Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Paliwo z powietrza, wody i ekologicznego prądu
kalendarz 17/11 2014

Paliwo z powietrza, wody i ekologicznego prądu

Warsztat / Technika

Kolejny projekt Audi w dziedzinie rozwoju paliw neutralnych pod względem emisji CO2.

W Dreźnie otwarta została pilotażowa wytwórnia, w której z wody, dwutlenku węgla i ekologicznego prądu, wytwarzane będzie paliwo e-diesel. Wytwórnia stworzona została przez firmę sunfire, funkcjonująca w oparciu o zasadę Power-to-Liquid, jako surowce wykorzystuje dwutlenek węgla, wodę i prąd. Dwutlenek węgla jest pozyskiwany z powietrza metodą Direct-Air-Capturing opracowaną przez szwajcarskiego partnera koncernu z Ingolstadt - firmę Climeworks.

W osobnym procesie elektrolizy przeprowadzanej przy pomocy prądu ekologicznego, woda rozkładana jest na wodór i tlen. Następnie wodór reaguje z dwutlenkiem węgla w dwóch procesach chemicznych przeprowadzanych w temperaturze 220 stopni Celsjusza, pod ciśnieniem 25 barów. W ich efekcie powstaje energetyczna ciecz, składająca się z węglowodorów, tzw. Blue Crude. Efektywność tego procesu sięga 70 proc.

Pilotażowa wytwórnia, która powstała na terenach firmy sunfire w Dreźnie-Reick, w pierwszej fazie rozwoju będzie produkować ok. 160 litrów Blue Crude dziennie. Z tego nawet 80 proc. można zamienić w syntetyczne paliwo diesla. Paliwo to – Audi e-diesel – nie zawiera siarki i aromatów oraz charakteryzuje się wysoką liczbą cetanową, jest więc łatwopalne. Jego właściwości chemiczne pozwalają na mieszanie go z tradycyjnym olejem napędowym w każdej proporcji.

Uruchomienie tej wytwórni poprzedzone było ponad dwuletnią fazą badań i przygotowań. W efekcie połączono dwie innowacyjne technologie. Z jednej strony z powietrza odzyskiwany jest dwutlenek węgla, a z drugiej strony metoda Power-to-Liquid służy do produkcji syntetycznego paliwa. Przypomnijmy, że Audi od 2009 r. angażuje się w prace nad stworzeniem paliw neutralnych pod względem emisji CO2. Wytwórnia e-gazu Audi w dolnosaksońskim miasteczku Werlte produkuje na podobnej zasadzie syntetyczny metan (e-gaz Audi), który kierowcy Audi A3 Sportback g-tron mogą kupować korzystając ze specjalnej karty do tankowania. Ponadto, wspólnie z francuskim przedsiębiorstwem Global Bioenergies, koncern z Ingolstadt prowadzi badania w zakresie produkcji syntetycznej e-benzyny Audi, a z amerykańskim przedsiębiorstwem Joule projekt, w ramach którego z pomocą mikroorganizmów produkowane jest syntetyczne paliwo e-diesel Audi i e-etanol Audi./oprac. ns/

 

Zobacz podobne artykuły:

Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa
kalendarz 04/04 2024

Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.04

Rozwiązanie wydłuża też żywotność silnika.
Honda pracuje nad wodorem 
kalendarz 29/01 2024

Honda pracuje nad wodorem 

Warsztat / Technika

2024.01.29

Honda dąży do osiągnięcia w roku 2050 neutralności węglowej wszystkich produktów i działań korporacyjnych, w które jest zaangażowana.
Miarodajna metoda na obliczenie spalania paliwa w samochodzie
kalendarz 29/01 2024

Miarodajna metoda na obliczenie spalania paliwa w samochodzie

Warsztat / Porady

2024.01.29

Obliczanie zużycie paliwa.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.