Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Opony zimowe? Nie ma na co czekać ze zmianą
kalendarz 18/11 2016

Opony zimowe? Nie ma na co czekać ze zmianą

Warsztat / Bezpieczeństwo / Eksploatacja / Porady / slider

Mieliśmy niedawno mróz i śnieg a dopiero niecała połowa kierowców jeździ na oponach zimowych lub całorocznych.

W naszym kraju każdego dnia ma miejsce 90 wypadków drogowych i ponad 1200 kolizji. Nikt nie chce być jednym z poszkodowanych. Dlatego tym bardziej ważne jest ażeby nasz samochód był odpowiednio przygotowany do zimowej zmiany pogody. Tak jak w ostatni weekend.

Jednym z istotnych elementów mających wpływ na bezpieczna jazdę w okresie zimy jest sezonowa zmiana opon. Opony są kluczową częścią samochodu. Dotykają jezdni powierzchnią równą pocztówce. Dlatego to od ich jakości i sprawności zależy bezpieczeństwo podróżujących. Nieistotne, jak mocny czy duży jest samochód, czy ma napęd na jedną oś czy na cztery koła. W taką pogodę jak teraz, nawet kiedy śnieg na chwilę stopnieje, opona zimowa jest bezpieczniejszym rozwiązaniem niż letnia.

Dlaczego nie warto czekać do pierwszego śniegu ze zmianą opon na zimowe?

Testy wskazują, że w temperaturach od 7-10 st. C i niżej, w warunkach późnej jesieni i nawet bezśnieżnej zimy samochód z oponami zimowymi jest bezpieczniejszy. Badania w Belgii pokazały, że pojazd wyposażony w opony zimowe jadący z prędkością 90 km/h po mokrej nawierzchni, przy temperaturze 2 st. C zatrzyma się o 11 metrów bliżej niż pojazd na letnich oponach. To są ponad 2 długości samochodu średniej klasy. Na śniegu różnica przy prędkości 50 km/h to aż 31 metrów na korzyść opon zimowych.

O właściwościach opony zimowej stanowi połączenie specjalnych mieszanek i wzorów bieżnika zaprojektowanych z myślą o warunkach jesienno-zimowych. Mieszanki opon zimowych są bardziej miękkie – ok. 60 st. w skali Shore’a, dlatego mają lepszą przyczepność w chłodne dni na suchej drodze, w deszczu i szczególnie na śniegu. Opony letnie natomiast muszą być twarde, żeby wytrzymywać wysokie letnie temperatury. Ich twardość to w zależności od producenta ok. 70 i więcej stopni Shore’a. A kiedy temperatura spada poniżej ok. 7 stopni Celsjusza, ta mieszanka jeszcze twardnieje i ma niemal twardość plastiku. To drastycznie zmniejsza przyczepność samochodu i wydłuża drogę hamowania.

droga_hamowania_pzpo-jpgSkąd taka różnica? Mieszanka opon zimowych zawiera więcej naturalnej gumy i krzemionki, dzięki czemu nie twardnieje przy niższych temperaturach, co znacznie podnosi bezpieczeństwo jazdy nawet wtedy, gdy na drodze nie zalega śnieg. Tym bardziej na drodze zaśnieżonej opony zimowe poradzą sobie zdecydowanie lepiej niż opony letnie. Kolejna przewaga opon zimowych nad letnimi to bieżnik, który ma liczne wzory i nacięcia oraz szerokie rowki. To pozwala oponom zimowym lepiej wgryzać się w drogę oraz skutecznie odprowadzać wodę, śnieg oraz błoto pośniegowe spod kół. Opony zimowe są zawsze oznaczone symbolem płatka śniegu na tle góry . Tylko opona, która przeszła homologację zimową może mieć ten symbol. Spotykany wciąż dawny symbol M+S oznacza jedynie, że opona ma bieżnik śniegowo-błotny, ale nie zimową mieszankę gumy. Pamiętajmy, że nawet kiedy temperatura jest powyżej 7 st. C., droga hamowania pojazdu na mokrej powierzchni przy oponach zimowych jest krótsza, niż przy oponach letnich. I to o całą długość samochodu.

Trzeba również pamiętać o kontrolowaniu stanu technicznego ogumienia, poziomu ciśnienia i wysokości bieżnika. Ma to bezpośredni wpływ na przyczepność naszego samochodu i jego drogę hamowania./oprac. ns/

Grafika: PZPO

Zobacz podobne artykuły:

Napęd 4x4 nie skraca drogi hamowania na oblodzonej nawierzchni
kalendarz 17/12 2017

Napęd 4x4 nie skraca drogi hamowania na oblodzonej nawierzchni

Warsztat / Porady

2017.12.17

Część kierowców posiadających SUV-y z napędem 4x4 uważa, że podczas zimy poradzą sobie bez opon zimowych, czy całorocznych z homologacją zimową.
Używana instalacja LPG - czy wolno i dlaczego nie?
kalendarz 15/12 2017

Używana instalacja LPG - czy wolno i dlaczego nie?

Warsztat / Porady

2017.12.15

W dyskusjach prywatnych i internetowych często spotykamy się z zaskoczeniem rozmówców w reakcji na informację, że używanej instalacji gazowej nie można przełożyć z jednego samochodu do drugiego.
Zanim nadejdzie prawdziwa zima sprawdź akumulator
kalendarz 09/12 2017

Zanim nadejdzie prawdziwa zima sprawdź akumulator

Warsztat / Porady

2017.12.09

Sprawdzenie akumulatora jest niezbędnym elementem przygotowań auta do zimy.
Najnowsze artykuły:
Rajd Dakar 2018 – etap 13.

Rajd Dakar 2018 – etap 13.

Wiadomości / Moto sport

2018.01.21

Przygoński i Giemza awansują.
Będzie Lexus LC - kabriolet

Będzie Lexus LC - kabriolet

Wiadomości / News

2018.01.20

Brytyjski magazyn Auto Express, powołując się na źródło wewnątrz firmy, informuje, iż zapadła już decyzja o opracowaniu wersji flagowego coupe Lexus LC z otwieranym dachem.
Rajd Dakar 2018 – etap 12.

Rajd Dakar 2018 – etap 12.

Wiadomości / Moto sport

2018.01.20

Przygoński utrzymuje szóste miejsce.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.