Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Jeep Cherokee 2.0 Multijet 170 KM 4×4 Limited aut. – Jego kultowość Pan Jeep!
kalendarz 14/03 2017

Jeep Cherokee 2.0 Multijet 170 KM 4×4 Limited aut. – Jego kultowość Pan Jeep!

Testy / Jeep

Cherokee doczekał się V generacji. Następca kultowego Wagoneera jest kontrowersyjny. Ładny? Brzydki? No cóż, na to pytanie nie odpowiem.

Stare przysłowie mówi, że nie to ładne, co ładne, tylko to, co się, komu podoba. Samochód wyróżnia się bardzo awangardową stylistyką. Dla konserwatywnych fanów offroadu, nawet zbyt odważną. Ale, jak widać na załączonym obrazku, historia lubi się powtarzać. Pierwsze wcielenie Cherokee, oznaczone jako SJ, odsadzano od czci i wiary gdyż zbytnio przypominało Wagoneera. Ale ludzie jak to ludzie. Pogadają i… przywykną.

To, co widać
Widać, że designerzy Jeepa a właściwie, Fiata postanowili puścić wodze fantazji. I zamysł wcielili w czyn. Pojazd wygląda bardzo niecodziennie. Pierwsze, co rzuca się w oczy to spadzista maska silnika zakończona nieco komicznym dziobem. Nowa „twarz” Cherokee nie kojarzy się  żadnym z  Jeepów. Ale, po pierwszym szoku chyba już się do dziobatego looku auta przyzwyczaili! Bo dalej Cherokee wygląda jak każdy inny Jeep.
Poza mocno designerskim przodem auto nie budzi kontrowersji. Linia boczna z głębszymi przetłoczniami i zachodzącymi daleko na błotniki reflektorami jest tyleż ładna, co ciekawa. W profilu auta odnajdziemy sporo odniesień do Jeepa Grand Cherokee. Nie jest to oczywiście proste podobieństwo. Raczej, genotyp… Dzięki kilku stylistycznym sztuczkom nowy Cherokee prezentuje się bardziej finezyjnie od większego i droższego brata
Wnętrze pojazdu też przeszło metamorfozę. Jest nowoczesne, przytulne i wygodne. Zniknęła terenowa siermiężność na rzecz nowoczesnej, wręcz wyrafinowanej stylistyki. Przy okazji, nie zapomniano o tradycji. Koncepcja wystroju, według Włochów, nawiązuje do obrysu atrapy chłodnicy Willysa z lat 40. ubiegłego wieku – protoplasty wszystkich Jeepów. Całą kabinę wykończono w doskonałych jakościowo, miękkich w dotyku i przyjemnych dla oka materiałów.
Pasażerowie mają w aucie wprost nadmiar miejsca. Pod tym względem, Cherokee niewiele odbiega od Grand Cherokee. A w mojej skromnej opinii, w 5 osób wygodniej jechać Cherokee niż Grandem. Bagażnik to trochę inna historia. Dzieloną i składaną 60/40 kanapę tylną można przesuwać w przód i w tył dla wyższego komfortu pasażerów lub zwiększenia pojemności ładunkowej. Jeśli kanapa jest przesunięta maksymalnie do przodu, pojemność bagażnika wynosi 500 litrów, maksymalnie do tyłu – 412 l. Po złożeniu, powierzchnia zwiększa się do 1267 l. I niestety nie jest to w tej klasie aut jakiś specjalnie imponujący wynik. Po sporym „gabarycie”, spodziewałem się więcej.

Wytwórnia mocy i cała reszta
Pod maską Jeepa Cherokee może pracować 8 różnych jednostek napędowych. Trzy to motory benzynowe. Pięć, turbodiesle z wtryskiem CR. Auto testowe napędzał 170 konny (od 4000 obrotów) dwulitrowy motor MultiJet II generacji zapewniający 350 Nm. (od 1500 obrotów). Dzięki fiatowskiej jednostce auto jest dynamiczne i oszczędne. W takiej konfiguracji Cherokee przyspiesza 0-100 w niewiele ponad 10 sekund i osiąga ponad 190 km/h. A pali? No cóż, znowu musze użyć słowa zaskakująco. Zaskakująco mało. W trasie, około 5,5 w mieście około 8, a średnia z testu wyniosła równe 6 litrów. Oczywiście, są to wartości z testu drogowego, a nie terenowego
Moc w zależności od warunków 9-stopniowy automat dystrybuuje na oś przednią lub wszystkie koła. Dzieje się to za sprawą systemu Jeep Active Drive II, dostępnego w wersji Cherokee Limited, JAD II obejmuje dwubiegowy moduł umożliwiający kontrolę rozdziału momentu obrotowego, oraz reduktor terenowy. W trybie 4-Low system pozwala na zblokowanie przedniej i tylnej osi oraz zwiększenia momentu obrotowego. System Jeep Active Drive II obejmuje również system kontroli zjazdu Hill Descent Control.
Auto zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa w swojej klasie. W teście Euro NCAP Cherokee „zebrał” wszystkie 5 gwiazdek! Nad bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów czuwa ponad 70 systemów bezpieczeństwa czynnego i biernego, a wśród nich m.in.: system zapobiegania dachowaniu (ERM), ABS z kalibracją terenową, system ostrzegania o zagrożeniu najechania na poprzedzający pojazd (Forward Collision Warning) i ograniczania skutków kolizji (Crash Mitigation), aktywny tempomat Adaptive Cruise Control z funkcją Stop&Go, system ostrzegania przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu (Lanesense Lane Departure Warning), monitoring martwych pól widzenia (Blind Spot Monitoring) oraz system detekcji ruchu przecinającego drogę cofania (Rear Cross Path Detection).

