Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Powód do świętowania
kalendarz 10/02 2014

Powód do świętowania

Wiadomości / Moto sport

W drugim rajdzie tegorocznych Mistrzostw Świata, zespół VW odniósł drugie zwycięstwo w sezonie.

Fin Jari-Matti Latvala wywalczył swoje drugie zwycięstwo za kierownicą VW, a trzecie w Szwecji.  Drugie miejsce zaś i pierwsze podium MŚ dla Andreasa Mikkelsena. Broniący tytułu mistrzowskiego, Sébastien Ogier tym razem musiał się zadowolić szóstym miejscem.

Znakomicie spisali się  skandynawscy kierowcy zespołu - Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen – wygrywając 19 odcinków specjalnych a także uzyskując na 43 z 69 OS-ów trzy najlepsze czasy. Obaj przez wiele kilometrów walczyli ze sobą o ułamki sekund. Na koniec obaj zostali zwycięzcami. Dla Latvali było to dziewiąte zwycięstwo w Rajdowych MŚ, trzecie w Rajdzie Szwecji i drugie dla VW, a dodatkowo dało mu prowadzenie w klasyfikacji kierowców. Mikkelsen po raz pierwszy stanął na podium w najwyższej klasie rajdów. Mistrzowie świata Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), którzy po błędzie spadli na dwudziestą pozycję, po zaciętym pościgu ukończyli ostatecznie Rajd Szwecji na szóstym miejscu.

Cieszymy się, że dobra jazda Jari-Matti Latvali w ten weekend przyniosła mu sukces” – powiedział dr Heinz-Jakob Neußer, Członek Zarządu VW ds. rozwoju technicznego. „To zwycięstwo było w pełni zasłużone. Andreas Mikkelsen jako nasz junior pokazał w ekstremalnych warunkach, że ma potencjał, aby znaleźć się w światowej czołówce. Pecha miał Sébastien Ogier ze swoim wypadnięciem z trasy. Niemniej także on, z dziesięcioma najlepszymi czasami oesów, udowodnił swoją klasę.”

Po zwycięstwie w Szwecji Jari-Matti Latvala został liderem tabeli Rajdowych Mistrzostw Świata, dwa dodatkowe punkty zebrał jako bonus za tak zwany Power Stage. Druga pozycja za kierowcą Citroena Madsem Østbergiem na ostatnim odcinku specjalnym, na którym przyznawane są dodatkowe punkty dla trzech najszybszych kierowców, oznaczała łącznie 40 punktów na koncie Latvali. Tuż za nim znajduje się Sébastien Ogier z 5 punktami straty. Andreas Mikkelsen z 24 punktami jest czwarty w klasyfikacji.

Sébastien Ogier:
„Szósta lokata to dla nas całkiem niezły wynik. Naturalnie, że Julien i ja chcielibyśmy powtórzyć nasz sukces z ubiegłego roku, ale po moim błędzie w piątek osiem punktów to optymalny rezultat. W niewiarygodnie śliskich warunkach zaliczyliśmy bezbłędny ostatni dzień. Dziesięcioma najlepszymi czasami pokazaliśmy, że trzeba się będzie z nami liczyć w przyszłym roku. Rajd Szwecji jest zdecydowanie jedną z moich ulubionych imprez w kalendarzu. Gratulacje dla Jari-Matti i Miikka, którzy tak jak Andreas i Mikko wykonali fantastyczną robotę. Znów mamy w zespole powód do radości. A w mistrzostwach świata dużo się dzieje.”

Jari-Matti Latvala: 
„To wspaniałe uczucie, wygrać Rajd Szwecji po raz trzeci. To zwycięstwo znaczy dla mnie wyjątkowo dużo, bo już w 2008 roku odniosłem tutaj mój pierwszy triumf. Dowieźć zwycięstwo do mety wcale nie było łatwo, bo ze względu na trudne warunki i dobre czasy moich kolegów z zespołu, mój pilot Miikka i ja musieliśmy być maksymalnie skoncentrowani i dać z siebie wszystko. Z powodu odwilży dużo jechaliśmy na szutrze i musieliśmy mądrze rozplanować opony. Andreas Mikkelsen był dla nas wczoraj trudnym przeciwnikiem, pojechał bardzo dobry rajd i w pełni zasłużył na miejsce na podium. Fakt, że mogliśmy uczciwie walczyć ze sobą i że nie było żadnego „team order”, to wspaniała sprawa. Nie tylko z tego powodu czuję się bardzo dobrze w Volkswagenie.”

