Nissan X-Trail Tekna 1.6 dCi - POWIĘKSZONY QASHQAI
Nissan to marka mająca duże doświadczenie w tworzeniu aut z napędem na cztery koła. Czy nowy model X-Trail umocnił pozycję japońskiego koncernu na rynku? Jaki jest Nissan X-Trail? To auto bez dwóch zdań mające prawo podobać się. Sylwetka charakteryzuje się smukłymi i eleganckimi liniami. Sprawia wrażenie lekkiej, ale i solidnej zarazem. Kusi także różnymi detalami, takimi jak oprawy reflektorów czy nową świetlną sygnaturą pozwalającą rozpoznać nowego Nissana X-Trail nawet w ciemności. Także tył przyciąga wzrok, światłami mającymi kształt bumerangu. Z boku mocno zarysowane nadkola, opadająca linia dachu czy głębokie przetłoczenia na błotnikach wraz ze wznoszącą się dolną krawędzią szyb bocznych czynią go na wzór DNA crossoverów Nissana. Jednak pomimo opływowych kształtów japoński producent nie chciał ograniczyć zdolności terenowych pojazdu.
Nissan X-Trail jest o 17 mm dłuższy od poprzednika (4643 mm), zaś jego prześwit zwiększono o 76 mm. Jak nie trudno sobie wyobrazić miało to wpływ na otrzymanie przestonnego wnętrza. Auto także lepiej prowadzi się. Jest 30 mm szersze oraz 5 mm niższe. Taki sam pozostał natomiast jego prześwit i wynosi 210 mm. Podczas pracy nad obecnym modelem dużą uwagę poświęcono zmniejszeniu masy własnej. Udało się to aż o 90 kg i co jest sukcesem - pomimo większych gabarytów pojazdu.
Więcej komfortu i jakości Nie tylko z zewnątrz auto przeszło dużą metamorfozę. Także wnętrze oferuje obecnie wyższy komfort i jakość wyglądając przy tym bardzo atrakcyjne. Deska rozdzielcza prezentuje się nowocześnie, a zarazem estetycznie. Przypomina jednocześnie te stosowane w innych modelach Nissana. Pomiędzy dwiema głównymi tarczami zestawu wskaźników znajduje się duży, pięciocalowy, kolorowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości. Można z niego odczytać m.in. wskazania dotyczące średniej i aktualnej prędkości, wskazówki systemu nawigacji, informacje o odtwarzanych audycjach lub nagraniach. Poinformuje on nas również o znakach drogowych, możliwości ekonomicznej jazdy czy wreszcie pokazuje ustawienie rozkładu momentu napędowego w trybie 4WD. W konsoli centralnej umieszczony został system NissanConnect z siedmiocalowym ekranem. Umożliwia on współpracę chociażby ze smartfonem i możemy przy okazji korzystać z szeregu aplikacji muzycznych, społecznościowych, rozrywkowych oraz związanych z podróżowaniem. Oczywiście auto wyposażone zostało w nawigację satelitarną, która umożliwia korzystanie z funkcji GoogleTM. Możemy korzystać z funkcji informującej nas o prognozie pogody, lokalizacji stacji paliw, hoteli czy restauracji. Funkcja send-to-car pozwala kierowcy zaplanowanie trasy podróży w domu oraz przesłanie wskazówek dojazdu jednym kliknięciem do systemu NissanConnect. Wspomnieć należałoby również o module Bluetooth, dzięki któremu możliwy jest odbiór transmisji strumieniowej audio oraz integracja z telefonem komórkowym.
W porównaniu do poprzedniego modelu dostrzegalny jest skok jakościowy, jeśli chodzi o jakość zastosowanych materiałów. Wnętrze wykończone zostało chromem, lakierem fortepianowym czy skórą z kontrastującymi przeszyciami. Podczas projektowania X-Traila zadbano o wiele najdrobniejszych szczegółów. Takich, jak choćby bagażnik. Nie chodzi mi nawet o to, jaką wielkością dysponuje (550 litrów), ile o fakt zbudowania zaczepów na ściankach bocznych. Pozwoliło to uzyskanie uniwersalności. Możemy posługując się jedną ręką, podzielić przestrzeń bagażową na górną i dolną strefę. Nośność półki w najwyższym położeniu wynosi 10 kilogramów, w środkowym położeniu 75 kilogramów. To daje nam możliwość dowolnej aranżacji przestrzeni bagażowej.
