Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Lexus świętuje 10. rocznicę serii F
kalendarz 13/03 2018

Lexus świętuje 10. rocznicę serii F

Ciekawostki / Lexus

Z tej okazji Lexus przygotował specjalny rocznicowy model RC F Special Edition prezentowany podczas Salonu Samochodowego w Genewie.

Tegoroczna wystawa w Genewie stała się miejscem do uczczenia 10. rocznicy serii F – czyli aut o wyższych osiągach. Jednocześnie producent pokazał na swoim stoisku nową, specjalną wersję RC F Special Edition. Sportową charakterystykę auta podkreśla szary, matowy lakier Nebula. Matowe wykończenie otrzymały również klamki, obudowy lusterek, listwy progowe i dachowa antena w kształcie płetwy rekina. Kontrastuje ono z czarnymi, polerowanymi na wysoki połysk, 19-calowymi wieloramiennymi felgami.

Przez ramiona felg można dostrzec, polakierowane na niebiesko, potężne zaciski hamulcowe, opatrzone logo F. Ten sam niebieski odcień posłużył do dyskretnego zaznaczenia krawędzi litery F na przednich spoilerach samochodu. Edycja specjalna korzysta również z wyczynowych amortyzatorów.

We wnętrzu pokuszono się o jeszcze odważniejsze zastosowanie koloru, z ekskluzywnym motywem Blue Carbon. Świetnie trzymające w zakrętach, sportowe fotele wykończono niebieską, pół-anilinową skórą z białymi akcentami i symbolem F, wytłoczonym na zintegrowanych zagłówkach. Dodatkowo fotele są ogrzewane i wentylowane.

Taką samą, niebieską skórę, znajdziemy na dźwigni zmiany biegów, kierownicy i osłonie tablicy zegarów. W tym samym kolorze są nawet pasy bezpieczeństwa. Okolice zamontowanych w drzwiach podłokietników z przyciskami do sterowania szybami, otrzymały wyraziste, faliste wykończenie panelami z włókna węglowego w niebieskim, czarnym i srebrnym kolorze.

Tylne siedzenia wykończono czarną skórą, z wytłoczonym symbolem F, dodając wnętrzu sportowego klimatu. Każdy model zaopatrzono w dyskretną, metalową tabliczkę, informującą, że samochód pochodzi ze specjalnej edycji. Kolejny element wyposażenia to pakiet RC F Carbon: pokrywa silnika, dach i aktywny tylny spoiler są z włókna węglowego. Na pokładzie znalazła się także, zapewniająca odpowiednie prowadzenie w zakrętach, mechaniczna szpera (Torque Vectoring Differential). Równie imponujące jest wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa, obejmujące system Lexus Safety Sense +, asystenta ostrzegającego o ruchu poprzecznym podczas cofania i monitoring martwego pola.

Przypomnijmy, że oznaczenie „F” po raz pierwszy pojawiło się w 2008 r. w modelu IS F. Dobra reputacja modelu z literą F została dodatkowo wzmocniona za sprawą supersamochodu LFA w limitowanej serii 500 sztuk, wyprodukowanych w latach 2010-2012.

Później litera „F” pojawiła się w usportowionym coupe RC F i sedanie GS F. Obydwa modele powstały w oparciu o doświadczenia zdobyte podczas opracowywania i produkcji modelu LFA.

Stosując literę „F” do oznaczania swoich najmocniejszych modeli, Lexus niejako złożył hołd torowi wyścigowemu Fuji Speedway i Centrum Technicznemu Higashi Fuji, znajdującego się u podnóża japońskiej góry o tej samej nazwie.

Samochody z serii F miały odzwierciedlać auta o sportowym wyglądzie i sportowych osiągach. O istocie jakości tych samochodów mówi inżynier, odpowiedzialny za serię F: "Istnieje przekonanie, że wiele wyczynowych samochodów jest trudnych w prowadzeniu. W rzeczywistości, są łatwe do opanowania, gdy znajdą się w odpowiednich rękach - ponieważ zaprojektowano je specjalnie z myślą o poziomie umiejętności kierowcy. Tak samo jest z samochodami serii F. Zbudowałem je tak, by mogli się nimi cieszyć wszyscy entuzjaści, bez względu na poziom swojej wiedzy. Działanie pokładowej elektroniki może być błyskawicznie modyfikowane, zapewniając odpowiedni dla umiejętności danego kierowcy poziom osiągów i bezpieczeństwa, ale one - już nawet w swoich podstawowych ustawieniach, robią wrażenie."

Lexusy z serii F są dopracowywane na podstawie wyników rozbudowanych testów, prowadzonych na najbardziej znanych i wymagających torach wyścigowych - w tym na torze Fuji Speedway i torze Nürburgring, by uzyskać możliwie najlepszą dynamikę, prowadzenie, szybkość reakcji, moc, a także jakość brzmienia silnika.

IS F był pierwszym modelem Lexusa F, wprowadzonym na rynek w 2008 r. z wolnossącym silnikiem V8 o pojemności 5.0, opracowanym specjalnie dla tego samochodu. Jednostka dysponowała mocą 423 KM i była w stanie rozpędzić auto ze startu zatrzymanego, do 100 km/h w 4,8 s. Silnik zestawiono z 8-biegową przekładnią Sport Direct Shift, zapewniającą najkrótszy wówczas na świecie czas zmiany biegów – w zaledwie 0,1 s.

