Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Mercedes Vito 4x4 – Lepsza trakcja nie tylko w zimie
kalendarz 16/02 2015

Mercedes Vito 4x4 – Lepsza trakcja nie tylko w zimie

Wiadomości / Prezentacje / Mercedes / nowe auta

Napęd czterech kół może się okazać niezastąpiony na pokrytych śniegiem lub lodem nawierzchniach, a także na placach budowy oraz nieutwardzonych drogach.

W gamie Mercedesa dostępny jest nowy model Vito z napędem 4x4. Do zalet czteronapędowego vana należą kompaktowe wymiary i zwrotność. Ponadto Vito jest jedynym pojazdem w tej klasie dostępnym zarówno z napędem na przednią, tylną i obie osie.

Konstrukcyjnie Vito 4x4 bazuje na tylnonapędowym modelu z automatyczną skrzynią biegów z konwerterem momentu obrotowego oraz elektronicznie sterowanym rozdziałem siły hamowania. Od strony technicznej jest to rozwiązanie podobne do stosowanych w osobowych Mercedesach. Moment obrotowy jest rozdzielany w skrzyni rozdzielczej i kierowany do kół obu osi za pośrednictwem centralnego dyferencjału w stosunku 45:55. Za dystrybucję siły napędowej odpowiada sprawdzony, elektroniczny system kontroli trakcji 4ETS, połączony z układami ESP i ASR. Jeśli jedno lub więcej kół straci przyczepność, 4ETS osobno przyhamuje każde z nich i w ciągu milisekund skieruje dodatkowy moment obrotowy do kół dysponujących dobrą trakcją. W ten sposób osiągnięty został efekt działania napędu z trzema blokadami dyferencjałów. Podobnie jak we wprowadzonych już wariantach Vito, standardowe wyposażenie Vito 4x4 obejmuje systemy wspomagające – monitorowania zmęczenia kierowcy oraz asystenta bocznego wiatru.

Czteronapędowy van nie tylko zapewnia odpowiednie własności jezdne podczas holowania przyczepy na śliskiej nawierzchni. W najmocniejszej wersji 119 BlueTEC samochód napędzany jest 4-cylindrowym turbodieslem o poj. 2.15 i mocy 190 KM (440 Nm maksymalnego momentu obrotowego). Dzięki technologii SCR z wtryskiem AdBlue do spalin jednostka BlueTEC spełnia  przyszłą normę emisji spalin Euro 6. Siła napędowa przekazywana jest poprzez automatyczną przekładnię 7G-TRONIC PLUS z konwerterem momentu obrotowego, współpracującą z funkcją ECO start/stop. Vito 119 BlueTEC 4x4 osiąga prędkość maksymalną 199 km/h, a jego średnie zużycie paliwa w cyklu NEDC wynosi 6,4 l/100 km. Jak zapewnia producent, wersja czteronapędowa waży tylko o około 50 kg więcej od wariantu tylnonapędowego.

Jednocześnie – co równie ważne - napęd zaprojektowano w taki sposób, aby utrzymać w odpowiednich  wartościach wysokość nadwozia samochodu. W rezultacie model nie odbiega „wzrostem” od odmian z przednim i tylnym napędem – mierzy 1,91 m – i może parkować na większości parkingów, wjeżdżać do garaży podziemnych oraz bez trudu wykonywać zadania transportowe w centrach miast.

Nowe Vito 4x4 jest dostępne z nadwoziami Furgon, Mixto i Tourer, w trzech wersjach długości. Masa całkowita modelu waha się od 2,8 do 3,05 t. Początkowo będzie można zamawiać najmocniejszy wariant Vito 119 BlueTEC 4x4 w cenie od 126 988 zł (netto). Nieco później w ofercie pojawią się również odmiany o mocy 136 i 163 KM.

Norbert Szwarc
Foto: Mercedes

Zobacz podobne artykuły:

Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
kalendarz 13/04 2024

Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.13

W życie wchodzą nowe unijne przepisy.
W ofertach na rynku wtórnym coraz więcej „młodszych” aut
kalendarz 08/04 2024

W ofertach na rynku wtórnym coraz więcej „młodszych” aut

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.08

Przez to wzrosły także średnie ceny.
Najnowsze artykuły:
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.