Peugeot 2008 1.6 VTi Allure – Być modnym
Jeszcze kilka lat temu nikt chyba nie zakładał, że małe auta udające terenówki zyskają taką popularność. Tymczasem każdego roku na rynku debiutują kolejne modele. Wystarczy wymienić: Mitsubishi ASX, Nissan Juke, Opel Mokka, Renault Captur. W planach podobne auta mają m in. Seat, VW i Toyota. Co zatem powoduje, że są tak chętnie wybierane?
Mały – dużyCaptur, Mokka, czy nasz bohater – Peugeot 2008 powstały w oparciu o pojazdy segmentu B. Renault opracowało swojego crossovera na bazie Clio, Opel w oparciu o Corsę a 2008 jest pochodną konstrukcją modelu 208. Samochód Peugeota dzieli z „208-ką” płytę podłogową, silniki i część rozwiązań technicznych. Obydwa auta różnią się jednak stylizacją i wymiarami. Podobnie jak w przypadku „dawcy organów” nadwozie 2008 prezentuje się atrakcyjnie. Pomimo, że 208 i 2008 mają identyczny rozstaw osi, to w przypadku crossovera szczególnie pasażerowie podróżujący w drugim rzędzie, mogą liczyć na nieco więcej miejsca. Wyżej zamontowane fotele, łatwiej się zajmuje. W testowym egzemplarzu znalazły się sportowe fotele, zapewniające dobre podparcie. Z modelu 208 przeniesiono deskę rozdzielczą. Małe, charakterystyczne dla najnowyszych aut tej marki koło kierownicy dobrze leży w dłoniach. Mankamentem jest natomiast zbyt mały zakres regulacji kolumny kierownicy, która praktycznie opiera się na kolanach kierowcy. Trudno znaleźć optymalną pozycję, ponieważ zawsze kierownica utrudnia odczyt zegarów (?). 7-calowy ekran systemu multimedialnego jest standardem w wersji Active i Allure. Teoretycznie powinien być ułatwieniem dla kierowcy a tymczasem... Nawet po zaprogramowaniu ulubionych stacji radiowych, ich wybór wymaga przejścia na ekranie kilku pól, co z kolei za bardzo absorbuje uwagę kierowcy. Nie można natomiast mieć zastrzeżeń do jakości materiałów a także ilości przydatnych schowków i uchwytów na napoje. Nietypowy kształt otrzymała dźwignia hamulca ręcznego. W praktyce nie sprawia jednak żadnych trudności. W najbogatszej wersji wyposażeniowej, obramowanie zegarów otrzymało diodowe podświetlenie. W suficie również umieszczono LED-y.
Pojemność bagażnika wynosi 350 litrów a więc o wiele więcej niż w modelu 208 (285 l.). Jednak samochód Peugeota nie jest liderem w tej konkurencji, ponieważ Renault Captur oferuje 377 l., Opel Mokka 356 l. a Mitsubishi ASX 393 l. Plusem jest, że po złożeniu tylnych siedzeń w 2008, uzyskamy płaską podłogę. Nieprzydatnym rozwiązaniem jest natomiast unoszony fragment półki zakrywającej bagażnik.
Przeprawa przez miastoNajbardziej optymalnym wyborem silnika dla 2008 jest 115-konny turbodiesel lub 120-konna jednostka benzynowa, która trafiła pod maskę naszego auta testowego. Jest to jednocześnie najmocniejszy obecnie silnik, jaki oferuje Peugeot w tym modelu. Samochód w tej wersji jest dostatecznie dynamiczny i co ważne oszczędny. Podczas testu w warunkach miejskich zużycie wynosiło 6,7-8,0 l/100 km a w trasie 4,9 l. Na pewno 5-biegowa skrzynia przekładniowa mogłaby być bardziej precyzyjna.
Zgodnie z charakterem auta, samochód ma większy prześwit, wynoszący 165 mm (o 45 mm większy niż w modelu 208). Samochód prowadzi się dość pewnie i stabilnie. System ESP nie ingeruje nadmiernie i pozwala kierowcy cieszyć się jazdą. O właciwościach terenowych można nie wspominać, ponieważ w odróżnieniu od np. Opla Mokka, 2008 nie otrzymał napędu 4x4. Zamiast tego Peugeot oferuje dla wybranych wersji silnikowych i w zestawieniu z oponami M+S i alufelgami 16 i 17-calowymi, system Grip Control. Układ ten ma 5 trybów pracy: śnieg, błoto, piasek, ESP standard oraz ESP off. Rozwiązanie to można potratkować bardziej jako gadżet. Być może o jego walorach można się przekonać na śniegu. Mankamentem podczas jazdy miejskiej są dość grube przednie słupki, ograniczające widoczność.
Dla tych co chcą się wyróżnićModel 2008 to typowy mieszczuch. Za jego kupnem przemawia nie tylko moda. W stosunku do 208-ki na pewno jest bardziej uniwersalny i funkcjonalny a większy prześwit przyda się podczas pokonywania wyższych krawężników. Nie każdemu jednak przypadnie do gustu rozwiązanie z „leżącą” na kolanach kierownicą. Od 208-ki model ten jest droższy o około 10 000 zł. Ceny auta zaczynają się od 55 300 zł, Opla Mokki od 63 900 zł, a Renault Captur od 54 900 zł.
Norbert Szwarc Foto: autor Zalety auta: - wysoka jakość wykończenia - przyzwoite zużycie paliwa - układ jezdny i hamulcowy Wady: -brak napędu 4x4 -zbyt mały zakres regulacji kolumny kierownicy Podstawowe parametry techniczne Peugeota 2008 1.6 VTi Allure: Wymiary (długość/szerokość/wysokość) – 4159/ 1739/ 1556 mm Silnik: bezynowy Pojemność: 1598 ccm Moc maksymalna: 120 KM przy 6000 obr/min Maksymalny moment obrotowy: 160 Nm przy 4250 obr/min Osiągi (0-100 km/h): 9,5 sek Prędkość maksymalna: 196 km/h Zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) – 7,7/ 4,8/ 5,9 l/100 km Pojemność bagażnika: 350 – 1194 l Pojemność zbiornika paliwa: 50 l Cena modelu podstawowego: 55 300 zł (wersja 1.2 82 KM Access) Cena auta testowego: 77 100 zł [gallery ids="46311,46310,46309,46303,46304,46305,46308,46306,46300,46301,46307,46302,46299,46298,46297,46296,46295,46294,46288,46289,46290,46291,46292,46293"]Zobacz podobne artykuły:
Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
Testy / Testy
2024.04.04
Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie
Testy / Testy
2023.09.22
Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl
Testy / Testy
2023.09.22
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22
VW R – oddzielną marką?
Wiadomości / News
2024.04.21