Andreas Mikkelsen: 
„Pierwszy raz na podium! Marzyłem o takim wyniku. Uzyskanie go, i to prawie u siebie w domu, to niewiarygodna sprawa. Ostatni dzień w Szwecji był znów prawdziwym wyzwaniem. Warunki z roztopionym śniegiem i wychodzącym spod niego szutrem na drugiej pętli bez wątpienia nie były łatwe. Długi czas miałem zwycięstwo prawie przed nosem, i to było wspaniałe. Po małym błędzie nie dałem już rady naciskać na mojego kolegę z zespołu Jari-Matti Latvalę. Zamiast tego skupiłem się na kontrolowaniu odległości od goniącego mnie Madsa Østberga. Na koniec jeszcze raz zrobiło się ciasno, ale ostatecznie obroniliśmy naszą drugą pozycję. Jestem bardzo dumny, że tutaj, w Rajdzie Szwecji, w chyba najtrudniejszych od kilku lat warunkach, udało mi się uzyskać tak dobry rezultat. Mój zespół, mój pilot Mikko Markkula i ja zasłużyliśmy na kilka piw. Jest powód do świętowania.”

Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport:
„Mamy zakontraktowanych najlepszych rajdowych kierowców świata, a oni tutaj w Szwecji mieli najszybszy i najbardziej niezawodny samochód – Polo R WRC. Jari-Matti Latvala zasłużył sobie na zwycięstwo doskonałą jazdą, ale także zaciętą walką z Andreasem Mikkelsenem, który przekonał nas wszystkich, że jest naprawdę dobry. Czapki z głów przed nimi dwoma. Ale też przed Sébastienem Ogierem. Dziesięć najlepszych czasów i zacięta pogoń mówią same za siebie. Przekonał się, że szczęście nie zawsze sprzyja najlepszym i że wykopywanie się ze śniegu to także jedna z atrakcji rajdów. Jako zespół mamy teraz luksus, a zarazem problem, że w Meksyku jako zespoły z pierwszego, drugiego i czwartego miejsca w tabeli będziemy musieli pierwsi wyjeżdżać na trasę. Chętnie zmierzymy się z tym wyzwaniem. Jestem niesamowicie dumny z wyniku i z zespołu, którego ciężka praca po raz kolejny się opłaciła.”

Ciekawostką jest nowy rekord Sébastiena Ogiera, który dopiero po 41 metrach dotknął ziemi na sławnej hopce „Colin’s Crest” i poprawił tym samym dotychczasowy rekord Amerykanina Kena Blocka o całe 4 metry. Zespół VW odwiedził niespodziewanie książę Karol Filip - trzeci w kolejce następca szwedzkiego tronu. W ubiegłym roku Karol Filip sam startował w historycznym Porsche 911 w imprezie towarzyszącej Rajdowi Szwecji.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Szwecji – wyniki końcowe:

01. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), VW 3:00.31,1 godz..
02. Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula (N/FIN), VW + 53,6 sek.
03. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 59,5 sek.
04. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford + 2.26,9 min.
05. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford + 3.00,5 min.
06. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), VW + 4.29,9 min.
07. Henning Solberg/Ilka Minor (N/A), Ford + 4.47,5 min.
08. Pontus Tidemand/Ola Fløene (S/N), Ford + 5.38,2 min.
09. Craig Breen/Scott Martin (IRL/GB), Ford + 8.55,4 min.
10. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 11.18,0 min.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Szwecji – wyniki Power Stage:

01. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën 8.36,8 nin.
02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), VW + 1,1 sek.
03. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford + 2,9 sek.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja:

Kategoria kierowców:
1. Jari-Matti Latvala, 40 punktów;
2. Sébastien Ogier, 35;
3. Mads Østberg, 30;
4. Andreas Mikkelsen, 24;
5. Bryan Bouffier, 18;
6. Kris Meeke, 17;
7. Mikko Hirvonen, 13;
8. Ott Tänak, 10;
9. Elfyn Evans, 8;
10. Henning Solberg, 6;

Kategoria producentów:
1. Volkswagen Motorsport, 72 punkty,
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 56 punkty;
3. Volkswagen Motorsport II, 26.;
4. M-Sport, 22;
5. Hyundai Motorsport, 8;
6. RK M-Sport WRT, 4

Foto: VW 
 

Zobacz podobne artykuły:

 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
kalendarz 17/04 2024

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
kalendarz 16/04 2024

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji
kalendarz 15/04 2024

Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji

Wiadomości / News

2024.04.15

Tegoroczne Concorso d'Eleganza Villa d'Este może być miejscem prezentacji nowego M4 CS.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.