Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Peugeot 2008 1.6 VTi Allure – Być modnym
kalendarz 25/09 2014

Peugeot 2008 1.6 VTi Allure – Być modnym

Testy / Peugeot

Moda na tego typu auta wymusza na producentach kolejne nowości. Oto jedna z propozycji w segmencie miejskich crossoverów.

Jeszcze kilka lat temu nikt chyba nie zakładał, że małe auta udające terenówki zyskają taką popularność.  Tymczasem każdego roku na rynku debiutują kolejne modele. Wystarczy wymienić: Mitsubishi ASX, Nissan Juke, Opel Mokka, Renault Captur. W planach podobne auta mają m in. Seat, VW i Toyota. Co zatem powoduje, że są tak chętnie wybierane?

Mały – duży

Captur, Mokka, czy nasz bohater – Peugeot 2008 powstały w oparciu o pojazdy segmentu B. Renault opracowało swojego crossovera na bazie Clio, Opel w oparciu o Corsę a 2008 jest pochodną konstrukcją modelu 208. Samochód Peugeota dzieli z „208-ką” płytę podłogową, silniki i część rozwiązań technicznych. Obydwa auta różnią się jednak stylizacją i wymiarami. Podobnie  jak w przypadku „dawcy organów” nadwozie 2008 prezentuje się atrakcyjnie. Pomimo, że 208 i 2008 mają identyczny rozstaw osi, to w przypadku crossovera szczególnie pasażerowie podróżujący w drugim rzędzie, mogą  liczyć na nieco więcej miejsca. Wyżej zamontowane fotele, łatwiej się zajmuje. W testowym egzemplarzu znalazły się sportowe fotele, zapewniające dobre podparcie. Z modelu 208 przeniesiono deskę rozdzielczą. Małe, charakterystyczne dla najnowyszych aut tej marki koło kierownicy dobrze leży w dłoniach. Mankamentem jest natomiast zbyt mały zakres regulacji kolumny kierownicy, która praktycznie opiera się na kolanach  kierowcy. Trudno znaleźć optymalną pozycję, ponieważ zawsze kierownica utrudnia odczyt zegarów (?). 7-calowy ekran systemu multimedialnego jest standardem w wersji Active i Allure.  Teoretycznie powinien być ułatwieniem dla kierowcy a tymczasem... Nawet po zaprogramowaniu  ulubionych stacji radiowych, ich wybór wymaga przejścia na ekranie kilku pól, co z kolei za bardzo absorbuje uwagę kierowcy. Nie można natomiast mieć zastrzeżeń do jakości materiałów a także ilości przydatnych schowków i uchwytów na napoje. Nietypowy kształt otrzymała dźwignia hamulca ręcznego. W praktyce nie sprawia jednak żadnych trudności. W najbogatszej wersji wyposażeniowej, obramowanie zegarów otrzymało diodowe podświetlenie. W suficie  również umieszczono LED-y.

Pojemność bagażnika wynosi 350 litrów a więc o wiele więcej niż w modelu 208 (285 l.). Jednak samochód Peugeota nie jest liderem w tej konkurencji, ponieważ Renault Captur oferuje 377 l., Opel Mokka  356 l. a Mitsubishi ASX 393 l. Plusem jest, że po  złożeniu tylnych siedzeń w 2008, uzyskamy płaską podłogę. Nieprzydatnym rozwiązaniem jest natomiast unoszony fragment półki zakrywającej bagażnik.

Przeprawa przez miasto

Najbardziej optymalnym wyborem silnika dla 2008 jest 115-konny turbodiesel lub 120-konna jednostka benzynowa, która trafiła pod maskę naszego auta testowego. Jest to jednocześnie najmocniejszy obecnie silnik, jaki oferuje Peugeot w tym modelu. Samochód w tej wersji jest dostatecznie dynamiczny i co ważne oszczędny. Podczas testu w warunkach miejskich zużycie wynosiło 6,7-8,0 l/100 km a w trasie 4,9 l. Na pewno 5-biegowa skrzynia przekładniowa mogłaby być bardziej precyzyjna.