Moc i prędkość były tylko częścią wyjątkowego charakteru IS F. Dzięki specjalnie dostosowanej wersji Zintegrowanego Systemu Zarządzania Dynamiką Pojazdu (Lexus Vehicle Dynamics Integrated Management - VDIM), kierowcy byli w stanie bezpiecznie poznawać granice możliwości samochodu, ponieważ VDIM prowadził skoordynowaną kontrolę hamowania, trakcji i stabilności samochodu, siły wspomagania kierownicy oraz zmiany przełożeń. Wybierz sportowy tryb pracy skrzyni biegów, a VDIM da ci swobodę i możliwość doznania porywającej jazdy, interweniując tylko w momencie maksymalnego uślizgu. Najbardziej śmiałym, IS F pozwalał na całkowite wyłączenie systemów, zapewniając w ten sposób prowadzenie i hamowanie, którym mogą się cieszyć kierowcy wyścigowi i rajdowi.

W 2014 r. IS F ustąpił miejsca mocniejszemu RC F, bazującemu na coupe RC. Układ napędowy V8 przeszedł istotne zmiany, które początkowo zwiększyły moc wyjściową do 477 KM (następnie obniżono ją do poziomu 463 KM, w celu spełnienia norm emisji spalin). Układ przeniesienia napędu ze skrzynią SPDS oferował sześć wybieranych przez kierowcę trybów jazdy - w tym zmianę biegów AI-Shift z czujnikiem przeciążeń G-sensor, zapewniającą wysokie osiągi.

Uzyskano jeszcze większą dynamikę i bardziej liniowe przyspieszenie, aż do odcięcia na czerwonym polu obrotomierza, które następuje dopiero przy 7000 obr./min. Stało się to możliwe, dzięki zastosowaniu mocnych i lżejszych komponentów, w tym kutych korbowodów i tytanowych zaworów. Jednocześnie, dzięki większym i grubszym tarczom hamulcowym, znacznie zwiększono siłę hamowania.

RC F otrzymał także – pierwszy w samochodzie z tylnym napędem i umieszczonym z przodu silnikiem - Torque Vectoring Differential, umożliwiający błyskawiczną zmianę proporcji momentu obrotowego, przenoszonego do lewego i prawego, tylnego koła. Gwarantuje to płynniejsze, szybsze i bardziej precyzyjne pokonywanie zakrętów, bez podsterowności. VDIM został również wzbogacony o rozszerzony tryb Sport i opcję "Expert", wyłączającą kontrolę stabilności pojazdu. System opracowano z uwzględnieniem możliwości koordynowania jego działania z różnicowaniem dystrybucji momentu obrotowego w zakrętach, za pomocą systemu Torque Vectoring Differential.

Doświadczenia, zdobyte przy projektowaniu wyczynowego RC F, w 2015 r. wykorzystano również w sedanie GS. Tak powstał GS F. Zastosowano w nim ten sam układ napędowy, a właściwości jezdne dopracowano podczas testów torowych na słynnej, północnej pętli toru Nürburgring. Pomimo, że został stworzony na torze wyścigowym - pięciomiejscowy GS F zachowuje wszystkie cechy aut serii F./oprac. ns/

Foto: Lexus/gims.swiss


Tagi:
Lexus, Lexus serii F, Lexus RC F Special Edition, Lexus IS F, Lexus GS F, Lexus RC F, Salon Samochodowy w Genewie

Zobacz podobne artykuły:

Mistrzyni Polski w trójskoku Anna Jagaciak-Michalska jeździ Lexusem NX
kalendarz 15/08 2018

Mistrzyni Polski w trójskoku Anna Jagaciak-Michalska jeździ Lexusem NX

Wiadomości / News

2018.08.15

Anna Jagaciak-Michalska, zdobywczyni dziewięciu tytułów Mistrzyni Polski w konkurencjach lekkoatletycznych, otrzymała kluczyki do hybrydowego SUV-a NX.
Klasyczne Ferrari 348 odrestaurowane w Polsce
kalendarz 09/08 2018

Klasyczne Ferrari 348 odrestaurowane w Polsce

Wiadomości / Ciekawostki

2018.08.09

To wyjątkowy egzemplarz Ferrari 348. Opuścił fabrykę z numerem seryjnym 004 – oznacza to, że jako pierwszy został oddany do użytku publicznego. Poprzednie 3 trafiły do oficjalnych muzeów Ferrari. Projekt jego całkowitej renow...
Lexus GS 450h Prestige – Vintage to brzmi dumnie!
kalendarz 07/08 2018

Lexus GS 450h Prestige – Vintage to brzmi dumnie!

Testy / Testy

2018.08.07

Początki GS-a były nieco dziwne. Otóż, narodził się w 1991 roku jako Toyota Aristo. Zresztą, w Japonii był pod tą nazwą sprzedawany do 1997 roku. W 1993 roku auto pojawiło się w Ameryce i Europie, ale już jako Lexus GS. Rynek...
Najnowsze artykuły:
Wypadek w Bolonii pokazuje, że standardowe OC czasami może nie wystarczyć

Wypadek w Bolonii pokazuje, że standardowe OC czasami może nie wystarczyć

Finanse / Ubezpieczenia

2018.08.19

Firmy transportowe powinny posiadać ubezpieczenia dodatkowe w postaci OC przewoźnika i polisy środowiskowej.
Dobre warunki drogowe mogą być niebezpieczne!

Dobre warunki drogowe mogą być niebezpieczne!

Warsztat / Bezpieczeństwo

2018.08.19

Statystki policyjne pokazują, że wbrew powszechnej opinii, najwięcej wypadków drogowych zdarza się w okresach najlepszych warunków atmosferycznych.
Jaki wybrać hak holowniczy?

Jaki wybrać hak holowniczy?

Warsztat / Porady

2018.08.19

Czym się kierować przy zakupie haka?