Mercedes Klasa G – Więcej mocy
To jeden z nielicznych samochodów, który nie zmienia się od ponad 35 lat, choć był już wielokrotnie modernizowany.
Jak widać wierni fani marki w przypadku tego modelu nie oczekują radykalnych zmian. Kanciasta sylwetka nadal wygląda praktycznie tak samo. Jak gdyby czas stanął w miejscu. Producent wciąż wprowadza zmiany, oferując tym razem o 16 proc. wyższą moc i niższe zużycie paliwa. Ponadto w gamie modelu zadebiutuje wersja G 500 z nowym silnikiem 4.0 V8 biturbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa, która niedawno został zaprezentowany w prototypowym modelu G 500 4x4². Wszystkie jednostki spełniają normę emisji spalin Euro 6. Modyfikacjom poddano układ jezdny i ustawienia układu ESP. Nabywcy docenią także stabilność prowadzenia, bezpieczeństwo i komfort jazdy.
8-cylindrowy silnik wywodzi się z nowej generacji V-ósemek Mercedes-AMG, stosowanych już w modelach GT oraz C 63. Specjalnie dla Klasy G został zmodyfikowany – w wersji G 500 dysponuje mocą 422 KM oraz 610 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik wspomagany jest dwiema turbosprężarkami, które zamontowano nietypowo, bo między głowicami. Taka konfiguracja pozwala zachować kompaktowe wymiary jednostki, a jednocześnie uzyskać optymalną reakcję na zmianę obciążenia i ograniczyć zużycie paliwa. Jednostkę napędową wyposażono w efektywny, strumieniowy wtrysk paliwa z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami. Do jego niskiej masy przyczynia się zastosowanie aluminiowej skrzyni korbowej. Wnętrza cylindrów wykonano w technologii Nanoslide - dwukrotnie twardszej od tradycyjnych gładzi żeliwnych.
Zmianom poddano również silniki pozostałych wersji, które teraz będą się wyróżniały wyższą siłą napędową i niższym zużyciem paliwa. W przypadku modelu G 350 d moc wynosi obecnie 245 KM i 600 Nm (wcześniej, odpowiednio 211 KM oraz 540 Nm), wersja AMG G 63 dysponuje mocą 571 KM, czyli o 27 KM wyższą niż dotychczas oraz maksymalnym momentem obrotowym o wartości 760 Nm. W topowej odmianie, 12-cylindrowy silnik AMG G 65 zapewnia 630 KM (dotychczas 612 KM i 1000 Nm). Wersje G 350 d, G 500 i AMG G 63 standardowo wyposażone są w funkcję ECO start/stop. Model AMG G 65 na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje tylko 5,3 sek.
Klasa G to król off-roadu. Samochód posiada tradycyjną konstrukcję z ramą drabinkową. Jazdę w prawdziwym terenie zapewnia stały napęd 4x4, reduktor i trzy blokady dyferencjałów, włączane lub wyłączane na postoju lub podczas jazdy. Oprócz zastosowania zmodyfikowanych amortyzatorów, zmiany ustawień systemu ESP a także ABS i ASR, w modelu G 500 dostępne jest opcjonalnie nowe zawieszenie o zmiennym stopniu tłumienia z dwoma trybami pracy: Comfort i Sport. W programie Sport zmniejsza typowe dla aut terenowych przechyły w zakrętach i łączy znacznie większą zwinność na asfalcie z własnościami off-roadowymi.
Delikatnym retuszom poddano także wygląd auta. Modele G 350 d i G 500 otrzymały przeprojektowane zderzaki oraz lakierowane nadkola AMG, które dołączyły do wyposażenia seryjnego. W wersji G 350 d standardem są teraz 18-calowe obręcze z pięcioma podwójnymi ramionami. Kierowca po zajęciu miejsca we wnętrzu ma przed sobą umieszczone w tubach wskaźniki z nowymi oznaczeniami. Centralnie zaś znajduje się wielofunkcyjny wyświetlacz o przekątnej 11,4 cm.
Nabywcy odmian Mercedes-AMG, mogą w większym stopniu spersonalizować wygląd auta dzięki m in. zarezerwowanym pakietom Colour z odcieniami karoserii: solar beam, tomato red, alien green, sunset beam oraz galactic beam. Ponadto dodano takie elementy jak lusterka boczne, zderzaki, poszerzenia nadkoli, obudowy koła zapasowego czy dach lakierowany na czerń obsidian black. We wnętrzu do koloru nadwozia nawiązują ozdobne przeszycia tapicerki.
Przygotowano również specjalny model - AMG Edition 463 (dostępny dla wariantów AMG G 63 i AMG G 65). W tej wersji wystrój wnętrza obejmuje dwukolorową deskę rozdzielczą, fotele obszyte dwukolorową tapicerką skórzaną designo z diamentowymi przeszyciami z kontrastującą nicią i podparciem bocznym pokrytym skórą imitującą włókno węglowe, okładziny z włókien węglowych oraz klamki drzwi obite skórą nappa. Na zewnątrz natomiast widoczna jest osłona ze stali nierdzewnej, pasy AMG po bokach, czarna aluminiowa listwa ochronna oraz kute 21-calowe obręcze.
Zamówienia na zmodernizowaną Klasę G będą przyjmowane w salonach od połowy roku.
Norbert Szwarc
Foto: Mercedes
Zobacz podobne artykuły:
Autonomiczne pojazdy: wizja przyszłości czy odległa mrzonka?
Wiadomości / Gorące tematy
2024.03.26
Ghostbusters: Frozen Empire z udziałem Mercedesa Sprintera
Wiadomości / Wydarzenia
2024.03.21
Młodych nie interesuje już zrobienie „prawka”
Wiadomości / Gorące tematy
2024.03.19
Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu
Bezpieczeństwo
2024.03.27
Kolejny Memoriał w Wieliczce
Wiadomości / Moto sport
2024.03.27
Nowy SUV Citroena
Wiadomości / News
2024.03.26