Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Opel Corsa 1.0 Turbo – Mieszczuch
kalendarz 12/12 2016

Opel Corsa 1.0 Turbo – Mieszczuch

Testy / Opel

Jeden z najpopularniejszych Opli w nowej odsłonie i z nowym silnikiem.

Gdy zaprezentowano piątą generację Corsy, od razu przychodziło na myśl słowo: lifting. Patrząc na sylwetkę auta, można odnieść wrażenie, że producent tak zmieniał ażeby zmienić niewiele. Najbardziej rozpoznawalnym nowym elementem jest przód pojazdu, nawiązujący stylem do modelu Adam. Z tyłu natomiast uwagę zwracają nieco nadwymiarowe klosze świateł. Boczna linia nadwozia pozostała praktycznie bez zmian.

oryg_foto-2-jpgNowocześnie zaprojektowano wnętrze Corsy, należące jednocześnie do najbardziej przestronnych w tym segmencie. Centralnym elementem deski rozdzielczej jest nowy zestaw wskaźników. Ponadto nowością jest 7-calowy kolorowy wyświetlacz dotykowy, będący częścią opcjonalnego systemu multimedialnego IntelliLink. Dodatkowo fortepianowa czerń na desce rozdzielczej. Na liście wyposażenia standardowego znalazł się tryb City (z wyjątkiem wersji z kamerą Opel Eye) oraz system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu. Dostępny jest również asystent parkowania, który rozpoznaje wolne miejsce na parkingu i automatycznie parkuje pojazd. Układ ten obejmuje system ostrzegania o obecności innego pojazdu w martwym polu, którego ultradźwiękowe czujniki informują kierowcę o zagrożeniu kolizją również podczas zmiany pasa ruchu. Bezpieczeństwo prowadzenia samochodu podnoszą takie elementy, jak przednia kamera Opel Eye drugiej generacji z funkcją rozpoznawania znaków drogowych, asystent pasa ruchu, asystent świateł drogowych, układ monitorowania odległości od poprzedzającego pojazdu i system ostrzegający o zagrożeniu kolizją czołową. Oprócz tego,  Corsa może zostać wyposażona w biksenonowe reflektory.

Powodem do narzekań może być natomiast pojemność bagażnika, która wynosi 285 litrów. W segmencie B normą stała się wartość 300 l, jak w przypadku np. Citroena C3, czy Seata Ibiza. Po złożeniu tylnych siedzeń w Corsie, powstaje próg. Rozwiązaniem może być w tej sytuacji podwójna podłoga bagażnika (dopłata 50 zł), która likwiduje problem nierównej powierzchni. Dziwić może z pewnością konieczność dopłaty (400 zł) za niesymetrycznie składane tylne siedzenia (!?).

Nowością jest 3-cylindrowy benzynowy silnik 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo, występujący w dwóch wariantach mocy - 90 i 115 KM. Testowy  samochód napędzany był mocniejszym silnikiem. Trzeba przyznać, że jednostka ta dobrze sobie radzi  podczas codziennej eksploatacji. Litrowy silnik dość szybko „wchodzi” na obroty, w czym pomaga również właściwie zestopniowana 6-biegowa przekładnia manualna. Wartość 170 Nm momentu obrotowego dostępna jest już od 1800 obr./min. Szósty bieg na pewno przyda się podczas jazdy poza miastem. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym pozostaje na poziomie ok. 6,0 l/100 km.

oryg_foto-3-jpgDodajmy, że gama silników benzynowych obejmuje także 4-cylindrowe jednostki 1.2 i 1.4. Nowością jest turbodoładowany silnik 1.4 o mocy 100 KM, rozwijający 200 Nm momentu obrotowego w przedziale 1850–3500 obr./min. Jest to najwyższa wartość momentu w obecnie dostępnej gamie jednostek napędowych Corsy. Silniki wysokoprężne montowane w Corsie to zmodyfikowane jednostki 1.3 CDTI o mocy 75 i 95 KM. Jak zapewnia producent, najoszczędniejsza wersja Corsy - z dieslem o mocy 95 KM, 5-biegową przekładnią manualną i systemem odzyskiwania energii hamowania - pozwala uzyskać zużycie paliwa nawet 3,2 l/100 km w cyklu mieszanym. Postaramy się to sprawdzić podczas testu takiej wersji.

W podwoziu Corsy nie ma ani jednego elementu pochodzącego z poprzedniej wersji tego modelu. Stabilność podczas jazdy na wprost i pokonywania zakrętów wzrosła dzięki obniżeniu środka ciężkości o 5 mm, co miało wpływ na prowadzenie. Istotnie samochód nie wykazuje przechyłów, przy czym sztywniej zestrojone zawieszenie nie przyczynia się do pogorszenia komfortu jazdy.

Corsa może nie wyróżnia się niczym szczególnym na tle swoich rywali, ale jest autem, które nie ma również poważnych mankamentów. Przestronne i solidnie wykończone wnętrze, niskie zużycie paliwa i dobry komfort.

Norbert Szwarc
Foto: autor

Podstawowe parametry techniczne Opla Corsy 1.0 Turbo:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość) - 4021/1746/1481 mm
Silnik: benzynowy, 3-cylindrowy
Pojemność: 999 cm3
Moc maksymalna: 115 KM przy 5000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 170 Nm przy 1800 obr/min
Osiągi (0-100 km/h) – 10,3 s.
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Zużycie paliwa (średnie) – 5,3 l/100 km
Pojemność bagażnika: 285-1120 l
Pojemność zbiornika paliwa: 45 l

Cena od: 42 700 zł (wersja 5-drzwiowa 1.2 70 KM Essentia)
Cena auta testowego: 69 250 zł (wersja Cosmo)

Zobacz podobne artykuły:

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
kalendarz 04/04 2024

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia

Testy / Testy

2024.04.04

Testowany przez nas Volkswagen Caddy to nie tyle prosty samochód użytkowy ile dobrze wykończone i wyposażone auto rodzinne. O jego zaletach mogliśmy przekonać się podczas tygodniowego testu.
Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie
kalendarz 22/09 2023

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie

Testy / Testy

2023.09.22

Duży SUV napędzany trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5-litra, który na dodatek współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi? Czy coś nas jeszcze jest w stanie zaskoczyć?
Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl 
kalendarz 22/09 2023

Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl 

Testy / Testy

2023.09.22

Opel potrzebował tego modelu. Oryginalne auto ma okazać się punktem zwrotnym w historii niemieckiej marki. Czy gruntowna zmiana designu przyniesie pożądane skutki?
Najnowsze artykuły:
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.