Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Polscy kierowcy kpią sobie z ograniczeń prędkości
kalendarz 18/11 2016

Polscy kierowcy kpią sobie z ograniczeń prędkości

Bezpieczeństwo / slider

Od stycznia tego roku straż miejska i straż gminna nie mogą przeprowadzać kontroli fotoradarowych.

Kierowcy z pewnością poczuli dużą ulgę, ponieważ – jak się powszechnie uważa – głównym celem stosowania fotoradarów przez te służby było „zarabianie” pieniędzy. Tylko w 2015 r. dzięki zdjęciom z fotoradarów wystawiono 750 tys. mandatów na sumę ponad 130 mln zł. Czy jednak zmiana przepisów nie odbiła się negatywnie na naszym bezpieczeństwie?

„Przeprowadziliśmy badania w pięciu lokalizacjach, gdzie przed 1 stycznia tego roku działały fotoradary straży miejskiej. Niestety wyniki wyszły bardzo złe. We wszystkich tych miejscach 73 proc. kierowców przekraczało dozwoloną prędkość. W przypadku ok. połowy osób było to przekroczenie o 10 km/h lub więcej” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Anna Zielińska z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego.

W jednym ze sprawdzanych miejsc – w alei Niepodległości na wysokości gmachu Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie – w ciągu doby dozwoloną prędkość przekroczyło ok. 30 tys. kierowców. Tymczasem w trakcie funkcjonowania tam stacjonarnego fotoradaru straż miejska wystawiała dziennie mniej więcej 80 mandatów.

Łącznie zlikwidowano prawie 400 stacjonarnych fotoradarów używanych przez straż miejską i straż gminną. I może nie byłoby w tym nic złego, gdyby zastąpiono je kontrolami policyjnymi. Niestety nie stały się one jednak częstsze. Powoduje to, że kierowcy łamiący przepisy czują się bardziej bezkarne i jeszcze częściej naruszają prawo. Brakuje prewencji, którą fotoradary zapewniały. „Ich używanie było najefektywniejszą i stosunkowo tanią metodą na zmianę zachowań kierowców” – uważa ekspertka.

Warto przy tym zauważyć, że zlikwidowane fotoradary w większości przypadków stały tam, gdzie były potrzebne. Ich lokalizację uzgadniano z policją i Inspekcją Transportu Drogowego. „Skoro fotoradary zostały zabrane, powinno się pojawić coś w zamian. Mija już prawie rok, a w tych miejscach nie ma żadnych kontroli lub są one sporadyczne. Dlatego też w okolicach dochodzi do ciężkich wypadków, których przedtem nie było” – zauważa rozmówczyni. Czy stacjonarne fotoradary straży miejskiej i straży gminnej należy zatem przywrócić?

źródło: infoWire.pl

Zobacz podobne artykuły:

Napęd 4x4 nie skraca drogi hamowania na oblodzonej nawierzchni
kalendarz 17/12 2017

Napęd 4x4 nie skraca drogi hamowania na oblodzonej nawierzchni

Warsztat / Porady

2017.12.17

Część kierowców posiadających SUV-y z napędem 4x4 uważa, że podczas zimy poradzą sobie bez opon zimowych, czy całorocznych z homologacją zimową.
Opony zimowe na mokrej nawierzchni – droga hamowania krótsza o dwie długości samochodu
kalendarz 23/11 2017

Opony zimowe na mokrej nawierzchni – droga hamowania krótsza o dwie długości samochodu

Warsztat / Porady

2017.11.23

Obalamy mity – czyli jak skutecznie zahamować w czasie jesienno-zimowej słoty.
Zwycięzki Continental
kalendarz 09/11 2017

Zwycięzki Continental

Warsztat / Bezpieczeństwo

2017.11.09

Od 2007 roku eksperci z automobilklubów, magazynów motoryzacyjnych i niezależnych instytucji przeprowadzili przeszło 850 testów ogumienia. Opony Continental zdobyły najwyższe noty w ponad 700 z nich.
Najnowsze artykuły:
VW Golf Mk8 – Kiedy premiera?

VW Golf Mk8 – Kiedy premiera?

Wiadomości / News

2018.01.21

W czerwcu przyszłego roku rozpocznie się produkcja kolejnej generacji VW Golfa.
Skoda Fabia – pierwszy lifting

Skoda Fabia – pierwszy lifting

Wiadomości / News

2018.01.21

Genewa Motor Show 2018 będzie miejscem premiery odświeżonej Fabii.
Dakar 2018 – Sukces Carlosa Sainza

Dakar 2018 – Sukces Carlosa Sainza

Wiadomości / Moto sport

2018.01.21

Kuba Przygoński z pilotem Tomem Colsoulem zajął 5. miejsce.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.