Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Napęd 4x4 nie skraca drogi hamowania na oblodzonej nawierzchni
kalendarz 17/12 2017

Napęd 4x4 nie skraca drogi hamowania na oblodzonej nawierzchni

Bezpieczeństwo / Porady

Część kierowców posiadających SUV-y z napędem 4x4 uważa, że podczas zimy poradzą sobie bez opon zimowych, czy całorocznych z homologacją zimową.

Napęd na wszystkie koła ma ich uchronić przed niebezpieczeństwami zimowych dróg i zagwarantować przyczepność niezależnie od warunków pogodowych. Nic bardziej mylnego – napęd 4x4 daje przewagę głównie przy przyspieszaniu. Hamowanie, czy jazda w zakręcie są nawet trudniejsze niż w zwykłej osobówce ze względu na większą masę i wyżej położony środek ciężkości. Jazda na oponach nieprzystosowanych do warunków klimatycznych to hazard z życiem - raport Komisji Europejskiej dowodzi, że używanie opon zimowych zmniejsza ryzyko wypadku aż o 46 proc.

Na poślizgi na mokrych i oblodzonych nawierzchniach w zimie jest tylko jedno lekarstwo: homologowane opony zimowe lub całoroczne. Napęd 4x4 nie poprawia osiągów auta podczas hamowania na śliskiej nawierzchni, nie jest również remedium na groźne zjawisko aquaplaningu. Najprostszy sposób na zwiększenie bezpieczeństwa na drodze to odpowiedzialna jazda oraz używanie opon dostosowanych do panujących warunków.

„Warto pamiętać, że samochody typu SUV, są cięższe i mają wyżej położony środek ciężkości w  porównaniu do zwykłych aut osobowych. Tym ważniejsze jest używanie dobrej jakości opon, gdyż potrzebują odpowiedniej przyczepności na drodze – na deszczu, śniegu lub lodzie tylko opony z  homologacją zimową zapewnią wymagane parametry do bezpiecznej jazdy. Samochody wyposażone w napęd na cztery koła lepiej radzą sobie przy ruszaniu i przyspieszaniu od aut, w  których moc przenoszona jest tylko na przednią lub tylną oś. Jednak coraz bardziej popularne SUV-y nie mają dzięki temu krótszej drogi hamowania czy większej przyczepności, ani nie stają się od tego ani lżejsze. Kierowcy tych aut muszą zdawać sobie sprawę z zagrożeń, jakie niesie ze sobą jazda zimą na nieodpowiednich oponach” – podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. „Dotyczy to także właścicieli drogich SUV-ów, które są wyposażone we wszystkie możliwe systemy bezpieczeństwa – żeby poprawnie działały ich czujniki, to koła potrzebują dobrej przyczepności. Opony letnie na mokrej i śliskiej nawierzchni w niskich temperaturach mogą spowodować, że samochód stanie się niesterowny w niebezpiecznej sytuacji” – dodaje Sarnecki.

Opony z homologacją zimową są wykonane z innej mieszanki gumowej niż opony letnie, która dzięki większej zawartości naturalnej gumy i krzemionki nie twardnieje, kiedy robi się coraz chłodniej. Natomiast specjalny wzór bieżnika opon zimowych doskonale odprowadza wodę i wgryza się w śnieg, a  dzięki przestrzennym, samoblokującym się lamelom także zapewnia bezpieczeństwo na suchej drodze. Zarówno mieszanka, jak i bieżnik są kluczowymi elementami opon zimowych, które zwiększają przyczepność samochodu do jezdni, a tym samym skracają drogę hamowania.

Homologowane opony zimowe, czyli posiadające tzw. symbol alpejski  - płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich, dają większy margines bezpieczeństwa, czyli lepszą przyczepność i krótszą drogę hamowania, która często zapobiega kolizjom, a nieraz potrafi uratować życie. Opony letnie w już w temperaturach poniżej 7-10 stopni C stają się coraz twardsze i mają wydłużoną drogę hamowania w porównaniu do opon zimowych – różnica może wynieść nawet ponad 10 metrów, a to są dwie długości dużego samochodu. Na bezpieczeństwie nigdy nie warto oszczędzać. Należy pamiętać, że spotykany jeszcze symbol M+S jest tylko określeniem opon z bieżnikiem na błoto i śnieg, nadawanym uznaniowo przez producentów opon – nie mają one natomiast zimowej, bardziej miękkiej mieszanki gumowej. Samodzielnie występujący znak M+S bez symbolu alpejskiego oznacza, że taka opona nie jest ani oponą zimową, ani całoroczną, gdyż nie otrzymała homologacji zimowej.

