Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Majówka na czterech kółkach
kalendarz 30/04 2016

Majówka na czterech kółkach

Eksploatacja / Porady / slider

Jak przygotować samochód przed zagranicznym wyjazdem?

Z badania CBOS wynika, że w 2015 r. Polacy odwiedzali najchętniej Włochy i Niemcy. Dużym powodzeniem cieszyły się również: Grecja, Wielka Brytania, Hiszpania i Chorwacja. Okazuje się, że coraz częściej organizujemy wycieczki samodzielnie lub decydujemy się na biuro podróży, ale z dojazdem własnym. Niezależnie od tego, czy wyjedziemy tylko na weekend, czy przedłużymy nasz majowy urlop w Polsce lub za granicą – warto wcześniej  zadbać także o samochód, by podróż odbyła się bez niespodzianek.

Nasi rodacy na majówkę wybierają najczęściej morze oraz góry. Rośnie jednak liczba Polaków, którzy pierwszy weekend maja spędzą za granicą, zwłaszcza na Bałkanach, gdzie pogoda nie jest tak kapryśna jak w Polsce. Jak przygotować samochód do takiej wyprawy?

Sprawne auto = spokój ducha  

Każdy samochód powinien być sprawny w podróży – to pozwoli uniknąć niepotrzebnych kosztów i niespodzianek. Dlatego warto wykonać jego przegląd tuż przed wyjazdem. Dlatego w ramach profilaktyki powinniśmy sprawdzić funkcjonowanie najważniejszych zespołów naszego pojazdu, a  przede wszystkim układu hamulcowego, amortyzatorów oraz zawieszenia. Kolejnym punktem na naszej liście powinny być opony. Warto pamiętać, że stan bieżnika i ciśnienie w oponach ma wpływ nie tylko na bezpieczeństwo jazdy, ale również zużycie paliwa. Przed podróżą warto sprawdzić stan akumulatora i silnika. – Z danych Mondial Assistance wynika że jedną z najczęstszych awarii, do których wzywana jest pomoc drogowa to nierównomierna praca silnika, problemy z jego uruchomieniem, przebita opona i rozładowany akumulator – mówi Marek Dmytryk, Zastępca Dyrektora Biura Ubezpieczeń Detalicznych Gothaer TU SA.  Przed podróżą warto sprawdzić poziom płynów: hamulcowego i chłodniczego oraz kontroli stanu oleju silnikowego. Jeśli pogoda nam dopisuje i wyjeżdżamy w okresie wiosenno-letnim nie zapomnijmy o „odświeżeniu” klimatyzacji. Podróż bez niej może okazać się prawdziwą katorgą.

Koło zapasowe

Gdy wybieramy się na urlop, powinniśmy mieć ze sobą koło zapasowe. To niemal oczywiste, ale warto sprawdzić jego stan jeszcze przed wyjazdem. Każdy kierowca powinien mieć przy sobie podnośnik i inne narzędzia potrzebne do wymiany opony. W Polsce w razie potrzeby może liczyć na pomoc ubezpieczyciela. – Wśród wielu niespodziewanych zdarzeń, które mogą spotkać na drodze kierowców jest również sytuacja, w której opona ulega uszkodzeniu. Zdajemy sobie sprawę, że wymiana opony może być stresująca. W ramach  ubezpieczenia Auto Assistance Opony Gothaer TU SA. zorganizujemy i pokryjemy koszty wymiany koła, holowania pojazdu do najbliższego warsztatu, jeżeli wymiana opony na miejscu nie jest możliwa lub naprawy uszkodzonego ogumienia – mówi Marek Dmytryk.

Ubezpieczenie OC, AC oraz Assistance

Przed podróżą warto sprawdzić, w których państwach działa nasze ubezpieczenie OC. Polisa wystawiona przez polskiego ubezpieczyciela jest ważna w krajach Unii Europejskiej. Jeśli będziemy podróżować np. przez Albanię, Czarnogórę, Rosję, czy Ukrainę musimy pamiętać o zabraniu tzw. Zielonej Karty. – Przed wyjazdem warto sprawdzić ważność naszych polis. Jeśli nie opłacimy ubezpieczenia w terminie możemy być narażeni na dodatkowe koszty, w tym pokrycie wyrządzonych przez nas szkód – podkreśla Marek Dmytryk. Autocasco nie jest obowiązkowe, ale warto rozważyć wykupienie polisy. Dobrze zweryfikować, czy nasze AC obejmuje swoim zakresem tylko obszar Polski, czy również Europy. – Nie każda osoba, która wykupuje AC korzysta z opcji dodatkowej ochrony w przypadku zaistnienia kradzieży. Warto sprawdzić przed wyjazdem jaki mamy zakres posiadanego ubezpieczenia auto casco. Jeśli jednak za granicą będziemy parkować samochód poza miejscami strzeżonymi, warto rozważyć tę ewentualność i zmodyfikować zakres posiadanej ochrony o dodatkowe opcje – mówi Marek Dmytryk. A dla kogo Assistance? Dla wszystkich osób, które chcą mieć dodatkową ochronę w przypadku sytuacji awaryjnych. Mowa oczywiście o pomocy mechanika, holowaniu pojazdu, samochodzie zastępczym etc.

