Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Nissan Juke 1.2 DIG-T – Kontrowersyjny?
kalendarz 09/08 2018

Nissan Juke 1.2 DIG-T – Kontrowersyjny?

Testy / Nissan

Jaki koncept towarzyszył powstaniu Juke? Trudno powiedzieć. W każdym razie, designerom Nissana wyszło bardzo kontrowersyjne auto. No bo bez kontrowersji nie da się połączyć crossovera z coupe. Juke nie jest brzydki. Wielu osobom może podobać się, szczególnie kobietom. Jest po prostu  oryginalny.

Pierwsze projekty niecodziennego crossovera ujrzały światło dzienne w 2009 roku. Gotowy produkt poznaliśmy w Genewie w 2010 roku. Bardzo szybko okazało się, że „to” się jednak sprzeda. Świat jednak czekał na takiego ,,dziwaka”. Ba, Juke sprzedawał się na tyle dobrze, że w 2014 roku doczekał się liftingu, a rok później wersji Nismo.

Lifting, choć niezbyt głęboki nieco poprawił wygląd samochodu. Zmieniło się bowiem to, co od razu rzuca się w oczy, czyli pas przedni. Po 2014 roku Juke ma już nową atrapę, lampy w technologii LED, nowy zderzak. Ale najważniejsza zmiana, to silnik. Jednak o tym potem….

Crossover i coupe w jednym? Da się!
Jak już wspominałem na wstępie, dla mnie Juke to swoista fuzja crossovera i coupe. Ze wszystkimi wadami i zaletami. Co ma Juke z crossovera? Zasadniczo, mocny, do bólu wyrazisty przód i wysokie zawieszanie. I ono właśnie doskonale sprawdza się mieście. Szturmowanie krawężników, nierówności, tory tramwajowe? Żaden problem. Niestety tył, który kojarzy mi się z autami sportowymi, choć wygląda nieźle jest sporym utrapieniem dla pasażerów tylnej kanapy. Krótko mówiąc, brak na niej miejsca. O ile nogi mieszczą się bez kłopotu, o tyle głowy szczególnie u wyższych osobników z gatunku homo sapiens sapiens, już niekoniecznie.

Oczywiście, z przodu takich problemów niema. Powiem więcej, przednie fotele nie dość, że wygodne to jeszcze nieźle „na bokach” trzymają. Nie ma też kłopotu z zajęciem miejsca. A jak już za kierownicę wsiądziemy, to na pewno nie będziemy rozczarowani. Wygląd kokpitu jest bez zarzutu. Deska, to z jednej strony finezja i sportowe wyrafinowanie. Z drugiej zaś – ergonomia i komfort użytkowania.

Panel środkowy to spory wyświetlacz do nawigacji i nieco mniejszy od klimatyzacji. Pod nimi i obok kilka niezbędnych pokręteł i przełączników. Bez przesady w żadną stronę. Lewarek zmiany biegów umieszczono na metalowej bańce przypominjącej zbiornik paliwa; motocykla. Co ciekawe, jest on malowany w tym samym kolorze, co nadwozie. Zresztą, Japończycy zagrali we wnętrzu Juke kolorami. Kolorowy lakier widać i na desce i na drzwiach. Do tego na fotelach pomiędzy stebnówkami (oczywiście w kolorze nadwozia) są kolorowe wstawki. Cieszy oko, świetnie wygląda.

Bagażnik, to trochę na tak, a trochę na nie. Otóż, w konfiguracji 4 jest niestety niezbyt okazały. 380 litrów to takie minimum. Do tego bardzo wysoki próg załadowczy. Po złożeniu kanapy mamy za to akceptowalne 1190 litrów.  

Słów kilka o jednostce napędowej
Otóż, po liftingu w 2014 pod maską Juke zagościł nowy, mniejszy motor z serii DIG-T o pojemności 1,2 litra i mocy 115 KM (dostępnych od 4500 obrotów). Jednostka generuje 180 Nm (dostępnych już od 2000 obrotów), co pozwala na rozpędzenie auta do prawie 180 km/h i osiągnięcie 100 km/h w około 10,7 sekundy. Parametry, nie powalają, ale do spokojnej jazdy w mieście – wystarczą. Według danych producenta, Juke 1,2 zasysa odpowiednio 5,6 litra średnio, 4,9 w trasie i 6,9 w mieście. Tyle teorii. Praktyka: 7,4 w mieście, 5,5 w trasie i około 6,2 litra średnio.

