Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Lexus świętuje 10. rocznicę serii F
kalendarz 13/03 2018

Lexus świętuje 10. rocznicę serii F

Ciekawostki / Lexus

Z tej okazji Lexus przygotował specjalny rocznicowy model RC F Special Edition prezentowany podczas Salonu Samochodowego w Genewie.

Tegoroczna wystawa w Genewie stała się miejscem do uczczenia 10. rocznicy serii F – czyli aut o wyższych osiągach. Jednocześnie producent pokazał na swoim stoisku nową, specjalną wersję RC F Special Edition. Sportową charakterystykę auta podkreśla szary, matowy lakier Nebula. Matowe wykończenie otrzymały również klamki, obudowy lusterek, listwy progowe i dachowa antena w kształcie płetwy rekina. Kontrastuje ono z czarnymi, polerowanymi na wysoki połysk, 19-calowymi wieloramiennymi felgami.

Przez ramiona felg można dostrzec, polakierowane na niebiesko, potężne zaciski hamulcowe, opatrzone logo F. Ten sam niebieski odcień posłużył do dyskretnego zaznaczenia krawędzi litery F na przednich spoilerach samochodu. Edycja specjalna korzysta również z wyczynowych amortyzatorów.

We wnętrzu pokuszono się o jeszcze odważniejsze zastosowanie koloru, z ekskluzywnym motywem Blue Carbon. Świetnie trzymające w zakrętach, sportowe fotele wykończono niebieską, pół-anilinową skórą z białymi akcentami i symbolem F, wytłoczonym na zintegrowanych zagłówkach. Dodatkowo fotele są ogrzewane i wentylowane.

Taką samą, niebieską skórę, znajdziemy na dźwigni zmiany biegów, kierownicy i osłonie tablicy zegarów. W tym samym kolorze są nawet pasy bezpieczeństwa. Okolice zamontowanych w drzwiach podłokietników z przyciskami do sterowania szybami, otrzymały wyraziste, faliste wykończenie panelami z włókna węglowego w niebieskim, czarnym i srebrnym kolorze.

Tylne siedzenia wykończono czarną skórą, z wytłoczonym symbolem F, dodając wnętrzu sportowego klimatu. Każdy model zaopatrzono w dyskretną, metalową tabliczkę, informującą, że samochód pochodzi ze specjalnej edycji. Kolejny element wyposażenia to pakiet RC F Carbon: pokrywa silnika, dach i aktywny tylny spoiler są z włókna węglowego. Na pokładzie znalazła się także, zapewniająca odpowiednie prowadzenie w zakrętach, mechaniczna szpera (Torque Vectoring Differential). Równie imponujące jest wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa, obejmujące system Lexus Safety Sense +, asystenta ostrzegającego o ruchu poprzecznym podczas cofania i monitoring martwego pola.

Przypomnijmy, że oznaczenie „F” po raz pierwszy pojawiło się w 2008 r. w modelu IS F. Dobra reputacja modelu z literą F została dodatkowo wzmocniona za sprawą supersamochodu LFA w limitowanej serii 500 sztuk, wyprodukowanych w latach 2010-2012.

Później litera „F” pojawiła się w usportowionym coupe RC F i sedanie GS F. Obydwa modele powstały w oparciu o doświadczenia zdobyte podczas opracowywania i produkcji modelu LFA.

Stosując literę „F” do oznaczania swoich najmocniejszych modeli, Lexus niejako złożył hołd torowi wyścigowemu Fuji Speedway i Centrum Technicznemu Higashi Fuji, znajdującego się u podnóża japońskiej góry o tej samej nazwie.

Samochody z serii F miały odzwierciedlać auta o sportowym wyglądzie i sportowych osiągach. O istocie jakości tych samochodów mówi inżynier, odpowiedzialny za serię F: "Istnieje przekonanie, że wiele wyczynowych samochodów jest trudnych w prowadzeniu. W rzeczywistości, są łatwe do opanowania, gdy znajdą się w odpowiednich rękach - ponieważ zaprojektowano je specjalnie z myślą o poziomie umiejętności kierowcy. Tak samo jest z samochodami serii F. Zbudowałem je tak, by mogli się nimi cieszyć wszyscy entuzjaści, bez względu na poziom swojej wiedzy. Działanie pokładowej elektroniki może być błyskawicznie modyfikowane, zapewniając odpowiedni dla umiejętności danego kierowcy poziom osiągów i bezpieczeństwa, ale one - już nawet w swoich podstawowych ustawieniach, robią wrażenie."

Lexusy z serii F są dopracowywane na podstawie wyników rozbudowanych testów, prowadzonych na najbardziej znanych i wymagających torach wyścigowych - w tym na torze Fuji Speedway i torze Nürburgring, by uzyskać możliwie najlepszą dynamikę, prowadzenie, szybkość reakcji, moc, a także jakość brzmienia silnika.

IS F był pierwszym modelem Lexusa F, wprowadzonym na rynek w 2008 r. z wolnossącym silnikiem V8 o pojemności 5.0, opracowanym specjalnie dla tego samochodu. Jednostka dysponowała mocą 423 KM i była w stanie rozpędzić auto ze startu zatrzymanego, do 100 km/h w 4,8 s. Silnik zestawiono z 8-biegową przekładnią Sport Direct Shift, zapewniającą najkrótszy wówczas na świecie czas zmiany biegów – w zaledwie 0,1 s.