Ubezpieczenie, które ma w swoim zakresie także holowanie pojazdu może okazać się ratunkiem dla naszego portfela. Koszt przywiezienia na lawecie samochodu zza granicy może wynosić kilka tysięcy złotych. Jest on oczywiście uzależniony od trasy holowania, terminu – czy jest to dzień powszedni czy święto, opłat związanych z korzystaniem z dróg, np. autostrad oraz masy holowanego pojazdu. Dla przykładu średni koszt holowania pojazdu z Budapesztu do Katowic (577 km), to koszt 1442 zł, z Pragi do Warszawy (690 km) – 1725 zł.

Co zabrać ze sobą?

W podróż należy zabrać przede wszystkim dobrze wyposażoną apteczkę, w której znajdą się m.in. bandaże, opaska elastyczna, sterylne kompresy gazowe, środek dezynfekujący, rękawiczki, koc z folii termoizolacyjnej. W niektórych krajach wymagane jest posiadanie więcej niż jednej kamizelki odblaskowej i to znajdującej się w kabinie kierowcy, a nie w bagażniku. Pamiętajmy również o trójkącie ostrzegawczym oraz o gaśnicy z aktualnym terminem ważności. Czeska policja może sprawdzić czy posiadamy komplet zapasowych bezpieczników. W Niemczech oprócz apteczki wymagane są gumowe rękawiczki. Zabierzmy też komplet zapasowych żarówek.

Ściąga kierowcy przed wyjazdem zagranicznym: •    We Włoszech, Francji, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i innych krajach europejskich autostrady są płatne. Ceny winiet są zróżnicowane i zaczynają się już od 3 euro (np. w Rumunii/7 dni). •    Na autostradzie wolno wymieniać koło (w kamizelce odblaskowej, na pasie awaryjnym), ale nie można wykonywać innych większych napraw. W większości krajów europejskich holowanie na autostradzie dozwolone jest tylko do najbliższego zjazdu. •    W większości krajów możemy jechać z prędkością maksymalną 50 km/h w terenie zabudowanym (wyjątkiem jest np. Czarnogóra z limitem 60 km/h) oraz 80-100 km/h w terenie niezabudowanym w zależności od państwa. Niektóre kraje bardzo restrykcyjnie podchodzą do karania wykroczeń. W Szwajcarii za przekroczenie prędkości o 20 km/h można dostać mandat nawet w wysokości 1000 franków.

Zobacz podobne artykuły:

Jak zabezpieczyć samochód przed długotrwałą jazdą w korkach?
kalendarz 23/09 2018

Jak zabezpieczyć samochód przed długotrwałą jazdą w korkach?

Warsztat / Porady

2018.09.23

Jak jeździć i o czym pamiętać, by zminimalizować negatywne skutki poruszania się w ulicznym zgiełku?
Za opony można dostać mandat
kalendarz 13/09 2018

Za opony można dostać mandat

Warsztat / Eksploatacja

2018.09.13

Za zły stan opon grozi mandat, a nawet odebranie dowodu rejestracyjnego.
Eurotrip samochodem, czyli co powinieneś ze sobą zabrać
kalendarz 04/09 2018

Eurotrip samochodem, czyli co powinieneś ze sobą zabrać

Warsztat / Porady

2018.09.04

Wyjeżdżając na zagraniczne trasy trzeba się odpowiednio przygotować.
Najnowsze artykuły:
Petter Solberg i VW - Powrót na trasy WRC

Petter Solberg i VW - Powrót na trasy WRC

Wiadomości / Moto sport

2018.09.25

Rajdowy mistrz świata z 2003 r. wraca na trasy ostatniego rajdu w cyklu WRC za kierownicą nowego Polo GTI R5.
Skoda Kodiaq RS – tak wygląda wnętrze

Skoda Kodiaq RS – tak wygląda wnętrze

Wiadomości / News

2018.09.25

Po pierwszych szkicach i zdjęciach sylwetki, teraz Skoda ujawnia stylizację wnętrza usportowionej wersji modelu Kodiaq.
Renault Scenic 1,2 TCe 130KM - Do granic downsizingu

Renault Scenic 1,2 TCe 130KM - Do granic downsizingu

Testy / Testy

2018.09.24

Historia minivana Renault oficjalnie zaczyna się w 1996 roku. Pierwsza generacja Scenica okazała się hitem. Auto było komfortowe, pakowne i urodziwe. A do tego właściwie nie miało konkurencji. Od tamtej pory wiele się zmienił...

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.