Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Lexus NX 200T AWD – Typ nadzwyczajny
kalendarz 20/09 2017

Lexus NX 200T AWD – Typ nadzwyczajny

Testy / Lexus / Lexus

Na początku lat 80. w Toyocie zdali sobie sprawę, że nikt w USA ani Europie nie potraktuje poważnie auta ze stylizowanym T na masce w segmencie Premium. Nawet, jeżeli będzie tak dobre jak Camry. Dlatego, w 1983 roku ruszył tajny projekt F1.

Nazwa była myląca. Sugerowała, że chodzi o prace nad autem sportowym dla Formuły I. Tymczasem, projekt Flagship 1 pozwolił na opracowanie pierwszego samochodu dla rodzącej się marki Premium. W 1989 roku w USA zadebiutował Lexus LS400. Amerykański rynek ciepło przyjął komfortowego sedana. W 1990 roku LS400 trafił na rynek europejski. I zamieszał w statystykach sprzedaży. A potem, poszło szybko. Dziś nikt nie wyobraża sobie rynku premium bez Lexusa.

NX, czyli kompaktowy crossover
Zadebiutował w 2014 roku. Był to ze wszech miar udany debiut. Rok później, auto stało się hitem sprzedaży w Polsce. Był najchętniej wybieranym Lexusem, hybrydą i hybrydowym crossoverem. Trudno się temu dziwić. Samochód sprawia nadzwyczajne wrażenie. Pomimo tego, że od debiutu minęło już 3 lata, ciągle zachwyca urodą i niebanalnym designem. Poza tym, jest bliźniaczo podobny do zdecydowanie bardziej luksusowego RX-a! A to jest atut nie do przecenienia. Samego designu opisywać nie ma potrzeby. Wystarczy popatrzeć. A jest, na co…

Wnętrze, to inna historia
Po odjazdowym exterierze spodziewalibyśmy się równie objechanej stylizacji kabiny. A tu… niespodzianka. Nic z tych rzeczy. Kokpit NX-a jest bardzo zachowawczy, by nie powiedzieć… oldskulowy. Mnie kojarzy się z Toyotą Avensis. Nie, nie jest to zarzut. Wprost przeciwnie. Według mnie taka a nie inna stylistyka wnętrza to ukłon w stronę tych, którym wystarczyło odwagi na kosmiczny design. Ale we wnętrzu chcą się czuć, jak w samochodzie a nie statku kosmicznym komandora Spocka. Oczywiście, materiały wykończeniowe są z najwyższej półki, ale zamysł stylistyczny to esencja „toyotyzmu”.

Jak się w tym wszystkim znajdują kierowca i pasażerowie? No cóż, powinni czuć się dopieszczeni. Eklektyczne podejście designerów Lexusa sprawia, że wnętrze NX-a, czyli przeszczepiony po pomniejszeniu RX jest równie pakowny. Jedyne, do czego można się przyczepi, to mniej miejsca na głowy dla pasażerów tylnej kanapy. Oczywiście, nie wszystkich, tylko tych o wzroście ponad 180 cm. A to za sprawa delikatnie opadającej ku dołowi linii dachu. W RX-ie nie robi to różnicy, bo auto jest dłuższe. Tu, wato o tym pamiętać.

Bagażnik, co najmniej spory. 475 Litrów to standard. Ale dzięki przesuwanej kanapie, może być o 100 litrów więcej. I to jest dobra wiadomość

NX200T AWD to oczywiście… nie hybryda
Zaskakujące u lidera wśród „hybrydowców”, nieprawdaż? Ja byłem zaskoczony! Ale haczyk jest. Otóż, japończycy lubią coś wykombinować. Ci z Lexusa postawili na cykl pracy Atkinson. Otóż, jednostka napędowa, czyli 4 cylindrowy motor benzynowy w mieście, i przy spokojnej jeździe właśnie z niego korzysta. A co to jest cykl Atkinsona? Otóż w największym skrócie, stopień rozprężania gazów dzięki pracy układu dolotowego jest wyższy, niż stopnia sprężania. Dzieje się tak, dzięki opóźnieniu zamknięcia zaworu dolotowego. W efekcie powinno to poprawić sprawność silnika w czasie spokojnej, miejskiej jazdy. Przy okazji, dać więcej mocy przy mniejszym zapotrzebowaniu na paliwo. Czy to działa? No cóż, na pewno w hybrydach. W przypadku dwulitrowej turbobenzyny tak sobie. Szczególnie, że po gwałtownym wciśnięciu pedału gazu tryb Atkinona zastępuje standardowy Otto. Efekt jest taki, że 7,7 l, jaki podaje w katalogu firma ma się nijak do rzeczywistości. A w realnym świecie, Lexus potrzebuje średnio około 10 litrów benzyny na 100 kilometrów. W trasie, zapotrzebowanie spada do około 8,5 litra a w mieście, rośnie do 11. Czy mnie to dziwi? Otóż… nie. Silnik NX 200T generuje 238 KM (4800 obrotów) i 350 Nm (od 1650 do 4000 obr.), a to są zacne parametry. Ich wygenerowanie to zapotrzebowanie na benzynę. No cudów nie ma i już. W zamian auto daje nam sporo frajdy z jazdy, bo przyspieszenie do setki to ledwie 7,1 sek. a prędkość maksymalna wynosi 200 km/h.