Używanie opon zimowych skraca drogę hamowania i zwiększa przyczepność samochodu.  Przeprowadzone testy opon zimowych  pokazują, jak bardzo ogumienie adekwatne do temperatury, wilgotności i śliskości nawierzchni pomaga kierowcy w kontroli nad pojazdem i potwierdzają różnicę pomiędzy oponami zimowymi a letnimi, nie tylko na oblodzonej czy ośnieżonej, ale i na mokrej drodze:

•    Na oblodzonej drodze podczas jazdy z prędkością 32 km/h droga hamowania na oponach zimowych jest krótsza o 11 metrów w porównaniu z oponami letnimi, co odpowiada  długości dwóch aut kompaktowych

•    Na ośnieżonej drodze przy prędkości 48 km/h samochód na oponach zimowych zahamuje wcześniej niż samochód na oponach letnich aż o 31 metrów!

•    Na mokrej nawierzchni przy temperaturze +6 st. C droga hamowania samochodu jadącego na oponach letnich była dłuższa aż o 7 metrów niż samochodu na oponach zimowych. Najpopularniejsze samochody mają długość nieco ponad 4 metry. Gdy samochód na oponach zimowych bezpiecznie się już zatrzymał, auto na ogumieniu letnim jechało jeszcze z prędkością ponad 32 km/h.

•    Na mokrej nawierzchni przy temperaturze +2 st. C droga hamowania samochodu jadącego na oponach letnich była dłuższa aż o 11 metrów niż samochodu na oponach zimowych.

„Cieszy zmiana postaw kierujących – aż 78 proc. badanych popiera pomysł wprowadzenia wymogu jazdy na oponach zimowych lub całorocznych z homologacją zimową  – takie rozwiązanie prawne stosowane jest już w 26 krajach w Europie. Wzrastająca świadomość Polskich kierowców daje nadzieję na to, że coraz więcej osób będzie jeździć zimą na oponach zimowych lub dobrych całorocznych – teraz aż jedna trzecia z nich naraża siebie i innych jeżdżąc w oponach letnich zimą” – dodaje Piotr Sarnecki.

źródło: PZPO


Tagi:
opony zimowe, droga hamowania

Zobacz podobne artykuły:

Młodzi kierowcy są sprawcami co piątego wypadku na polskich drogach
kalendarz 06/08 2018

Młodzi kierowcy są sprawcami co piątego wypadku na polskich drogach

Warsztat / Bezpieczeństwo

2018.08.06

Gubi ich brak doświadczenia i brawura.
Kamperem na wakacje - ile to kosztuje. Poradnik dla początkujących
kalendarz 03/08 2018

Kamperem na wakacje - ile to kosztuje. Poradnik dla początkujących

Warsztat / Porady

2018.08.03

Podróż kamperem przez wielu jest uznawana za jeden z najlepszych sposobów na spędzenie wakacji.
Potrzebujesz duży samochód tylko na wakacje? Wypożycz go
kalendarz 30/07 2018

Potrzebujesz duży samochód tylko na wakacje? Wypożycz go

Warsztat / Porady

2018.07.30

Nie trzeba kupować dużego samochodu, jeśli potrzebujemy go tylko na wakacje. Można go wypożyczyć.
Najnowsze artykuły:
Ruszyła produkcja odświeżonej Skody Fabia

Ruszyła produkcja odświeżonej Skody Fabia

Wiadomości / News

2018.08.16

Pierwsze egzemplarze zmodernizowanej Fabii już opuściły linię produkcyjną.
Mistrzyni Polski w trójskoku Anna Jagaciak-Michalska jeździ Lexusem NX

Mistrzyni Polski w trójskoku Anna Jagaciak-Michalska jeździ Lexusem NX

Wiadomości / News

2018.08.15

Anna Jagaciak-Michalska, zdobywczyni dziewięciu tytułów Mistrzyni Polski w konkurencjach lekkoatletycznych, otrzymała kluczyki do hybrydowego SUV-a NX.
Rajd Rzeszowski wyłonił mistrzów

Rajd Rzeszowski wyłonił mistrzów

Wiadomości / Moto sport

2018.08.14

27. Rajd Rzeszowski stanowił 6. rundę Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.