Moc i prędkość były tylko częścią wyjątkowego charakteru IS F. Dzięki specjalnie dostosowanej wersji Zintegrowanego Systemu Zarządzania Dynamiką Pojazdu (Lexus Vehicle Dynamics Integrated Management - VDIM), kierowcy byli w stanie bezpiecznie poznawać granice możliwości samochodu, ponieważ VDIM prowadził skoordynowaną kontrolę hamowania, trakcji i stabilności samochodu, siły wspomagania kierownicy oraz zmiany przełożeń. Wybierz sportowy tryb pracy skrzyni biegów, a VDIM da ci swobodę i możliwość doznania porywającej jazdy, interweniując tylko w momencie maksymalnego uślizgu. Najbardziej śmiałym, IS F pozwalał na całkowite wyłączenie systemów, zapewniając w ten sposób prowadzenie i hamowanie, którym mogą się cieszyć kierowcy wyścigowi i rajdowi.

W 2014 r. IS F ustąpił miejsca mocniejszemu RC F, bazującemu na coupe RC. Układ napędowy V8 przeszedł istotne zmiany, które początkowo zwiększyły moc wyjściową do 477 KM (następnie obniżono ją do poziomu 463 KM, w celu spełnienia norm emisji spalin). Układ przeniesienia napędu ze skrzynią SPDS oferował sześć wybieranych przez kierowcę trybów jazdy - w tym zmianę biegów AI-Shift z czujnikiem przeciążeń G-sensor, zapewniającą wysokie osiągi.

Uzyskano jeszcze większą dynamikę i bardziej liniowe przyspieszenie, aż do odcięcia na czerwonym polu obrotomierza, które następuje dopiero przy 7000 obr./min. Stało się to możliwe, dzięki zastosowaniu mocnych i lżejszych komponentów, w tym kutych korbowodów i tytanowych zaworów. Jednocześnie, dzięki większym i grubszym tarczom hamulcowym, znacznie zwiększono siłę hamowania.

RC F otrzymał także – pierwszy w samochodzie z tylnym napędem i umieszczonym z przodu silnikiem - Torque Vectoring Differential, umożliwiający błyskawiczną zmianę proporcji momentu obrotowego, przenoszonego do lewego i prawego, tylnego koła. Gwarantuje to płynniejsze, szybsze i bardziej precyzyjne pokonywanie zakrętów, bez podsterowności. VDIM został również wzbogacony o rozszerzony tryb Sport i opcję "Expert", wyłączającą kontrolę stabilności pojazdu. System opracowano z uwzględnieniem możliwości koordynowania jego działania z różnicowaniem dystrybucji momentu obrotowego w zakrętach, za pomocą systemu Torque Vectoring Differential.

Doświadczenia, zdobyte przy projektowaniu wyczynowego RC F, w 2015 r. wykorzystano również w sedanie GS. Tak powstał GS F. Zastosowano w nim ten sam układ napędowy, a właściwości jezdne dopracowano podczas testów torowych na słynnej, północnej pętli toru Nürburgring. Pomimo, że został stworzony na torze wyścigowym - pięciomiejscowy GS F zachowuje wszystkie cechy aut serii F./oprac. ns/

Foto: Lexus/gims.swiss


Tagi:
Lexus, Lexus serii F, Lexus RC F Special Edition, Lexus IS F, Lexus GS F, Lexus RC F, Salon Samochodowy w Genewie

Zobacz podobne artykuły:

Porsche 911 GT3 RS z nowym rekordem
kalendarz 27/05 2018

Porsche 911 GT3 RS z nowym rekordem

Wiadomości / Ciekawostki

2018.05.27

Model 911 GT3 RS przejechał „Zielone piekło” w 6:56,4 min.
Andrzej Piaseczny i Lexus LS 500
kalendarz 24/05 2018

Andrzej Piaseczny i Lexus LS 500

Wiadomości / News

2018.05.24

W garażu Andrzeja Piasecznego pojawił się nowy Lexus LS 500 z silnikiem V6 o mocy 417 KM.
Ford Sierra za prawie 600 000 zł
kalendarz 14/05 2018

Ford Sierra za prawie 600 000 zł

Wiadomości / Ciekawostki

2018.05.14

Czy ktoś pamięta jeszcze Forda Sierrę? To był popularny samochód w latach 80. i 90. Ale takiego z pewnością nie było.
Najnowsze artykuły:
Porsche 911 GT3 RS z nowym rekordem

Porsche 911 GT3 RS z nowym rekordem

Wiadomości / Ciekawostki

2018.05.27

Model 911 GT3 RS przejechał „Zielone piekło” w 6:56,4 min.
Pierwsze salony Cupra w Polsce

Pierwsze salony Cupra w Polsce

Wiadomości / News

2018.05.27

Cupra oddziela się od Seata i wkrótce wprowadzi na rynek swój pierwszy 300-konny model Ateca.
Rajd Śląska 2018 - Sportowe i motoryzacyjne święto

Rajd Śląska 2018 - Sportowe i motoryzacyjne święto

Wiadomości / Moto sport

2018.05.27

W weekend 29-30 czerwca Śląsk zamieni się w polską stolicę sportu motorowego za sprawą Rajdu Śląska.