Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Majówka – prawie co czwarty kierowca zamierza prowadzić w dniu po zakrapianej imprezie
kalendarz 03/05 2018

Majówka – prawie co czwarty kierowca zamierza prowadzić w dniu po zakrapianej imprezie

Bezpieczeństwo

Taki stan to nieświadoma nietrzeźwość.

Niemal co czwarty polski kierowca planuje prowadzić samochód w trakcie majówki, po spożyciu sporej ilości alkoholu poprzedniego dnia – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie AlcoSense Laboratories, producenta alkomatów. Dane te wskazują na podwyższone ryzyko wystąpienia tzw. nieświadomej nietrzeźwości u kierujących pojazdami w tym okresie.

Wstając rano po wieczornej imprezie, można czuć się dobrze i być przekonanym o swojej trzeźwości. Fakty są jednak takie, że w organizmie nadal może występować alkohol w stężeniu wykluczającym legalne chwycenie za kierownicę. Taki stan nazywamy nieświadomą nietrzeźwością.

Aż połowa kierowców w Polsce przewiduje, że podczas któregoś wieczoru w trakcie tegorocznej majówki będzie nietrzeźwa. Jednocześnie 23 proc. kierujących spodziewa się, że zasiądzie za kierownicą w sytuacji, gdy poprzedniego dnia wypiło znaczną ilość alkoholu. Najczęściej taki zamiar deklarują najmłodsi kierowcy (18-29 lat) – co trzeci z nich planuje prowadzić samochód dzień po majówkowej imprezie.

Według oficjalnych danych polskiej policji w trakcie ubiegłorocznego weekendu majowego zatrzymano 1571 nietrzeźwych kierowców.

W badaniu zapytano kierowców, ile potrzebują czasu do powrotu do stanu, w którym mogą prowadzić pojazd po wypiciu określonej ilości alkoholu. Co trzeci kierowca błędnie oszacował ten czas, podając zbyt wczesną porę gotowości do jazdy. Należy się zatem spodziewać, że majówka będzie okresem podwyższonego ryzyka na polskich drogach. Wielu uczestników ruchu może prowadzić, mając we krwi stężenie alkoholu przekraczające obowiązujący w Polsce limit 0,2 promila – mówi Hunter Abbott, ekspert bezpieczeństwa ruchu drogowego z firmy AlcoSense Laboratories. - Po wypiciu znacznej ilości alkoholu, może się on utrzymywać w organizmie przez wiele godzin następnego dnia. Pewność, że jesteśmy w pełni gotowi do jazdy, da nam badanie alkomatem o odpowiedniej precyzji pomiaru. Niestety, aż 86 proc. kierowców nie przeprowadza samokontroli stanu trzeźwości przy użyciu alkomatu w każdej sytuacji, po spożyciu alkoholu dzień wcześniej – tłumaczy Abbott.

Najwięcej kierowców planuje w trakcie majowego weekendu pić alkohol i prowadzić następnego dnia w województwach mazowieckim (30 proc.) i podkarpackim (29 proc.), a najmniej w województwach kujawsko-pomorskim (18 proc.) i śląskim (17 proc.).  

Badanie SW Research dla AlcoSense Laboratories przeprowadzono w marcu 2018 r, na reprezentatywnej grupie 1280 kierowców.

źródło: AlcoSense Laboratories


Tagi:
majówka na drodze, nietrzeźwi kierowcy

Zobacz podobne artykuły:

Ryzyko śmierci na naszych drogach jest około cztery razy większe niż w Norwegii
kalendarz 16/07 2018

Ryzyko śmierci na naszych drogach jest około cztery razy większe niż w Norwegii

Warsztat / Bezpieczeństwo

2018.07.16

Polska ma najwyższy wskaźnik śmiertelnych ofiar wypadków na miliard przejechanych kilometrów w Europie.
Wakacje samochodem na Bałkanach? Uważaj na promile!
kalendarz 05/07 2018

Wakacje samochodem na Bałkanach? Uważaj na promile!

Warsztat / Porady

2018.07.05

Za granicą przepisy odnośnie dopuszczalnej zawartości alkoholu we krwi kierującego samochodem potrafią być bardzo zróżnicowane.
Selfie w aucie? – sprawdź co może cię spotkać!
kalendarz 02/07 2018

Selfie w aucie? – sprawdź co może cię spotkać!

Warsztat / Bezpieczeństwo

2018.07.02

Według danych policji co roku 57 proc. ofiar wypadków drogowych ginie w wypadkach spowodowanych przez kierowców poniżej 24 roku życia.
Najnowsze artykuły:
VW T-Cross – Najmniejszy w rodzinie

VW T-Cross – Najmniejszy w rodzinie

Prezentacje / Nowości

2018.07.20

Na jesieni tego roku zostanie oficjalnie zaprezentowany VW T-Cross, czyli model mniejszy od T-Roca.
Volkswagen Arteon R-Line 2,0 TDI BiTurbo DSG 4Motion: - Passat nieoczywisty

Volkswagen Arteon R-Line 2,0 TDI BiTurbo DSG 4Motion: - Passat nieoczywisty

Testy / Testy

2018.07.20

Czy jest swoistym Passatem bis? Przestylizowanym evergreenem z Wolfsburga? A może kolejną przymiarką do segmentu premium?
Cztery błędy mechanika, które niszczą sprzęgło

Cztery błędy mechanika, które niszczą sprzęgło

Warsztat / Porady

2018.07.19

Prawidłowo zamontowana tarcza sprzęgła będzie służyć nawet przez 200 tys. km, ale…