Jak to działa?
Szczerze mówiąc, działa bardzo dobrze. Jazda Cherokee zarówno w mieście jak i na trasie jest przeżyciem z gatunku tych przyjemniejszych. Wymiary auta nie sprawiają problemu ani na wąskich, miejskich uliczkach, ani w trasie ani w ciasnych łukach zakrętów. Zawieszenie zestrojono w sposób nie do końca typowy dla aut terenowych. W mojej opinii, jest miękkie aż do granicy komfortu! A jednak, to działa! Jeep wbrew pozorom nie „kłania się na boki” szczególnie gdy przesadzimy z gazem w trakcie wyprzedzania, ani nieprzyjemnie nie „myszkuje” podczas ostrego hamowania. Wspomaganie kierownicy działa z lekkim oporem, co pozwala w pełni zapanować nad torem jazdy. Z kolei wysoki prześwit ułatwia pokonywanie krawężników i dziur w jezdni.
Paweł Pusz

Summa summarum
Ciekawy wygląd. Dobre prowadzenie na drodze utwardzonej. Równie dobre w terenie. Ekonomiczny motor diesla. To podstawowe zalety Jeepa Cherokee. Wady? A i owszem, też są. Ale cała rzecz w tym, żeby owe wady nie przesłoniły zalet, bo tych jest znacznie więcej

Zalety auta:
– to… Jeep
– przestronne i praktyczne wnętrze
– co najmniej niezłe właściwości terenowe
– bardzo oszczędny silnik diesla

Wada auta:
– zbyt wysoka cena
– mały bagażnik

Podstawowe parametry techniczne Jeepa Cherokee’go 2.0 Multijet 170 KM 4×4 Limited aut.:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 5623/1859/1669/2699
Silnik: turbo diesel z wtryskiem CR
Pojemność: 1959 cm3
Moc maksymalna: 170 KM przy 4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 350 Nm. od 1500 obr./min
Napęd: AWD Jeep Active Drive II
Skrzynia: automatyczna, dwusprzęgłowa 9 przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 10,3 s
Prędkość maksymalna: 192 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 7,1/5,1/5,8
Pojemność bagażnika: 412/1267 l
Pojemność zbiornika paliwa 60 l
Ceny: od 140 tys. złotych

Zobacz podobne artykuły:

Mercedes-Benz V 250 CDI 7-G Tronic Plus: Kiedy S-Klasa to za mało
kalendarz 08/11 2017

Mercedes-Benz V 250 CDI 7-G Tronic Plus: Kiedy S-Klasa to za mało

Testy / Testy

2017.11.08

Z autami jest tak, jak z butami. Czasem ładny, może być zbyt mały. No więc, co zrobić, kiedy S-Klasa to za mało? Kupić V-Klasę!
Nissan Navara IV Double Cab 6MT 2.3 DCi 190KM – W klasie Lux, czyli z rancza do opery…
Lexus NX 200T AWD – Typ nadzwyczajny
kalendarz 20/09 2017

Lexus NX 200T AWD – Typ nadzwyczajny

Testy / Testy

2017.09.20

Najnowsze artykuły:
NEVS 9-3 – Powrót do Szwecji?

NEVS 9-3 – Powrót do Szwecji?

Wiadomości / News

2017.12.11

Chińska firma planuje ponowne uruchomienie produkcji w dawnej fabryce Saaba w Trollhatan w Szwecji.
Fiat Ducato liderem w Polsce

Fiat Ducato liderem w Polsce

Wiadomości / News

2017.12.11

Ducato osiągnął najwyższą sprzedaż wśród samochodów dostawczych w 2017 r.
Samochody Beetlesów na aukcji

Samochody Beetlesów na aukcji

Wiadomości / News

2017.12.11

Na londyńskiej aukcji Bonhams na sprzedaż trafiły Aston Martin DB5 Paula McCartneya oraz Mini Ringo Starra.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.