Mocny punkt Przejdźmy jednak do rzeczy najważniejszych, czyli do napędu oraz zawieszenia. Nissan X-Trail może być również oferowany z napędem jedną oś. Do testów otrzymaliśmy jednak auto napędzane napędem na obie osie. To mocny punkt auta, możemy powiedzieć że jest zaawansowany oraz sterowany elektronicznie pokrętłem umieszczonym w konsoli centralnej. Umożliwia ono odpowiedni wybór między napędem na jedną oś, trybem Auto lub Lock, czyli stałym napędem na cztery koła. Wybierając tryb Auto prędkość obrotową silnika i moment obrotowy, starają się przewidzieć poślizg kół i odpowiednio rozdzielić moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną osią. System ten działa do prędkości 80 km/h. Gdy jednak przekroczymy tą prędkość system będzie reagował na buksowanie kół. Wówczas w zależności od potrzeb dołączany jest tylny napęd. Oczywiście istnieje również taka możliwość, aby podczas poruszania się w trudniejszych warunkach i niskiej prędkości włączyć tryb Lock, czyli stały napęd na cztery koła.
Nissan X-Trail posiada również coś, co ma znaczący wpływ na zapewnienie jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa oraz komfortu. Mam na myśli system aktywnej kontroli zawieszenia. Składa się on z aktywnej kontroli ruchów nadwozia, które monitoruje nawierzchnię w celu wykrycia nierówności na drodze, która mogłaby mieć negatywny wpływ na stabilność pojazdu. Gdyby jednak taka sytuacja zaistniała, wówczas sterując pracą amortyzatorów kompensuje ewentualne przechyły. Wspomnieć należy o aktywnym hamulcu silnikowym. Pomaga on zapanować nad mocą i sterowalnością przekładni Xtronic. Dzieje się tak w wyniku hamowania silnikiem przy pokonywaniu zakrętów oraz podczas wytracania prędkości. Zapewnia to lepsze panowanie nad pojazdem w trakcie hamowania, czy mniej intensywne wykorzystywanie hamulców w trakcie pokonywania zakrętów, wreszcie skuteczniejsze zatrzymywanie pojazdu. Trzeci system jest bardzo popularny ostatnimi czasy. Mowa o aktywnej kontroli toru jazdy. Przyhamowuje on poszczególne koła, aby zapobiec podsterowności i pomóc kierowcy utrzymać bezpieczny tor jazdy podczas pokonywania zakrętów. Ostatnim systemem jest system wspomagania ruszania pod górę. Nissan X-Trail prowadzi się bardzo pewnie, zachowując się neutralnie.
Jedyne zgrzyty... Pod maską testowanego auta znajdował się silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 litra dysponujący mocą wynoszącą 130 KM. Co do samej jednostki napędowej...Wyraźnie brakuje na rynku możliwości wybrania modelu z mocniejszym dieslem. Jazdy autem pokazały, że z jednej strony Nissan X-Trail zapewnia oszczędną jazdę (zużycie paliwa w granicach 7 litrów w mieście), zaś z drugiej strony poniżej 2000 obr./min jest ospały. Dodatkowo wadą jest fakt, że automatyczna skrzynia biegów występować może jedynie w aucie z napędem na jedną oś. Koniec końców Nissan X-Trail to ciekawe auto, które oprócz tego że prezentuje się niebanalnie, to zapewnia komfort podróżowania, rozwiązania techniczne i przestronne wnętrze. Jedynymi zgrzytami wydaje się oferta silnikowa, która powinna zawierać mocniejszego diesla oraz brak skonfigurowania automatycznej skrzyni biegów wraz z napędem na obie osie. Jednak pomimo wszystko, jeżeli szukacie klasycznego SUV-a to warto zainteresować się ofertą Nissana. Paweł Pusz
Zalety auta: -atrakcyjna sylwetka -dobre właściwości terenowe -komfort -wyposażenie -oszczędny silnik Wady auta: -brak mocniejszego diesla w ofercie -automatyczna skrzynia biegów możliwa jest tylko w aucie z napędem na jedną oś Podstawowe parametry techniczne Nissana X-Traila Tekna 1.6 dCi 130 KM: Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4640/1820/1710 mm Silnik: wysokoprężny Pojemność: 1598 cm3 Moc maksymalna: 130 KM przy 4000 obr./min Maksymalny moment obrotowy: 320 Nm przy 1750 obr./min Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna Napęd: 4x4 Osiągi (0-100km/h): 10,5 s Prędkość maksymalna: 188 km/h Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 6,2/4,8/5,3 l Pojemność bagażnika: 550 l Pojemność zbiornika paliwa: 60 litrów Waga: 1535 kg Cena: od 96 400 zł (wersja Vista) Cena auta testowego: 136 900 [gallery ids="56024,56025,56026,56027,56028,56029,56030,56031,56032,56033,56034,56035,56036,56037,56038,56039,56040,56041,56042,56043,56044,56045,56046"]Zobacz podobne artykuły:
Nissan Qashqai facelifting 2025 - Przed premierą
Prezentacje / Nowości
2024.04.08
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28
Elektryzujące oferty wyprzedażowe Nissana ARIYA
Wiadomości / News
2024.02.29
Firmy z branży
P.P.U.H. "J.M.MAZUR" Sp. z o.o. Wałbrzych
ul. Noworudzka 4AAlfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22