Prowadzenie adekwatne do jednostki napędowej. Autem da się jechać dynamicznie. Wszak maksymalny moment jest dostępny już od 2 tys. obrotów. Ale każde większe szaleństwo kończy się podsterownością. Oczywiście, doskonale radzi sobie z nią kontrola trakcji, ale… Teraz słów parę o przycisku D-Mode. Teoretycznie steruje on ustawieniami auta. Do wyboru mamy trzy tryby: Normal, Sport i Eco. A teraz, dlaczego użyłem sformułowania teoretycznie. Otóż różnica w zachowaniu auta na każdym z ustawień jest omalże niezauważalna.

Zawieszenie, w moje opinii jest nieco zbyt twarde. Jazdę po nierównościach czujemy i słyszymy. Wiem wiem, Juke to crossover, ale mógłby być bardziej „smooth”. Za to układ kierowniczy – bez zarzutu. Precyzyjny i bezpośredni. Skrzynia biegów, a właściwie jej działanie, to kolejny atut auta. 6.przełożeniowy manual pracuje precyzyjnie i bez oporów. I dzielnie wspiera jednostkę napędową.

Jaki jest zatem Juke? Hm, na pewno oryginalny. O i jeszcze kontrowersyjny. Może nawet nieco dziwny. Jedno jest pewnie. Na pewno jest inny! I choć to crossover, w teren zdecydowanie nie pasuje. Za to do miasta, i owszem…
Paweł Pusz

Zalety auta:
– ciekawe wnętrze
– wygląd (!)
– nareszcie dobry i ekonomiczny (w miarę) motor

Wada auta:
– mały bagażnik
– mało miejsca na tylnej kanapie

Podstawowe parametry techniczne Nissan-Juke-1.2-DIG-T:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4136/1765/1565/2530
Silnik: benzynowy wsparty turbiną
Pojemność: 1197 cm3
Moc maksymalna: 115 KM przy 4500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 190 Nm. od 2000 obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: manualna 6 przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 10,8 s
Prędkość maksymalna:  180 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 6,9/4,9/5,6
Pojemność bagażnika:380l
Pojemność zbiornika paliwa 46 l
Cena auta: od 50 700 zł
Cena wersji testowej: od 62 100 zł

 


Tagi:
Nissan Juke 1.2 DIG-T, test Nissan Juke, test Juke, test Nissan, Nissan Juke

Zobacz podobne artykuły:

Renault Scenic 1,2 TCe 130KM - Do granic downsizingu
kalendarz 24/09 2018

Renault Scenic 1,2 TCe 130KM - Do granic downsizingu

Testy / Testy

2018.09.24

Historia minivana Renault oficjalnie zaczyna się w 1996 roku. Pierwsza generacja Scenica okazała się hitem. Auto było komfortowe, pakowne i urodziwe. A do tego właściwie nie miało konkurencji. Od tamtej pory wiele się zmienił...
MINI JCW Countryman 231 KM 8 AT – Wesoły „Wieśniak”
kalendarz 20/09 2018

MINI JCW Countryman 231 KM 8 AT – Wesoły „Wieśniak”

Testy / Testy

2018.09.20

Małe, pudełkowate auto pojawiło się na drogach w 1959 roku. Ale jego koncepcję, jeszcze jako The Orange Box dwaj panowie: Alec Issigonis i Jack Daniels stworzyli w 1957 roku. Potem było tylko pasmo sukcesów.
Renault Megane Grandcoupe 1,2 TCe 130 KM EDC7 – Jak nie Coupe
kalendarz 19/09 2018

Renault Megane Grandcoupe 1,2 TCe 130 KM EDC7 – Jak nie Coupe

Testy / Testy

2018.09.19

Megane ma już ponad 20 lat. Najpopularniejszy francuski kompakt debiutował w 1995 roku. W 2016 poznaliśmy jego IV generację. Sporym zaskoczeniem był fakt, że wśród wersji nadwoziowych zabrakło typowego sedana. Zastąpił do gra...
Najnowsze artykuły:
Nowy Autoryzowany Serwis Mercedes-Benz w Warszawie

Nowy Autoryzowany Serwis Mercedes-Benz w Warszawie

Wiadomości / News

2018.10.17

Najnowszą placówką serwisową Mercedesa jest stacja Autoreduta na warszawskim Mokotowie.
Skoda Scala zastąpi Rapida

Skoda Scala zastąpi Rapida

Wiadomości / News

2018.10.17

Skoda ujawniła nazwę nowego kompaktowego modelu.
Mitsubishi Lancer EVO IX

Mitsubishi Lancer EVO IX

Moto fanatyk

2018.10.16

Tego auta nikomu nie trzeba przedstawiać.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.