Mercedes GLA 45 AMG - Nowy SUV Mercedesa pręży muskuły
Mercedes GLA 45 AMG - Nowy SUV Mercedesa pręży muskuły
Model ten ma szansę stać się najmocniejszym kompaktowym SUV-em na rynku.
-Reakcje na premierę koncepcyjnego GLA 45 AMG podczas targów w Los Angeles tylko potwierdziły naszą decyzję o uruchomieniu produkcji nowego modelu AMG. Kompaktowe SUV-y to obecnie najszybciej rosnący segment na rynku, wprowadzenie GLA 45 AMG jest więc dla nas naturalnym posunięciem - powiedział Tobias Moers, prezes zarządu Mercedes-AMG GmbH.
W ten oto sposób w połowie roku pojawi się model GLA w najmocniejszej wersji. Jego 4-cylindrowa, turbodoładowana jednostka o poj. 2.0 litrów zapewnia imponującą moc - 360 KM i 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego, przy czym jak zapewnia producent, średnie zużycie paliwa wynosi 7,5 l/100 km. Jest to jednocześnie najmocniejsza na świecie seryjna jednostka 4-cylindrowa.
GLA 45 AMG ma przy tym osiągi godne maszyn z Affalterbach. Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje 4,8 s i rozwija prędkość maksymalną 250 km/h (ograniczoną elektronicznie). Samochód wyposażony jest w napęd obu osi 4MATIC oraz 7-stopniową, dwusprzęgłową przekładnię AMG SPEEDSHIFT DCT.
Jednocześnie model ten jest trzecim po A 45 AMG i CLA 45 AMG, napędzanym 4-cylindrowym silnikiem turbo, skierowany do młodszych grup klientów. Zastosowana jednostka napędowa pod względem mocy uzyskanej z jednego litra pojemności - 181 KM - plasuje się na równi z autami supersportowymi. Ponadto nie bez znaczenia pozostaje fakt, że GLA 45 AMG już dzisiaj spełnia wymagania drugiego etapu normy Euro 6, które wejdą w życie w 2017 roku. Silnik wykorzystuje bezpośredni, strumieniowy wtrysk paliwa oraz piezoelektryczne wtryskiwacze (ciśnienie wtrysku wynosi 200 barów). Aby zapewnić spontaniczną reakcję na wciśnięcie pedału gazu, Mercedes zastosował turbosprężarkę twin-scroll, zapewniającą bardziej spontaniczny przyrost ciśnienia doładowania (maksymalnie 1,8 bara).
Samochód otrzymał także sportowy układ wydechowy, wyposażony w automatycznie sterowaną klapę wydechu. Jej położenie jest dostosowane do warunków jazdy oraz obrotów silnika. Opcjonalny układ wydechowy AMG Performance, również z klapą wydechu, zapewnia jeszcze bardziej gardłowy pomruk.
7-biegowa przekładnia ma trzy tryby pracy oraz funkcje podwójnego wysprzęglenia i RACE START. Czas zmiany przełożeniach w trybie ręcznym (M) oraz sportowym (S) jest podobny do tego, jakim cechuje się sportowy model SLS AMG GT. Kolejnym atutem przekładni jest "czasowy tryb M", znany z ekstremalnego modelu SLS AMG Coupé Black Series. W trybie "C" (Controlled Efficiency) charakterystykę pracy skrzyni dostosowano do oszczędnego stylu jazdy, a funkcja ECO start/stop jest aktywna.
Napęd obu osi AMG 4MATIC współpracuje z układem ESP z trzema trybami pracy: ESP ON, Sport Handling Mode oraz ESP OFF. Jego uzupełnieniem jest funkcja ESP Curve Dynamic Assist, która przyhamowuje wewnętrzne koło w zakręcie, ograniczając w ten sposób podsterowność. W przednim zawieszeniu wykorzystano kolumny McPhersona, a z tyłu – układ wielowahaczowy. Opcjonalnie dostępne jest zawieszenie AMG o sztywniejszych nastawach. W układzie hamulcowym zastosowano cztery wentylowane i perforowane tarcze. Standardem są grafitowe obręcze AMG z pięcioma podwójnymi ramionami i błyszczącym wykończeniem, z ogumieniem w rozmiarze 235/45 R 19. Opcjonalnie oferowane są 10-ramienne felgi AMG z oponami 235/40 R 20, również w kolorze grafitowym, dostępne w dwóch wersjach - lśniącej lub matowej.
Moc i charakter auta podkreślają elementy typowe dla aut AMG - spojler przedniego zderzaka w kolorze tytanowym, polakierowane na czarno prowadnice powietrza, szerokie wloty powietrza. Z tyłu natomiast można dostrzec dyfuzor z dwiema chromowanymi, prostokątnymi końcówkami sportowego wydechu. Opcjonalnie oferowany jest m.in. pakiet aerodynamiczny, elementy karoserii z włókien węglowych, pakiet Night (przyciemniane szyby, dodatki pokryte lśniącym lakierem w kolorze czarnym) oraz polakierowane na czerwono zaciski hamulcowe.
Sportowy styl widać także we wnętrzu. Przede wszystkim wyprofilowane fotele pokryte mieszanką skóry Artico i tkaniny Dinamica z czerwonymi przeszyciami, czerwone pasy bezpieczeństwa oraz elementy ze szczotkowanego aluminium. Trójramienna kierownica obszyta skórą nappa, wskaźniki w tubach rozdzielone kolorowym wyświetlaczem.
Z okazji debiutu GLA 45 AMG do sprzedaży trafi specjalna wersja "Edition 1", wyposażona w większy przedni spojler w kolorze lśniącej czerni, dodatkowe prowadnice powietrza, tylny spoiler a także grafitowo-czerwone pasy ozdobne i czerwone akcenty na osłonie chłodnicy, lusterkach oraz tylnym spojlerze. Model oferowany będzie w czterech odcieniach: białym cirrus, czarnym cosmos, srebrnym polar oraz szarym mountain. Lista jego wyposażenia obejmuje m.in. sportową kierownicę AMG z elementami z Alcantary i dźwignię zmiany biegów E-SELECT z wytłoczonym logo AMG, deskę rozdzielczą obszytą skórą Artico oraz panel AMG Drive Unit ozdobiony napisem "Edition 1".
Najnowsze dzieło specjalistów z Affalterbach zadebiutuje 13 stycznia br. podczas wystawy w Detroit. Zamówienia na piątego już SUV-a AMG będą przyjmowane od połowy marca, zaś rynkowa premiera odbędzie się w czerwcu br.
Norbert Szwarc
Foto: Mercedes
Zobacz podobne artykuły:
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
Wiadomości / Wydarzenia
2024.04.13
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.13
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22