Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Masz źle dobrane opony? W razie wypadku możesz nie dostać odszkodowania
kalendarz 03/05 2018

Masz źle dobrane opony? W razie wypadku możesz nie dostać odszkodowania

Porady / Ubezpieczenia

Przed zakupem opon warto więc dokładnie sprawdzić ich oznaczenia.

Ogumienie używane w samochodach ma swoje oznaczenia. Określają one różne parametry opon. Niestety nie wszyscy kierowcy zwracają uwagę na znajdujące się na nich informacje. Tymczasem jeśli mieliśmy wypadek, a korzystaliśmy z ogumienia niezgodnego z zaleceniami producenta naszego auta, ubezpieczyciel może odmówić nam wypłaty odszkodowania. Przed zakupem opon warto więc dokładnie sprawdzić ich oznaczenia.

Czytaj etykiety

Część informacji o ogumieniu znajduje się na etykiecie. „Widzimy tam trzy podstawowe parametry opony. Pierwszy to klasa hamowania na mokrej nawierzchni, drugi – efektywność paliwowa, a trzeci – głośność opony […]. Najczęściej użytkownicy zwracają uwagę na bezpieczeństwo, na drogę hamowania na mokrym” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Kacper Dukaczewski z serwisu AUTO-DUKAT Premio w Pruszkowie.

Rozmiar ma znaczenie

Istotne oznaczenia są umieszczone również na samej oponie. Znajdziemy tam m.in. informację o jej rozmiarze: szerokości podanej w milimetrach, profilu (wysokości boku w stosunku do szerokości) wyrażonym w procentach oraz średnicy osadzenia podanej w calach. Należy stosować opony o rozmiarze przewidzianym przez producenta. Na ogumieniu są też oznaczenia mówiące o indeksie nośności i indeksie prędkości. Skąd wiedzieć, jakie opony – o jakim rozmiarze i jakich indeksach – są odpowiednie do naszego samochodu? Informacje te znajdziemy na karoserii auta (na słupku A albo słupku B) lub w instrukcji. Ewentualnie możemy poradzić się fachowca.

Kilkuletnie nie muszą być stare

Na oponie umieszczone jest także oznaczenie DOT, informujące o dacie jej produkcji. Warto zauważyć, że nadające się ogumienie niekoniecznie musiało zostać wyprodukowane w ostatnim czasie. Jeśli opony mają już kilka lat, ale nie były używane, zachowały swoje właściwości fabryczne i są tak samo dobre do użytku jak opony nowe, oczywiście pod warunkiem, że były odpowiednio przechowywane – na utratę jakości ogumienia ma wpływ głównie eksploatacja, a nie czas magazynowania. Nasze bezpieczeństwo zależy więc nie od samej daty produkcji opon, ale od ich stanu i dopasowania do samochodu.

źródło: infoWire.pl


Tagi:
opony, dobór opon, odszkodowanie, niewłaściwe ogumienie, etykiety na oponach, parametry opon

Zobacz podobne artykuły:

Jak zabezpieczyć samochód przed długotrwałą jazdą w korkach?
kalendarz 23/09 2018

Jak zabezpieczyć samochód przed długotrwałą jazdą w korkach?

Warsztat / Porady

2018.09.23

Jak jeździć i o czym pamiętać, by zminimalizować negatywne skutki poruszania się w ulicznym zgiełku?
Nietrzeźwość odbiera zaufanie ubezpieczyciela
kalendarz 15/09 2018

Nietrzeźwość odbiera zaufanie ubezpieczyciela

Finanse / Ubezpieczenia

2018.09.15

Firmy ubezpieczeniowe nie tolerują nietrzeźwych kierowców. Nawet nie będąc sprawcą kolizji drogowej i tak można zostać uznanym za osobę, która przyczyniła się do wypadku.
Eurotrip samochodem, czyli co powinieneś ze sobą zabrać
kalendarz 04/09 2018

Eurotrip samochodem, czyli co powinieneś ze sobą zabrać

Warsztat / Porady

2018.09.04

Wyjeżdżając na zagraniczne trasy trzeba się odpowiednio przygotować.
Najnowsze artykuły:
Petter Solberg i VW - Powrót na trasy WRC

Petter Solberg i VW - Powrót na trasy WRC

Wiadomości / Moto sport

2018.09.25

Rajdowy mistrz świata z 2003 r. wraca na trasy ostatniego rajdu w cyklu WRC za kierownicą nowego Polo GTI R5.
Skoda Kodiaq RS – tak wygląda wnętrze

Skoda Kodiaq RS – tak wygląda wnętrze

Wiadomości / News

2018.09.25

Po pierwszych szkicach i zdjęciach sylwetki, teraz Skoda ujawnia stylizację wnętrza usportowionej wersji modelu Kodiaq.
Renault Scenic 1,2 TCe 130KM - Do granic downsizingu

Renault Scenic 1,2 TCe 130KM - Do granic downsizingu

Testy / Testy

2018.09.24

Historia minivana Renault oficjalnie zaczyna się w 1996 roku. Pierwsza generacja Scenica okazała się hitem. Auto było komfortowe, pakowne i urodziwe. A do tego właściwie nie miało konkurencji. Od tamtej pory wiele się zmienił...

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.