Napęd na obie osi w Lexusie NX 200Tprzenosi, i tu spore zaskoczenie… ledwie 6 biegowy automat. Do jego pracy mam jedno zastrzeżenie. Ma… za mało przełożeń. Efekt to trochę przydługi cykl pomiędzy biegami. I to niestety słychać. Ratunkiem jest jazda w trybie sport. Tu, przełożenia działają lepiej, ale za to spalanie rośnie… Dobra wiadomość to taka, że w aucie napędzane są obie osie.

Jak jeździ NX200T?
No cóż, poza skrzynią biegów, która jak już wspominałem ma za mało biegów, auto jeździ bardzo dobrze. Komfort we wnętrzu, – co najmniej spory. Także ten akustyczny. Choć i tu, jak w każdym crossoverze po przekroczeniu 130 km/h jest dość głośno. Ale, cudów nie ma. NX, pomimo bardzo aerodynamicznych kształtów, to spore auto i opory w czasie jazdy będą większe niż przy standardowym hatchbacku. Większy opór plus odgłosy pracy szerokich opon muszą dawać efekt w postaci kilku dodatkowych decybeli. Ale, pomimo tego NX jest jednym z najfajniej jeżdżących crossoverów. Dotyczy to także samego prowadzenia i prawie luksusowego zawieszenia auta.  

Lexus bardzo pozytywnie zaskoczył. Silnik turbo, był strzałem w „dziesiątkę”. Dzięki tej jednostce Lexus ma szanse powalczyć o serca tych, którzy hybrydowa motoryzacje obchodzą szerokim łukiem. Auto naprawdę rewelacyjnie jeździ. Być może nie jest królem wstrzemięźliwości, ale mimo wszystko, apetyt na paliwo nie przeraża. Wartością dodaną jest wygląd. Bo Lexus nie tylko technologią ale i wyglądem stoi…
Paweł Pusz

Zalety auta:
– dynamika
– wygląd

Wada auta:
– skrzynia biegów

Podstawowe parametry techniczne Lexusa NX 200T AWD:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4630/1845/1645/2660
Silnik: benzynowy turbo
Pojemność: 1998 cm3
Moc maksymalna: 238 KM przy 4800 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 350 Nm od 1650 – 4000 obr./min
Napęd: AWD
Skrzynia: automat 6 przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 7,1 s
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Deklarowane średnie zużycie paliwa: 7,9
Pojemność bagażnika:475/580
Pojemność zbiornika paliwa 56 l
Ceny: od 175,5 tys. złotych

Zobacz podobne artykuły:

Czy tak będzie wyglądał seryjny Lexus UX?
kalendarz 16/11 2017

Czy tak będzie wyglądał seryjny Lexus UX?

Wiadomości / News

2017.11.16

Magazyn Best Car opublikował wizualizację seryjnej wersji subkompaktowego crossovera Lexusa UX.
Mercedes-Benz V 250 CDI 7-G Tronic Plus: Kiedy S-Klasa to za mało
kalendarz 08/11 2017

Mercedes-Benz V 250 CDI 7-G Tronic Plus: Kiedy S-Klasa to za mało

Testy / Testy

2017.11.08

Z autami jest tak, jak z butami. Czasem ładny, może być zbyt mały. No więc, co zrobić, kiedy S-Klasa to za mało? Kupić V-Klasę!
Nissan Navara IV Double Cab 6MT 2.3 DCi 190KM – W klasie Lux, czyli z rancza do opery…
Najnowsze artykuły:
Fleet Market 2017 – Największe flotowe wydarzenie roku

Fleet Market 2017 – Największe flotowe wydarzenie roku

Wiadomości / Wydarzenia

2017.11.24

22 listopada br. w Warszawie, po raz dziewiąty odbyły się targi motoryzacyjno – biznesowe Fleet Market.
Maciej Lubiak w Oplu Adamie

Maciej Lubiak w Oplu Adamie

Wiadomości / Moto sport

2017.11.23

W Barbórce Cieszyńskiej za kierownicą Opla Adama R2 wystartuje Maciej Lubiak, a na prawym fotelu usiądzie Tomasz Borko.
VW Golf R rywalem Audi RS3?

VW Golf R rywalem Audi RS3?

Moto fanatyk / Tuning

2017.11.23

Mercedes-AMG A45 i Audi RS3 Sportback mają wyraźną przewagę mocy nad jednym z najpopularniejszych kompaktów - Volkswagenem Golfem.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.