na ciężarówkę serwisową. Rozkręciliśmy wszystko sami, potem ekipa wymieniła nam tylko części. - skomentował zdarzenie Adam Małysz po przekroczeniu mety.

- Dziś zażyliśmy prawdziwego Dakaru. Wielki szacunek dla tych, którzy jadą z tyłu, bo to jest prawdziwa walka  o przetrwanie. Kiedy auto zawiedzie lub spotkają cię poważne problemy... To co się dzieje tam z tyłu to nie jest tylko walka o najlepszą pozycję, ale naprawdę o przetrwanie i o to, żeby dojechać cało do mety. Dziś taką walkę stoczyliśmy również my. Udało się i jedziemy dalej, ale straciliśmy mnóstwo czasu. Taki właśnie jest Dakar, zupełnie nieprzewidywalny. - dodał Małysz.

W klasyfikacji generalnej Dakaru 2014, ekipa spadła na 13 miejsce w klasyfikacji. Odcinek wygrał Argentyńczyk Orlando Terranova. Z 9-tym czasem zameldował się Krzysztof Hołowczyc, 13. Martin Kaczmarski a 15. Marek Dąbrowski z Jackiem Czachorem. Czołówka generalnej klasyfikacji generalnej w stosunku do poprzedniego etapu pozostała bez zmian. Z nadzieją na zwycięstwo pożegnał się jednak 11-krotny triumfator Dakaru Stephane Peterhansel. Decyzją szefa zespołu, wszystkie siły zostały postawione na Naniego Romę, obecnego lidera, będącego jednocześnie w tym samym zespole. Peterhansel dostał polecenie, by zwolnić tempo i asekurować kolegę.

Dziś na najwytrwalsze zespoły czeka już przedostatni etap najtrudniejszego rajdu świata. Sam odcinek specjalny będzie liczył 350 km, jednak prawie połowa tej drogi przebiegnie przez wydmy, których pokonanie bardzo wiele wymaga od zespołów. Liczą się umiejętności, dobra nawigacji oraz sprawność i niezawodność sprzętu.

Etap XI: Antofagasta – El Salvador
Kategoria: samochody (wyniki nieoficjalne):
1.Terranova/Fiuza (Mini) 5h58:00
2.Roma/Perin (Mini) 6h08:57 +10:57
3.De Villiers/Von Zitzewitz (Toyota) 6h10:38 +12:38
9.Hołowczyc/Żilcow (Mini) 6h36:17 +38:17
13.Kaczmarski/Palmeiro (Mini) 6h52:49 +54:49
15.Dąbrowski/Czachor (Toyota) 6h56:34 +58:34
17.Małysz/Marton (Toyota) 10h28:38 +4:30:38

Klasyfikacja generalna:
Kategoria: samochody (wyniki nieoficjalne):
1.Roma/Perin (Mini) 45h01:54
2.Peterhansel/Cottret (Mini) 45h07:26 +5:32
3.Al-Attiyah/Cruz (Mini) 45h57:55 +56:01
6.Hołowczyc/Żilcow (Mini) 48h46:45 +3h44:51
7.Dąbrowski/Czachor (Toyota) 49h53:28 +4h51:34
9.Kaczmarski/Palmeiro (Mini) 51h19:40 +6h17:46
13.Małysz/Marton (Toyota) 54h12:38 +9h10:44

Zobacz podobne artykuły:

 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
kalendarz 17/04 2024

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
kalendarz 16/04 2024

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji
kalendarz 15/04 2024

Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji

Wiadomości / News

2024.04.15

Tegoroczne Concorso d'Eleganza Villa d'Este może być miejscem prezentacji nowego M4 CS.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.
Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji

Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji

Wiadomości / News

2024.04.15

Tegoroczne Concorso d'Eleganza Villa d'Este może być miejscem prezentacji nowego M4 CS.