Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Polscy kierowcy kpią sobie z ograniczeń prędkości
kalendarz 18/11 2016

Polscy kierowcy kpią sobie z ograniczeń prędkości

Bezpieczeństwo / slider

Od stycznia tego roku straż miejska i straż gminna nie mogą przeprowadzać kontroli fotoradarowych.

Kierowcy z pewnością poczuli dużą ulgę, ponieważ – jak się powszechnie uważa – głównym celem stosowania fotoradarów przez te służby było „zarabianie” pieniędzy. Tylko w 2015 r. dzięki zdjęciom z fotoradarów wystawiono 750 tys. mandatów na sumę ponad 130 mln zł. Czy jednak zmiana przepisów nie odbiła się negatywnie na naszym bezpieczeństwie?

„Przeprowadziliśmy badania w pięciu lokalizacjach, gdzie przed 1 stycznia tego roku działały fotoradary straży miejskiej. Niestety wyniki wyszły bardzo złe. We wszystkich tych miejscach 73 proc. kierowców przekraczało dozwoloną prędkość. W przypadku ok. połowy osób było to przekroczenie o 10 km/h lub więcej” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Anna Zielińska z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego.

W jednym ze sprawdzanych miejsc – w alei Niepodległości na wysokości gmachu Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie – w ciągu doby dozwoloną prędkość przekroczyło ok. 30 tys. kierowców. Tymczasem w trakcie funkcjonowania tam stacjonarnego fotoradaru straż miejska wystawiała dziennie mniej więcej 80 mandatów.

Łącznie zlikwidowano prawie 400 stacjonarnych fotoradarów używanych przez straż miejską i straż gminną. I może nie byłoby w tym nic złego, gdyby zastąpiono je kontrolami policyjnymi. Niestety nie stały się one jednak częstsze. Powoduje to, że kierowcy łamiący przepisy czują się bardziej bezkarne i jeszcze częściej naruszają prawo. Brakuje prewencji, którą fotoradary zapewniały. „Ich używanie było najefektywniejszą i stosunkowo tanią metodą na zmianę zachowań kierowców” – uważa ekspertka.

Warto przy tym zauważyć, że zlikwidowane fotoradary w większości przypadków stały tam, gdzie były potrzebne. Ich lokalizację uzgadniano z policją i Inspekcją Transportu Drogowego. „Skoro fotoradary zostały zabrane, powinno się pojawić coś w zamian. Mija już prawie rok, a w tych miejscach nie ma żadnych kontroli lub są one sporadyczne. Dlatego też w okolicach dochodzi do ciężkich wypadków, których przedtem nie było” – zauważa rozmówczyni. Czy stacjonarne fotoradary straży miejskiej i straży gminnej należy zatem przywrócić?

źródło: infoWire.pl

Zobacz podobne artykuły:

Rusza kolejna edycja akcji „Twoje światła - Twoje bezpieczeństwo”
kalendarz 27/11 2018

Rusza kolejna edycja akcji „Twoje światła - Twoje bezpieczeństwo”

Warsztat / Eksploatacja

2018.11.27

Od 21 listopada policjanci w całym kraju prowadzą działania prewencyjno-edukacyjne w zakresie kontroli świateł w samochodach.
Narkotyki w ruchu drogowym
kalendarz 17/11 2018

Narkotyki w ruchu drogowym

Warsztat / Bezpieczeństwo

2018.11.17

Z każdym rokiem rośnie liczba ujawnianych kierujących pod wpływem narkotyków.
Co skłania kierowców do jazdy po alkoholu?
kalendarz 11/11 2018

Co skłania kierowców do jazdy po alkoholu?

Warsztat / Bezpieczeństwo

2018.11.11

5 najczęściej podawanych powodów.
Najnowsze artykuły:
 Nowa Toyota Corolla w wyścigach BTCC

Nowa Toyota Corolla w wyścigach BTCC

Wiadomości / Moto sport

2018.12.15

W przyszłym sezonie wyścigowej serii British Touring Car Championship w barwach Team Toyota GB with Speedworks Motorsport wystartuje nowa Toyota Corolla hatchback.
7-miejscowy SUV klasy premium. Który wybrać?

7-miejscowy SUV klasy premium. Który wybrać?

Prezentacje / Nowości

2018.12.15

Do przewiezienia większej liczby osób nie zawsze potrzebny jest minivan. Wystarczy SUV z dodatkowym rzędem siedzeń.
Odświeżony Lexus RX już na wiosnę?

Odświeżony Lexus RX już na wiosnę?

Wiadomości / News

2018.12.15

Luksusowy SUV może wkrótce doczekać się liftingu.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.