Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Mercedes Benz Citan Mixto 111 CDI 110 KM – Renault, a jednak Mercedes!
kalendarz 04/12 2018

Mercedes Benz Citan Mixto 111 CDI 110 KM – Renault, a jednak Mercedes!

Testy

Mercedes od 1995 (koniec produkcji MB100) roku nie miał w ofercie małego auta dostawczego. Choć, tak „po prawdzie” nigdy takiego nie miał. Bo zarówno L 206 jak i MB100 wielkością od tzw. „małego auta dostawczego” odstawały. A jeżeli czegoś nie ma, to trzeba to stworzyć lub kupić. Ostatecznie wygrała opcja druga, a wybór Niemców padł na Renault.

W ten sposób Renault Kangoo poszło do krawca. Po pierwszej przymiarce nazwało się Mercedesem Citanem. Tylko, czy to grzech? Kangoo, to bardziej niż przyzwoity „dostawczak” o wyrobionej renomie. A decydenci ze Stuttgartu nie chcieli wyważać otwartych drzwi. Zamiast wydawać miliardy Euro na nowy projekt po prostu kupili to, co wydawało się spełniać ich oczekiwania.  

Jak Mercedes z Renault...
Skoro już ustaliliśmy (no tak, Sherlock Holmes nie był nam do tego potrzebny), że Mercedes-Benz Citan to nic innego, jak zmodernizowany Renault Kangoo II generacji. Popatrzmy co różni auta. To, co widać na pierwszy rzut oka to pas przedni. Inny kształt reflektorów i typowy dla użytkowych Mercedesów grill nadały autu nowy wymiar. Jeżeli patrzymy na Citana z przodu, nawet do głowy by nam nie przyszło, że to wariacja na temat popularnego „Kangura”. Tył, bardziej zainspirowany francuskim kombivanem. Ale inspiracja to nie zapożyczenie. Jest podobnie, ale nie identyczne. Niby znamy i lampy i asymetryczne drzwi. Ale wszystkie tego typu auta „tak mają”. Bo to klasyka gatunku.

Więcej Mercedesa w Mercedesie
Wnętrze to już zupełnie inna historia. Tu już znacznie więcej Mercedesa w Mercedesie. Nic nie przypomina „Kangura”. Jest jakby bardziej minimalistyczne. Kokpit poskładano z twardych plastików, ale czasie kilkudniowego testu owe twarde plastiki ani razu nie zaskrzypiały. To jak najlepiej świadczy o jakości masy plastycznej i spasowaniu gotowych elementów. Trudno też mieć zastrzeżenia do ergonomii – wszystko jest tam. gdzie się tego spodziewamy. Przydałoby się jedynie radio z nieco większymi przyciskami.

Użytkowość na plus
W autach użytkowych najważniejszą rzeczą jest pojemność. W tym oczywiście, przedziału bagażowego. Tym razem w redakcyjnym teście mieliśmy do czynienia z wersją Mixto. Warto to dodać, albowiem Citan dostępny jest w trzech wersjach: blaszany furgon, pięcioosobowy Mixto i Tourer i każdy z nich ma też, co najmniej dwie wielkości. Citan Mixto, to pojazd w nadwoziu osobowo – bagażowym. Samochód,  co sprawdziliśmy empirycznie, oprócz pięciu osób potrafi zabrać naprawdę pokaźny bagaż. „Paka” daje do dyspozycji od 2,4 do 3,7 metra sześciennego przestrzeni. I to jest zacny parametr. Ładowność Citana, to 680 kg. Długość przestrzeni ładunkowej waha się od 1337 do 2137 mm. Pojazd daje też możliwość ciągnięcia przyczepy: 750 kg bez hamulca najazdowego i 1000 kg z hamulcem.

Serce z Francji
Okazuje się, że nie tylko design, ale i jednostka napędowa pochodzi z Francji. Pod maską Citana pracował 1,5-litrowy diesel (CDI) generujący 110 KM (od 4000 obrotów) i 240 Nm (od 1750 do 2750 obrotów). Jednostkę zintegrowano z 6-biegową przekładnią manualną, która przekazuje całą moc na oś przednią. Według naszych pomiarów, Citan 111 CDI osiąga pierwszą setkę w 12,5 sekundy i rozpędza się do około 168 km/h. W standardowym wyposażeniu Mercedes oferuje obok ABS, także ESP i system AAS, czyli ułatwiający ruszanie pod górę. Lista wyposażenia opcjonalnego, tak jak u Mercedesa, jest bardzo długa.

