Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Perspektywy rozwoju branży motoryzacyjnej
kalendarz 02/12 2014

Perspektywy rozwoju branży motoryzacyjnej

Wiadomości / Wydarzenia

Blisko 350 przedstawicieli niezależnego rynku motoryzacyjnego spotkało się w ubiegłym tygodniu w Ministerstwie Gospodarki na konferencji Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Tematem spotkania było podsumowanie kolejnego roku w branży oraz dyskusja na temat perspektyw rozwoju rynku motoryzacyjnego.

 - Polska jest znaczącym producentem samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów oraz europejskim zagłębiem komponentów motoryzacyjnych i części zamiennych dla wielu światowych marek. Mam nadzieję, że wydarzenia takie jak Konferencja Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego, będą promować polską myśli techniczną i wpływać na dobry wizerunek sektora w kraju i poza jego granicami – powiedział Wicepremier, Minister Gospodarki, Janusz Piechociński.

Podczas konferencji przedstawiono najważniejsze informacje dotyczące motoryzacji w Polsce i Europie oraz prawne uwarunkowania jej rozwoju. Prezes SDCM Alfred Franke wskazał na istotę ciągłej aktualizacji wiedzy o branży, która przekłada się na skuteczność i bezpieczeństwo dynamicznie rozwijającego się rynku motoryzacyjnego.

Minister Gospodarki podczas swojego wystąpienia podkreślił znaczenie niezależnego rynku dla rozwoju naszego kraju. Zachęcał także do przedstawienia opinii wypracowanej przez jak najszerszą reprezentację środowiska niezależnego rynku motoryzacyjnego, która będzie miała wpływ na rozwiązania legislacyjne bezpieczne dla konsumentów.

Wiele uwagi poświęcono zagadnieniom m.in. konkurencji na rynku części zamiennych, telematyce (zdalnej komunikacji z pojazdem), Klauzuli Napraw gwarantującej równowagę rynkową oraz rozporządzeniom mającym wpływ na Niezależny Rynek Motoryzacyjny.

 - Cieszę się, że udało się zgromadzić tak wiele osób ze środowiska niezależnego rynku motoryzacyjnego w Polsce. Naszym założeniem jest wspólne wypracowanie sprawiedliwych zasad wolnej konkurencji oraz gwarantowanie konsumentom wolności wyboru na rynku motoryzacyjnym. Zapewne producenci samochodów wymagają wsparcia, ale z całą pewnością nie kosztem niezależnego rynku motoryzacyjnego, a w efekcie kierowców – podkreślił Alfred Franke, Prezes SDCM.

Podczas konferencji wskazano na największe zagrożenia dla niezależnego rynku; ograniczony dostęp do telematyki, nieprzestrzeganie prawa do swobody wyboru miejsca serwisowania samochodu w okresie gwarancji, ograniczony dostęp do informacji technicznej, utrudnioną identyfikację części oraz brak dostępu do części zmonopolizowanych przez producentów samochodów.

Niezwykle istotne jest podjęcie działań mających na celu zwiększenie skuteczności egzekwowania prawa, by małe i średnie przedsiębiorstwa oraz konsumenci mogli liczyć na wsparcie w dochodzeniu swoich praw, a dzięki temu niezależne warsztaty mogły oferować swoje usługi zgodnie z zasadami wolnej i sprawiedliwej konkurencji.

Inicjatywa utworzenia ogólnoeuropejskiego systemu powiadamiania ratunkowego eCall jest bardzo słuszna, jednak obecne systemy telematyczne oferowane w pojazdach mają charakter zamknięty, a dostęp do informacji ma wyłącznie producent danego samochodu.

Niezbędne jest zatem wprowadzenie takich rozwiązań legislacyjnych, które pozwolą na otwartość systemów operacyjnych samochodów, do których równy dostęp będą mieli wszyscy uczestnicy rynku motoryzacyjnego. W ten sposób będzie możliwa gwarancja wolnej i uczciwej konkurencji.

 - Pojazd musi być zaopatrzony w interoperacyjną, ustandaryzowaną, bezpieczną i ogólnodostępną platformę pokładową – podkreślił Henry Wasung z FIGIEFA.

Podczas konferencji odbyła się debata pomiędzy producentami i dystrybutorami. Dotyczyła ona m.in. aspektów z zakresu zagrożeń dla niezależnego rynku motoryzacyjnego w kontekście wcześniej poruszanych zagadnień. Najwięcej uwagi skupiono na kwestii handlu w Internecie. Podkreślano, iż stanowi on dużą szansę dla rozwoju wolnego rynku. Jednak w obecnym kształcie, gdzie serwisy aukcyjne zalane są ofertami części używanych i to tych, które należą do części mających wpływ na bezpieczeństwo nie jest to najlepszym kierunkiem rozwoju.

 źródło: SDCM

 

Zobacz podobne artykuły:

Alfa Romeo - nazwa Milano już była
kalendarz 24/04 2024

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
kalendarz 23/04 2024

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 VW R – oddzielną marką?
kalendarz 21/04 2024

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.