Zgodnie z charakterem auta, samochód ma większy prześwit, wynoszący 165 mm (o 45 mm większy niż w modelu 208). Samochód prowadzi się dość pewnie i stabilnie. System  ESP nie ingeruje nadmiernie i pozwala kierowcy cieszyć się jazdą. O właciwościach terenowych  można nie wspominać, ponieważ w odróżnieniu od np. Opla Mokka, 2008 nie otrzymał napędu 4x4. Zamiast tego Peugeot oferuje dla wybranych wersji silnikowych i w zestawieniu z oponami M+S i alufelgami 16 i 17-calowymi, system Grip Control. Układ ten ma 5 trybów pracy: śnieg, błoto, piasek, ESP standard oraz ESP off. Rozwiązanie to można potratkować bardziej jako gadżet. Być może o jego walorach można się przekonać na śniegu. Mankamentem podczas jazdy miejskiej są dość grube przednie słupki, ograniczające widoczność.

Dla tych co chcą się wyróżnić

Model 2008 to typowy mieszczuch. Za jego kupnem przemawia nie tylko moda. W stosunku  do 208-ki na pewno jest bardziej uniwersalny i funkcjonalny a większy prześwit przyda się podczas pokonywania wyższych krawężników. Nie każdemu jednak przypadnie do gustu rozwiązanie z „leżącą” na kolanach kierownicą. Od 208-ki model ten jest droższy o około 10 000 zł. Ceny auta zaczynają się od 55 300 zł, Opla Mokki od 63 900 zł, a Renault Captur od 54 900 zł.

Norbert Szwarc Foto: autor Zalety auta: - wysoka jakość wykończenia - przyzwoite zużycie paliwa - układ jezdny i hamulcowy Wady: -brak napędu  4x4 -zbyt mały zakres regulacji kolumny kierownicy Podstawowe parametry techniczne Peugeota 2008 1.6 VTi Allure: Wymiary (długość/szerokość/wysokość) – 4159/ 1739/ 1556 mm Silnik: bezynowy Pojemność: 1598 ccm Moc maksymalna: 120 KM przy 6000 obr/min Maksymalny moment obrotowy: 160 Nm przy 4250 obr/min Osiągi (0-100 km/h): 9,5 sek Prędkość maksymalna: 196 km/h Zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) – 7,7/ 4,8/ 5,9  l/100 km Pojemność bagażnika: 350 – 1194 l Pojemność zbiornika paliwa: 50 l Cena modelu podstawowego: 55 300 zł (wersja 1.2 82 KM Access) Cena auta testowego: 77 100 zł [gallery ids="46311,46310,46309,46303,46304,46305,46308,46306,46300,46301,46307,46302,46299,46298,46297,46296,46295,46294,46288,46289,46290,46291,46292,46293"]

Zobacz podobne artykuły:

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
kalendarz 04/04 2024

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia

Testy / Testy

2024.04.04

Testowany przez nas Volkswagen Caddy to nie tyle prosty samochód użytkowy ile dobrze wykończone i wyposażone auto rodzinne. O jego zaletach mogliśmy przekonać się podczas tygodniowego testu.
Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie
kalendarz 22/09 2023

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie

Testy / Testy

2023.09.22

Duży SUV napędzany trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5-litra, który na dodatek współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi? Czy coś nas jeszcze jest w stanie zaskoczyć?
Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl 
kalendarz 22/09 2023

Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl 

Testy / Testy

2023.09.22

Opel potrzebował tego modelu. Oryginalne auto ma okazać się punktem zwrotnym w historii niemieckiej marki. Czy gruntowna zmiana designu przyniesie pożądane skutki?
Najnowsze artykuły:
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.
 VW R – oddzielną marką?

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.