Z perspektywy użytkownika, najważniejsza jest jednak ekonomia. Na tym polu niemiecki (francuski?!) dostawczak nie ma się czego wstydzić. Średnie zużycie paliwa, według deklaracji producenta wynosi 4,7 litra. Średnia z naszego testu (trasa) wyniosła… 4,5 litra. W mieście, rosła do 6,1. Spalanie w trasie było niższe, niż deklaruje producent!

W przypadku aut dostawczych, cudów nie ma. Prowadzą się, w zdecydowanej większości, tylko trochę lepiej od wozów drabiniastych. Citan nie odstaje od konkurentów. Kolumny MacPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu pozwalają na poprawne prowadzenie. Nawet po załadowaniu „na maksa” auto utrzymuje kierunek jazdy i tłumi wyboje. Ale bez bagażu tył nieco „ucieka” na zakrętach. Nie jest to specjalnie niebezpieczne, ale nieco nieprzyjemne. Być może w kolejnej odsłonie Citana, Mercedes zdecyduje się, wzorem Fiata, belkę zastąpić zawieszeniem wielowahaczowym.

Dzięki dobremu rozłożeniu masy, auto nienajgorzej daje sobie radę na trasie. 110 koni i manualna, 6-przełożeniowa skrzynia, która dobrze dzielnie wspiera prace silnika pozwala na w miarę bezstresowe wyprzedzanie. Pomimo gabarytów i sporej ilości trudnej do wytłumienia blachy, Citan jest zaskakująco cichy. Odgłosy ciężkiej pracy zawieszenia docierają wprawdzie do kabiny, ale nie są jakoś irytująco głośne jak to w tego typu autach niejednokrotnie bywa.

Gamę użytkowych samochodów Mercedesa tworzyły Vito, Viano i Sprinter. Dopiero w 2012 roku dołączył do niej Citan. Choć powstał na bazie Renault Kangoo, szybko stał się pełnoprawnym Mercedesem.
Paweł Pusz

Zalety:
- pojemność przestrzeni pasażerskiej i ładunkowej
- spalanie
- oryginalniejsza i bardziej ergonomiczna niż w „oryginale” architektura wnętrza

Wady:
- jakość plastików we wnętrzu

Podstawowe parametry techniczne Mercedes Benz Citan Mixto 111 CDI 110 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4705/1829/1823/3081
Silnik: turbodiesel
Pojemność:1461 cm3
Moc maksymalna: 110 KM przy  4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 260 Nm od 1750 do 2750 obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: manualna 6-biegowa
Deklarowane zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 4,8/4,2/4,4 l
Pojemność zbiornika paliwa: 60 l
Pojemność bagażnika: 2400/3700
Cena: od 71 200 zł netto


Tagi:
Mercedes Benz Citan Mixto 111 CDI, Mercedes Benz Citan Mixto, Mercedes Benz Citan, test Mercedes Benz Citan Mixto, test Mercedes Benz Citan, test Mercedes

Zobacz podobne artykuły:

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie
kalendarz 22/09 2023

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie

Testy / Testy

2023.09.22

Duży SUV napędzany trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5-litra, który na dodatek współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi? Czy coś nas jeszcze jest w stanie zaskoczyć?
Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl 
kalendarz 22/09 2023

Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl 

Testy / Testy

2023.09.22

Opel potrzebował tego modelu. Oryginalne auto ma okazać się punktem zwrotnym w historii niemieckiej marki. Czy gruntowna zmiana designu przyniesie pożądane skutki?
Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 Veloce 280 KM AT6 – Włoska piękność
kalendarz 21/09 2023

Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 Veloce 280 KM AT6 – Włoska piękność

Testy / Testy

2023.09.21

Alfa Romeo Tonale stanowi dla włoskiego koncernu ważne ogniwo w sprzedaży. Producent liczy na znaczącą sprzedaż tego modelu. To po odmianie Stelvio kolejna wersja Alfy Romeo w wersji SUV. Czy będzie cieszyła się uznaniem, jak...
Najnowsze artykuły:
 Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Finanse / Ubezpieczenia

2024.03.28

W ubiegłym roku motocykliści najczęściej potrzebowali pomocy assistance w związku z awarią motocykla w czasie jazdy.
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Wiadomości / Moto sport

2024.03.28

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak wygrali pierwszy OS Kasarani w kategorii WRC2 Challenger.
Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych