Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Najstarsze Porsche 911
kalendarz 13/12 2017

Najstarsze Porsche 911

Ciekawostki / Porsche

Po trzech latach renowacji Porsche Museum zaprezentowało jeden ze swoich najnowszych nabytków w swojej kolekcji – a jednocześnie jest to najstarszy egzemplarz „911-tki”.

Samochód będzie można oglądać podczas specjalnej wystawy pod tytułem „911 (901 No. 57) – A legend takes off”, która zostanie zorganizowana od 14 grudnia 2017 r. do 8 kwietnia 2018 r. Czerwone coupé zostało wyprodukowane w październiku 1964 r. jako jeden z pierwszych seryjnych egzemplarzy sportowego modelu, znanego wówczas jako 901. Porsche Museum natrafiło na to rzadkie znalezisko niemal dokładnie 50 lat później – i zdecydowało się odkupić je z myślą o przywróceniu do oryginalnego stanu.

Pierwotnie Porsche opracowało i zaprezentowało następcę 356 pod oznaczeniem 901. Jednak kilka tygodni po rozpoczęciu produkcji seryjnej, jesienią 1964 r., coupé musiało zostać przemianowane z powodu sporu dotyczącego znaku towarowego – i od tamtej pory nosiło nazwę 911. Protest zgłosił Peugeot, który miał już wyłączne prawa do używania oznaczenia w trzycyfrowej kombinacji z zerem w środku. Wszystkie pojazdy klientów wyprodukowane wcześniej powstały jako „901”, zostały sprzedane już jako „911”. W fabrycznej kolekcji Porsche brakowało takiego rarytasu przez 50 lat.

W 2014 r., podczas wyceniania kolekcji zapomnianych, odnalezionych w pewnej stodole przedmiotów, niemiecka ekipa telewizyjna pracująca nad programem o antykach i pamiątkach natknęła się na dwa egzemplarze 911 z lat 60. Po przesłaniu zapytania do Porsche Museum okazało się, że jeden z nich – z podwoziem numer 300.057 – należał do rzadkich egzemplarzy zbudowanych przed zmianą nazwy modelu. Porsche Museum zdecydowało się odkupić obydwa auta za cenę ustaloną przez niezależnego eksperta.

Zakupiona „911-tka” po raz pierwszy została poddana gruntownej renowacji. Specjaliści z muzeum mieli okazję odbudować sportowy wóz z zachowaniem maksymalnej autentyczności i zgodności z oryginałem. Do przywrócenia mocno zardzewiałego samochodu do pierwotnego stanu wykorzystano oryginalne części nadwozia z epoki, pochodzące z innego egzemplarza, a prace renowacyjne zajęły łącznie trzy lata. Silnik, przekładnia, elektryka i wnętrze zostały naprawione wedle jednej zasady: gdzie tylko było to możliwe, starano się zatrzymać jak najwięcej fabrycznych części i elementów, a dopiero później decydowano się na wymianę. I właśnie z powodu tych skomplikowanych metod renowacji, tradycyjnie stosowanych przez Porsche Museum, odbudowa tego historycznie ważnego sportowego auta trwała tak długo./oprac. ns/

Foto: Porsche


Tagi:
Porsche 911

Zobacz podobne artykuły:

Kto zasila Rajd Dakar?
kalendarz 12/01 2018

Kto zasila Rajd Dakar?

Wiadomości / Ciekawostki

2018.01.12

Największe imprezy motoryzacyjne przykuwają uwagę całego świata, jednak niewielu zdaje sobie sprawę, jak ogromnym wyzwaniem dla organizatorów jest dopięcie wszystkiego na ostatni guzik.
Jaguar XE SV Project 8 – Najszybszy sedan na Nürburgringu
kalendarz 03/12 2017

Jaguar XE SV Project 8 – Najszybszy sedan na Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2017.12.03

600-konny model Jaguara pokonał Północną Pętle toru Nürburgring w czasie 7 min 21,23 s.
Ford GT i GT40 od LEGO
kalendarz 04/12 2016

Ford GT i GT40 od LEGO

Wiadomości / Ciekawostki

2016.12.04

Dwa słynne wyścigowe modele Forda dla najmłodszych. Obydwa modele brały udział w legendarnym wyścigu w Le Mans. Przypomnijmy, że Ford GT40 zwyciężył w Le Mans 24h w 1966 r., a Ford GT wygra...
Najnowsze artykuły:
Rajd Dakar 2018 – etap 9.

Rajd Dakar 2018 – etap 9.

Wiadomości / Moto sport

2018.01.17

Niespodziewany dzień przerwy na Dakarze.
Pierre Budar nowym szefem Citroën Racing

Pierre Budar nowym szefem Citroën Racing

Wiadomości / Moto sport

2018.01.17

Budar zastępuje na tym stanowisku Yves’a Matton.
Sześć na dziesięć dużych firm chce zrezygnować z diesla

Sześć na dziesięć dużych firm chce zrezygnować z diesla

Wiadomości / Gorące tematy

2018.01.17

Rynek flotowy systematycznie odwraca się od technologii Diesla.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.